Tråden om: SHL

Annan spelartyp än Bäckström, yngre också. Lär väl bli lite av en Silfverberghistoria över det hela skulle jag gissa.

Skönt ändå, då kan de ta favoritskapet så kan vi smyga lite i vassen…

2 gillningar

September innebär hockeymånad, 18 dagar kvar av något som kallas förväntan, eller väntan på det vi redan kan. Kval!

Jag tar återigen på mig att slänga in ett tips, @Quila bidrog förr med bredare kunskap kring spelare och trupperna. Han lämnade varmt över stafettpinnen. Jag kör mer på feeling, i lite brist på den analysen. Vi vet ju oftast vad spelare och lag levererar. Blir intressant att se vilka som överraskar på ett eller annat sätt. Fritt fram att flika in. Diskussionen är öppen! Må alla lag misslyckas utom ett.

Heja HV71 :yellow_heart: :blue_heart:

SAIK En intakt trupp, en Pudas som alltid är hungrig, kommer inte acceptera ett halvdant år bara för att man vann förra året. Han driver laget, ett lag som är komplett. Spelet sitter. Ända frågetecknet, Hermansson, andra året. ”Smekmånaden” är över

FBK – Alla ögon på sig, en tung aktör. Klaffar det så klaffar det. Men det vill till att det klickar i, i alla lagdelar. Svagheten är målvakterna. Larmi känns inte som den där givna 1:an. För mycket show istället för att faktisk spela hockey. Hur stor inverkar har Ejdsell och Johansson? Och är det här Wallins sista chans?

FHC- När det stämmer, så är dom nog det med sevärda laget efter SAIK. Kanske är dom lite spelskickligaste nu med Puistola och Olausson in, men tappet av Innala, hur påverkar det lagets produktion. Nu kan Puistola göra både och. Så kanske det jämnar ut sig. Robban lär kräva perfektion, frågan är bara hur många år han får på sig.

Rögle – Tanges andra år, har man ytligare en dimension i sig? Spelade final förra året men den där sista killer instikt tyckte jag saknades. Man kan inte krama ur allt i en serien, en sista jämnhet behövs också för att ta de där efterlängtade första guldet.

Luleå – Intakt trupp. Bulans mentalitet är ingjuten i denna trupp. Det lämnas inget åt slumpen. Fråga är Dennis Hall är redo för brunkar gänget och dess krav? Är Hall SHL redo överlag? Klickar dom så kan dom bli säsongens mest jobbiga lag fysiskt.

Växjö – Evertssons lagbygge tuggar på, stabila och solida men inte tillräckligt för att nosa på toppen. Kniper sista slutspelsplatsen tack vare gediget spel. Gillar Rasmussen, hade gärna sätt han i HV.

Malmö – Dom har något som stör många lag i SHL, Hädenmark kvar, driver detta ihop med Kollar och finnarna. HP kommer vara nyttig, skulle inte förvåna mig om Kaski smaskar in några baljor.

Brynäs – Deras stomme gör så att kvalitén upprätthålls men saknar spetsen för att ta behövliga poäng. Dom har de där som vårt lag saknar. Stommen. Järnkrok kommer säkerligen bidra, men känns han inte lite ensam?

Cluben - Bara för att så hittar denna skit något att gå på. Ante gjuter in lite lagkänsla, när några divor lämnat. Hultström och Högberg kommer vara nyttiga.

Örebro- Filander löser play in – ok trupp som vet hur man arbetar i SHL vardagen. Karla hittar säkert både målet och ny lekkamrat. Det räcker så.

Djurgården – Andra året. Lite tuffare men Wiken har byggt något som är hållbart. Tappet av Björk och Frondell blir kännbart med hungern finns kvar i truppen. SHL är fortfarande roligt. Det tror jag hjälper en tunn trupp ändå.

