Tråden om scout/videoanalytiker Nicklas Pettersson

Välkommen till HV71. Hoppas du kan hjälpa vår sportchef (vem som än kommer sitta på den positionen framöver) att börja scouta spelare som kan utvecklas hos oss.

Edit: hans smeknamn är “Bobba”. Bara en sån grej.

10 gillningar

Gillar detta starkt. När var det senast HV hade en analytisker? 2017?

3 gillningar

Tror det var Kronwall som sa att man behöver en scout och en analytiker. Han trodde inte på att ha en man på båda positionerna. Men bättre än inget säger jag.

1 gillning

Jag tror på internkonsulter. Ofta saknas tiden och möjligheten att kunna jobba med detaljer om man sitter i en chefsroll. Bara att någon har tiden att göra jobbet på riktigt tror jag blir ett lyft.

Nu blir det väldigt mycket AIK och jag hoppas att HV rekryterar på riktigt till sportchef och kommande roller istället för att gå på gamla kontakter. Tycker inte det är så farligt med Fredrik och Nicklas, särskilt inte som AB och det nya gardet behöver stötta varandra för att kunna driva förändringen men nu är kompis-kvoten är fylld. Vill inte ha Gozzi och Roger Melin också :rofl:

Ja han har en poäng där, den ena jobbar tätt med SC och den andra mer med HC. Nu får vi en hybrid, men som sagt bättre än inget!
Återigen saknas dock SHL-erfarenhet och inhämtas från storklubben AIK.

Analytiker kan man ha på extern konsultbasis för att ta fram underlag men det behövs ju någon som förstår underlaget och kan omsätta det till något praktiskt. Jag hoppas att det inte är bara Nicklas som står för analys utan att det finns ytterligare resurser att ta till men jag kan förstå varför det inte är olika heltidstjänster.

En heltidsanställd analytiker som spottar ut sig data som ingen hinner göra något med är resursslöseri.

Arbetsförmedlingen utvecklade ett fantastiskt rapportsystem som kunde mata personalen med data och bidra med styrning. Systemet i sig var bra men det fanns ingen som hade tid att ta del av informationen eller göra något annorlunda. Tänker att det blir samma sak. I HVs fall har vi ju den berömda rapporten från nedflyttningsåret, säkert ett grymt bra underlag men gjordes någonting annorlunda efteråt?

Jag tycker det är skönt att inte HV överanställer på en gång.
Jag hoppas att man tonar ner sportchefsrollen i framtiden och avgränsar den mer till budgetansvar, förhandling och spelarkommunikation så att man kan ta in ytterligare någon scout.

2 gillningar

När det gäller scout/analytiker så är ju det av underordnad betydelse. Statistik är statistik. Vi har ju en gammal forumit som gick från ingenting till att vara scout i Djurgården i sju säsonger, för att nu jobba i Färjestad.

3 gillningar

Ja, håller med. Och om man nu vägrar göra sig av med Nubben så hoppas jag att detta sker från och med idag…

1 gillning

Plus att man inte ser det som den viktigaste personen som ska sätta ihop ett lag. Det är helhet med en sportslig organisation som ska göra det.

Precis så. Det handlar i mångt och mycket om intresse och kompetens.

Skulle kunna va Kristoffer Appelquists brorsa tänker jag :laughing: Hårfärgen som skiljer en del förstås.

Riktigt kul hur som att det vi efterfrågat länge nu kommer på plats. Känns ibland som någon läser av forumet för riktning framåt.

3 gillningar

Glöm inte Oscar Magnusson i syskonskaran:

3 gillningar

Aah jag va nära nämna honom. Så jävlas grymt framträdande i Svenska Nyheter. Oskiljbara.
Apropå karaktärer, någon som vet hur han är som person?

Kul för övrigt alla tre kör samma min.

Lite Klas Eriksson också:

2 gillningar

Ja jag blev chockad när dom bytte plats och jag fattade vad som hänt. :laughing:
Men men, det här är OT.

1 gillning

Fredag ok med lite OT väl så länge det är måttfullt :laughing:

Hatar att dra in LHC här men det är även rätt likt Klas Östman!

2 gillningar

Hahaha. Vilket gäng.