Tråden om: SHL

[size=150]Här diskuterar vi resterande lag SHL. Allt som rör skador, nyförvärv, förändringar osv.[/size]

Visste inte vad jag ska posta. Så jag postade det här. Alltid lika svårt att tippa. Själv tror jag kommer se ut såhär 1.Skellefteå, 2.Hv71, 3.Luleå, 4.Färjestad, 5.Brynäs, 6.Frölunda, 7.Linköping, 8.AIK, 9.Modo, 10.Växjö, 11.Rögle, 12.Timrå. Vad tror ni?

1.Hv71
2.Skellefteå
3.Färjestad
4.Luleå
5.Frölunda
6.Brynäs
7.Linköping
8.Rögle
9.Modo
10.Växjö
11.Timrå
12.AIK

Placering | Lag
1 | [size=150]HV71[/size]
2 | Skellefteå
3 | Luleå
4 | Färjestad
5 | Brynäs
6 | Frölunda
7 | Linköping
8 | Rögle


9 | Modo
10 | Växjö


11 | AIK
12 | Timrå

  1. HV71. Tror alla kommer vara grymt taggade i år, det pratades om revansch förra året, men en tragisk olycka störde fokuset i början och ojämna målvakter och sämre powerplay än vanligt va två av anledningarna att det gick sådär. Dessutom tror och hoppas jag att förra årets stora rensning i truppen väckte några på halvfart. Och jag vet att många är tveksamma till Trygg, men vilka lag har en PC, en Trygg, en Lindström och en Kristiansen som fjärdelinare/7e back som är ok med det och levererar när de får spela?
  2. Skellefteå. Liten omsättning, bra stomme. Trygga och litar på det de gör.
  3. Färjestad. Samma som HV typ. En bred trupp och revanshlust! Salak är en jäkla bra målvakt dessutom som vet vad som förväntas och klarar av det.
  4. Luleå. Överraskar alltid mig så jag tippar dom lite högre än va skallen min säger :slight_smile:
  5. Växjö. Tror jag etablerar sig i år. Fick typ behålla de man ville förutom målvakterna, och har bättre utespelare. Eller så tippar Smålands-hjärtat.
  6. Brynäs. Detta kanske jag också får äta upp, men Silfverberg, Larsson,Dackell, Ekholm och Svedberg mot Harju, Rahm och thuresson. Jag är tveksam…
  7. Frölunda. Har tappat elitseriens bästa målvakt efter Fasth och flera bra utespelare. Ersatt med ingenting.
  8. Modo. Vill. Men kan de?
  9. Linköping. Gillar tanken på att ha dom som farmarlag, att de tar spelarna som inte lyfte HV som det va tänkt. I övrigt gillar jag dem inte.
  10. AIK. Viktor Fast va viktigare för AIK än någon annan varit i något lag så länge jag minns. Dock kul att se Little!
  11. Rögle. Kul att de satsar, men jag tror tyvärr inte det räcker.
  12. Timrå. Receptet för att undvika kvalserien? Värva Niklas Nordgren och inget mer. Den taktiken tror jag inte alls på. Det mest intressanta i detta lag är att se Önerud, som jag hoppas kommer hem efter denna säsong. Men jag vet, denna måste börja först!

Och just det! Tack för ett nytt forum Simon och jompii! Eldsjälar bland supportrar lyfter lag!

Glöm inte Dekman, han är en av dom stora eldsjälarna också…kanonkillar dessa mods :slight_smile:

  1. HV71
  2. Luleå
  3. Frölunda
  4. Brynäs
  5. Färjestad
  6. Skellefteå
  7. MODO
  8. AIK
  9. Linköping
  10. Växjö
  11. Rögle
  12. Timrå

HV vinner serien med 17poäng
placering 7-12 avgörs först i sista omgången.

expressen.se/sport/hockey/el … keyvaldet/

oj domarkåren tar tag i problemet :astonished:

Nu ska det tippas! :slight_smile:

1. HV71
2. Skellefteå
3. Luleå
4. Färjestad
5. Brynäs
6. Frölunda
7. Linköping
8. MODO
9. Växjö
10. AIK
11. Rögle
12. Timrå

SM-finalen spelas mellan HV71 och Skelleftå där HV71 går segrande ur striden efter att ha vunnit med 4-2 i matcher.
Rögle lyckas hålla sig kvar i Elitserien efter att ha vunnit med 3-1 borta mot Leksand i Kvalseriens sista omgång. Timrå åker ur.
Poängkung i Elitserien blir Jason Krog tätt följd utav Ryan Vesce och Rhett Rakhshani. Målvaktsligan vinner Johan Gustafsson.