Timrå – Tunn trupp, spetsen finns inte riktigt kvar. Men truppen är likt Örebro mer SHL van än ex föreningen runt södra Vättern. Dichow och Hallqvist gör säkert det som förväntas.

Björklöven – Nykomlingar börjar ibland bra för att falla igenom. Tänker mig att vi får se en rivstart här präglat av glädje. Givet. Dom har spelarna som kan bidra men frågan är hur länge man orkar hålla upp det. När serielunken väl kommer och övriga lag börjar hitta rätt. Spännande ändå att se Wallmark, Kovacs och hur Lethinen faktiskt tar sig ann ny miljö

HV71- Det tar emot. Men jag måste vara realist. Tunnast trupp om vi tittar på spetsen vs övriga truppen. Spetsen är få och ensamma. En 4:e kedja som inte håller SHL mått. Målvaktssidan svagast i serien, vilka centrar bär laget, håller Borgman, orka han bära detta? Ända lilla hoppet, att NE får ihop gruppen, en grupp kan gå samman och göra underverk. Men det är ett litet hopp.

_________________________________________________________________________________

SM-Guld: SAIK (SAIK-FBK final)

Poängkung: Oscar Lindberg

Målkung: Victor Ejdsell

Flipp: Patrik Puistola FHC

Flopp: Jan Mysak HV71

Årets lag: Cluben Bubblare Luleå

Årets tränare: Ante Karlsson (bara för att, Ante inför en starkare lagkänsla som saknats) bubblare Dennis Hall

Årets besvikelse: Martin Filander bubblare Kollar, Tagnés

Bästa PP: Malmö med HP, Smaski bidrar lite också.

Sämsta PP: HV71

Bästa BP: SAIK

Sämst BP: HV71

Play out – HV71 Björklöven. Löven vinner. På ren hunger, SHL plats på spel och revansch från en viss final. HV orkar inte, NE (om han är kvar) kan INTE ladda om energin i truppen.

5 gillningar

Jag tror inte vi blir sämst i BP.

2 gillningar

Säger som Dia.

Vi blir inte sämst i BP.

Jag vill även lägga till att jag tror att Mysak blir en flipp och inte en flopp.

3 gillningar

Snubblade över denna. Något trams eller bra, bedöm själva!

Fröberg in - Wallin ut?

Tänker mer: Hult ut, Fröberg in?

Han ska hem till Karlstad igen.

aha läste inte :zany_face:

Just nu är det försäsongsmatch mellan Luleå och Björklöven, Björklöven leder med 1-0. Det skulle vara roligare att kolla HV71 men det jag tycker är intressant i den här matchen är att se hur Björklöven hanterar det, eftersom de är nya i SHL för säsongen.

1 gillning

Djurgården leder 4-1 mot Brynäs, halva andra perioden spelad.

Trötta gubbar från NHL.

2 gillningar

Spännande också att Rindell inte får plats i varken PP1 eller PP2, han får däremot spela BP :thinking:

3 gillningar

Vad i hela.

Inte för att jag är ett fan av Brynäs men jag tar de över Djurgården any day

Ja såklart. Tar allt över DIF, nästan.

Det jag mena va att Brynäs med alla sina hemvändare med över 4500 matcher i NHL ska kunna göra motstånd mot DIF, det gjorde de inte.

Men vad skriker försäsong lika mycket som en sådan match?

2 gillningar

Undrar om Rindell ångrar sitt val :thinking:

Såg någon artikel att det var Schweiz men stod över det för att han fick ett erbjudande från Brynäs.
HV var nog aldrig ett alternativ…https://hockeynews.se/nyheter/alcen-avslojar-rindell-nobbade-schweiz-for-brynas

Nej, Hult visade Rindell att han inte har en framtid i HV.

Vi vet inte sanningen där, Rindell var erbjuden kontrakt av HV. Hur mycket är han värd? Skulle det kosta mer än det smakar, kanske, kanske inte.

2 gillningar