Tråden om: SHL

Så glad att HV har ett bra intro och lite bra HV-låtar. Frölundas intro är bara: suck suck suck sömnpiller suck suck. Man hinner ju somna innan matchen ens hunnit börja

1 gillning

Underbart att se lökars förlora.
Aldrig sett maken till ett plastlag tidigare.

3 gillningar

Bära hjälmar av… Zzzzz…

babianröfvarnas “intåg” i sin egen arena… nog det sämsta jag sett… genom en jävla hoppborg :joy:

1 gillning

det är vi somär, mar-ja-sin!
skanderar publiken

1 gillning

Tjoho. Vi har en särskild slutspelstråd hörni.

Visserligen hade väl merparten av inläggen senast gällt även ordinarie säsong :sweat_smile:

1 gillning

Då blir det sylvegård x2 i växjö kommande säsong AVSLÖJAR: Emil Sylvegård går till Växjö Lakers • lämnar Malmö Redhawks

Har en intressant teori. Svensk hockey håller på att bli mer defensiv de senaste åren. Tänker mest på Växjö som gått i bräschen för detta och verkligen lyckats. Tror att många lag tittar åt deras håll och försöker bygga en starkare defensiv än offensiv. I och med detta känns det som att botten blivit mer intressant än toppen eftersom det händer mycket mer och känns också som det är mer känslor inblandade. Känslan att vilja spela kvar i SHL känns starkare än att vinna SM-Guld. Vet inte om jag tänker fel kanske är för att man är HV fan trots allt men känns också som att Cmore och de hockeymedier som finns lägger mer krut på nedgraderingskampen än slutspelet. Jag tyckte toppkampen var som bäst vid kvartsfinalerna men efter det dippade det riktigt. Speciellt när det inte blir så ånga mål och spelarna spelar med alldeles för stora marginaler. Matcher slutar 1-0 och 1-1 till förlängning.

Min fråga är hur borde SHL göra toppen mer attraktivt?
Tycker själv att SHL sköt sig i foten när de införde de kvalsystem vi har idag vilket gjorde att det läggs mer fokus där. Nu åker istället ett SHL lag ut och tar sig upp nästa år igen… Faktum är att de tre senaste lagen som åkt ut tagit sig upp igen (Timrå HV och nu kanske DIF). Detta måste fixas!

När det gäller att göra spelet mer attraktivt : så tror jag att när alla ger allt för att vinna så blir spelet så attraktivt som möjligt - och det gör man ju :slight_smile: (även om det innebär att ett defensivt lag slår ett offensivt) så frågan går kanske inte svara på - faktum är att det är väl mer saker som regeländringar etc, större mål, mindre målvaktsskydd etc

Jag tror nog också att man är part i målet, bottenkampen är intressant för det gäller faktiskt mer för alla utom de lag som är involverade i semifinalerna / finalerna etc. Men när man själv är med där tycker man det är minst lika kul med semifinaler och finaler.

Det gäller väl speciellt mer med bottenfinalerna nu när såna lag som Brynäs och DIF och HV åker ur. Det är Oskarshamn som fuckat upp det för oss andra genom att utklassa de andra lagen med sina värvningar :slight_smile:

Sen är det väl en ekonomisk fråga och håller med om att det är svårt för lagen underifrån HA, kanske man kan utöka med 2 lag till i SHL när det är så jämnt nu och bra lag åker ut. MODO och Björklöven spelar rätt jämnt med DIF ändå

Lite OT här(men hade gärna sett honom i HV) är att Remi Elie går till Linköping för att han vill vinna SM-guld. Nu har någon ljugit för honom alltså :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 gillningar

Malmö gick 19,9 miljoner back denna säsongen! Helt sinnes

1 gillning

Hur kan det ens vara möjligt!? Förfärligt!

Känns som att deras klubb lever på lånad tid i högsta serien.

2 gillningar

Dessutom…man lånar uppenbarligen 15 milj kr för att få upp det egna kapitalet för att klara elitlicensen. Jag har absolut för mig att eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder.

Lånar man 15 milj ökar skulderna lika mycket som tillgångarna ökar och därmed borde det egna kapitalet vare sig förändras eller förbättras. Däremot förbättras så klart likviditeten, åtminstone tillfälligtvis.

Jag får inte ihop det, men det finns säkert någon “ekonom” på forumet som kan reda ut hur ett lån förstärker det egna kapitalet.

2 gillningar

Ja du, dom kommer nog få det tufft i många säsonger om dom nu håller sig kvar.
Dom får göra en brynäs och höja värdet på arenan med 30 miljoner och fylla på kassan :wink:

Nä men klart tufft för dom och det blir väl inte lättare om man ligger risigt till i tabellen och måste göra midseason värvningar när pengarna inte finns.

Två problem för Malmö dock. För det första äger man inte arenan och för det andra ger en uppskrivning av värdet inga nya friska pengar in i kassan. Däremot hade en sådan åtgärd, om man ägt arenan, ökat tillgångarna utan att öka skulderna och därmed hade man ökat det egna kapitalet som Brynäs gjorde. Låt vara att det bara är en “papperstiger” som inte håller i ett längre perspektiv.

2 gillningar

Det här kravet att ha en viss procent av omsättningen i eget kapital höjs ju varje säsong för att till slut nå 10% 2025. Vet vi vad som händer om klubbar inte klarar det? Blir de av med licensen direkt eller blir det någon form av kontrollår?

Känns som att det alltid finns något sätt att slingra sig ur det.

1 gillning

Nytt spelformat vid Kval/Slutspel i SHL

2 gillningar

Känns logiskt. Mindre resande och det är t.ex. så NHL (och NBA vill jag minnas) gör det i bäst-av-sju-serier. Och det ger en annan dynamik i matchserier, så det tror jag blir bra.

2 gillningar