Så här svarade Robert Rosén nyss när jag frågade honom hur han såg på att spela smålandsderbyn mot HV71:

“Det kommer bli häftigt. HV har alltid varit klubben i Småland. Det känns som en rivalitet på uppgång. Jag vill vara med och riva HV-muren. Det kan bli spännande”

Hoppas inte han blir allt för besviken när Norrena börjar läcka :laughing:

Själv tror jag tabellen slutar så här

  1. HV71
  2. Skellefteå
  3. Färjestad
  4. Luleå
  5. Frölunda
  6. Brynäs
  7. Växjö
  8. MODO
  9. Linköping
  10. Rögle
  11. AIK
  12. Timrå
  1. HV71
  2. Skellefteå
  3. Färjestad
  4. Luleå
  5. Brynäs
  6. Linköping
  7. Aik
  8. Växjö
  9. Frölunda
  10. Modo
  11. Rögle
  12. Timrå

1: HV71
2: Färjestad
3: Skellefteå
4: Luleå
5: Frölunda
6: Brynäs
7: AIK
8: Modo
9: Växjö
10: Linköping
11: Timrå
12: Rögle

SM FINAL: HV71 - Färjestad 4 - 2 i matcher.

[size=150]SM GULD:[/size] [size=200]HV71[/size]

Du saknar en femteplats, och Modo finns inte med i tabellen. Hade du tänkt Modo som femma? :slight_smile:

Här kommer min tabell:

  1. HV71
  2. ZAIK
  3. FBK
  4. Luleå
  5. Frölunda
  6. Brynäs
  7. Linköping
  8. AIK

  1. Växjö
  2. Rögle

  1. Modo
  2. Timrå

1. Hv71: Duon Rhett och Krogen, bredden och ES bästa målvakt.

2. Luleå: Stark defensiv och bröderna Abbott är tillbaka.

3. FBK: Salak och utropstecknet Jack Connolly!

4. SAIK: 3 st bra -kedjor toppat med Holloway men defensiven är ?

5. BIF: Har haft en blandad försäsong men tappat Svedberg/Silfverberg/Larsson.

6. Frölunda: Kul å se Hudacek och Brunnström men annars är det ett slätstruket lag.

7. Linköping: Bra forwards men mindre bra backar

8. Rögle: Intressant lagbygge med Gerber längst bak… slutspel kanske.

9. Växjö: Rosén är tillbax men annars är det ett sämre lag än ifjol.

10.AIK: Tappat Rosén men Melin/Little kommer bli intressant.

11.Modo: Heart of Imports! (13 st) blaske-rubrik-floppvarning

12.Timrå: Ungt lag men dock förankrade i botten.

//Man har ju nästan alltid tippat med hjärtat men i år säger hjärnan samma sak som hjärtat :slight_smile:

Facit:

1, HV71
2, Luleå
3, Skellefteå
4, Färjestad
5, Brynäs
6, Växjö
7, Frölunda
8, Linköping
9, AIK
10, Rögle
11, MoDo
12, Timrå

Denna säsong kommer nog va den mest nagelbitar`n någonsin. Hur svårt som helst men här är min tippning.

1:a Hv71 - Med hjärta såklart men samtidigt med hjärnan. Med Wesslau i mål så kan det räcka långt.
2:a Färjestad - Har en trupp av klass.
3:a Skellefteå - Ingen brandskattning på truppen och fått in en grym center i Vesce.
4:a Luleå - Grymma målvakter och ett lagspelande lag, svår nöt att knäcka.
5:a Brynäs - Tappat sina toppspelare och ersatt med några som ligger snäppet under. Slutspel är självklart men lyckas ej försvara guldet.
6:a Frölunda - Sämre back och målvaktssida än de övre lagen.
7:a Linköping - Aningen felkomponerad trupp om man ska utgå från HV-matcherna, men Weinhandl, Jämtin och Söderberg ska nog kunna föra laget till slutspel.
8:a Växlö - Om Norrena visar gamla mästertakter så blir det slutspel.
9:a AIK - Truppen är svagare hur man än vrider o vänder. Fasth ut, Larsson in och detta är skillnaden att dom kommer missa slutspel.
10:a MoDo - Mest svårtippade laget, okej trupp men har skador som kommer påverka fram till Jul.
11:a Rögle - Alldeles för dåliga på försäsongen och ser helt felkomponerat ut. Bättre trupp än Timrå men räcker inte.
12:a Timrå - Dom åker ur ES i år.

Här kommer facit till kommande säsong:

  1. Skellefteå AIK

  2. HV71
    Tycker HV och SAIK ser starkast ut - HV på försäsongen och SAIK på papperet - dessutom har man kanske seriens bästa målvakter. SAIK har två raka finalförluster - frågan är hur man hanterar en tredje final. Jag tror HV har alla möjligheter att slå Skellefteå i finalen och därmed bärga klubbens femte SM-guld.

  3. Luleå HF

  4. Färjestads BK
    Närmaste utmanare till HV och SAIK om guldet. Luleå vann serien förra året men föll platt i slutspelet. Nu är det tänkt att Klasen ska vara den som ger Luleå den offensiva dimension man saknade förra året.
    FBK ser ut som FBK brukar. Starka defensivt, men nu med en riktig matchvinnare i Jack Connolly som har dominerat försäsongen tillsammans med Rhett Rakhshani.

  5. Linköpings HC

  6. Frölunda HC

  7. Brynäs IF
    Mittengeggan. Det skulle förvåna mig väldigt om LHC kör hela säsongen med nuvarande målvakter. Weinhandl i all ära, men viktigast för LHC är att Mange Johansson börjar producerar igen.
    Frölunda känns varken bu eller bä. Största utmaningen blir att hålla tjockis-Dicken på gott humör.
    Brynäs kommer inte att försvara guldet. Som regerande mästare så kommer den oundvikliga baksmällan. Frågan är bara hur stor baksmällan blir. Dessutom så har man förlorat riktigt bra spelare.

  8. Växjö Lakers HC

  9. AIK IF

  10. MODO HK
    Kampen om sista slutspelsplatsen kan bli en rysare. Dock så tycker jag ändå Växjö känns snäppet bättre än både AIK och MODO och bör fixa åttondeplatsen, men Gerber mot Norrena är ett rejält nedköp. Hur tänkte Lakers där?
    AIK har förlorat Fasth, Rosén och Gynge men ersättarna ser intressanta ut, speciellt Melin, Jensen och Little. Stort frågetecken för målvakterna.
    Främlingslegionen MODO tror jag får det tufft. Samuel Påhlsson (visserligen skadad) och Kyle Cumiskey är kanonvärvningar men räcker det? Jag tror inte det. Spelet på försäsongen har stundtals varit uselt och man har ofta underpresterat dom senaste säsongerna.

  11. Rögle BK

  12. Timrå IK
    Rögle har värvat bra och fått in en av seriens bästa målvakter i Gerber och en rejäl backklippa i Kukkonen. Sånt betyder väldigt mycket för en nykomling.
    Timrå har även dom värvat ok. Nordgren, Bellissimo och Erixon kommer att vara viktiga för klubben i jakten på förnyat kontrakt, men den spelare jag tror kommer att sticka ut mest är Max Friberg som jag tror blir skyttekung i Timrå.
    Trots det så kan jag inte annat än tippa RBK och TIK sist.

Till sist lite utmärkelser:

ES poängligavinnare: Bud Holloway SAIK

Vinnare av HV:s interna poängliga: Hade egentligen tänkt säga Jesper Fasth men hur många matcher missar han den här säsongen? Kör därför en fegis och tippar Rhett Rakhshani.

Årets fiasko: Tjockis-Dicken FHC. Alltid tjockis-Dicken.
Bubblare: Esa Pirnes AIK, och Fredrik Norrena VLHC.

expressen.se/sport/hockey/el … premiaren/

härlig läsning :smiley:

expressen.se/sport/hockey/el … v-sjukdom/

riktigt trist läsning samtidigt tur i oturen för Luleå att han inte var kvar så att säga