Nån som vet hur det blev med växelramsa för Sanni i minut 23 i alla matcher oavsett serie? Var det idag eller i torsdags?
Vet inte om det var minut 23, men vi körde växelramsa i klacken idag!
Satan va dålig Söderström var mot Malmö igår. Många som vill ha honom tillbaka i hv nästa år. Ingen koll på hans stats men de matcher jag sett tycker jag nog Ortio känns mer stabil.
Om jag tolkat siffrorna korrekt så krävs det drygt tolv skott i snitt för att göra mål på Söderström och drygt åtta skott i snitt för att göra mål på Ortio.
Så 50% svårare att göra mål på Söderström än på Ortio.
Så visar siffrorna över hela denna säsongen.
Förra säsongen var det en ännu större skillnad till Söderströms fördel trots Ortios monsterperiod under sex, sju veckor. Så klasskillnad förra och denna säsongen till Linus fördel.
Jag vet i alla fall vem jag skulle välja. Sen tjänar nog Ortio säkert 50 % mer än Söderström, förra och denna säsong i alla fall.
Hade vi haft Söderström i kassen hade vi nog säkerligen spelat slutspel förra säsongen och legat på en klar Play In plats denna säsongen.
Så jag är definitivt en av dem som mycket hellre haft Linus Söderström i HV än Joni Ortio.
Bra info.
Men känns som målen han släpper ser så jävla billiga ut
Söderström är en klart bättre målvakt en Ortio.
Dessutom mycket billigare.
Varför tjänar Linus så mycket mindre? han är ju ändå på gränsen till en NHL målvakt
Linus tjänar nog OK tror jag, handlar nog mer om att Ortio är kraftigt överbetald, han också i denna HVtrupp.
Tror det ligger på 175-225K respektive 300-350K, något liknande.
Enligt Expressens (MrMadhawk) genomgång av SHL-löner för ca ett år sedan, hade Linus Söderström en lön i spannet 80 000-120 000 kr i månaden. Ortio låg i spannet 175 000-220 000 kr i månaden.
Söderströms kontrakt går ut efter den här säsongen och då kanske han hamnar på Ortio-nivå på sitt kommande kontrakt.
Värvades väl som back up?
Hökens uppgifter var ju bara lönen, de som kommer från utlandet har ju ofta höga Sign On för att slippa svensk skatt.
Sen även tjänstepension.
Snittlönen i SHL är över 100K.
Så är ju svårt att veta hela bilden fullt ut men tror att båda ligger klart högre.
Tror som du att Linus kommer komma närmare Ortio i lön nästa säsong.
Vi har ju den egenheten att vi oftast har spelarna hos oss när de är som dyrast och inte när de är som bäst.
Man måste dock också väga in att lagets prestation också påverkar räddningsprocenten starkt.
Förra året låg förstamålvakterna i de 6 lagen längst ned i SHL på räddningsprocent mellan 89,17 och 90,57% när jag kollade (Ortio som hade 90,57% och inga andramålvakter tror jag hade högre än det i de lagen heller - men där är det ju så få matcher på vissa att statistiken blir osäker).
Tittar man historiskt på Ortio på ELiteprospects är det ju sällan han varit under 90% annars
Det finns kanske de som tror att hade de 6 lagen längst ned bytt målvakter med de 6 topplagen så skulle målvakterna packat ned och plockat med sig räddningsprocenten och lagen hade bytt plats i tabellen, men jag tror det är få som tror det på allvar.
I Oskarshamn tror jag inte Linus hade nått upp till 90 procent.
Men jag kan hålla med om att jag också hade bytt Ortio mot Linus …och att Ortio liksom hela laget fått en riktigt dålig start. Bara att minnas 0-8 -debaklet och liknande där det säkert ramlade in extra mål. 87,93% ser ju förstås inte bra ut just nu -
PS jag har absolut ingen anledning att till varje pris behålla Ortio, men vill bara nyansera debatten lite
Jag förstår vad du menar men tror att det oftast är tvärtom.
Målvakternas svaga prestation gör väldigt ofta att lagen hamnar i botten.
Ta IKO som ett bra exempel. Förra säsongens förstamålvakt hade 92,14 och de kom 7a, torsk mot HV i sista omgången gjorde att de missade toppsex.
Denna säsongens förstamålvakt har 87,49 och de är rock bottom sist.
Samma försvar som förra säsongen till stor del. Laget tippades för första gången någonsin utanför negativt kval. Målvakterna kassa och nu toksist.
Ortio har 87,93…
Även Rögles målvakter har dåliga siffror och laget, också svindyrt likt HV, underpresterar mycket på grund av detta.
Hade HV haft en bättre målvakt hade vi legat högre upp i tabellen, inget konstigt eller kontroversiellt.
Målvakter i Hockey är sjukt viktiga så där måste vi träffa rätt nästa säsong.
Malmö är inte riktigt så då deras lag är dåligt och målvakterna, som är medel i SHL, till stor del gjort att de inte är sist. Hade Malmös målvakter presterat lika dåligt som HVs, IKOs och Rögles hade Malmö varit sist i SHL.
Där har vi väldigt olika uppfattning.
Om vi tar de sex lagen i botten säsongen 2022/2023 och säger att den största anledningen att de hamnat där i stället för på de sex topp-platserna är målvakterna - Då är det för mig som att säga att finalen förra året skulle ha kunnat stå mellan typ HV och Rögle om de bara haft bättre målvakter.
Jag tänker tvärtom - kollar snittet på räddningsprocenten på de sex topplagen - ser att den är i snitt alltid är rejält högre än de sex bottenlagens och tänker att lagen i toppen är bättre och spelar sig till fler och bättre lägen samt skyddar än målvakt bättre mot farliga lägen för motståndare.
Jag tror sambandet är mycket starkare åt DET hållet än åt andra hållet.
Ett annat sätt att se det är att tänka att det verkar som Ortio hade bättre siffror i Skellefteå beror på att han var bättre då … och plötsligt blev märkbart sämre just i HV71. För mig tror jag att HV har ett sämre försvar och motståndarna spelar ut HV (speciellt i början av säsongen) vilket lett till en stort tapp vad gäller räddningsprocenten.
Men folk får tro vad de vill för min del
Intressant diskussion! Det är onekligen inte helt enkelt att bena ut vad som är hönan och ägget i sammanhanget. Tycker att ni båda har intressanta poänger.
Det är synd att det (mig veterligen) inte finns mer detaljerad statistik för målvakterna.
Klubbarna har väl tillgång till statistik över varifrån motståndarna tar sina avslut osv och då kan man få en lite mer rättvisande bild av målvaktens prestation, efter att ha sållat bort avslut från blå (utan skymning) m.m. Sen beror det väl lite på vem som avslutar etc, men man kommer i alla fall lite närmare ett renodlat mått på just målvaktens insats. Synd att inte den informationen finns att ta del av för oss lekmän.
Att topplag har bättre statistik och bättre målvakter är ju en anledning till att de är topplag. Exakt det jag menar. Annat påverkar också givetvis men målvakten viktigast.
HV och Rögle hade inte spelat final om de haft bättre målvakter däremot hade de haft en klart bättre placering. Växjö och Skellefteå hade nog inte spelat final om deras målvakter haft långt under 90% förra säsongen.
Tror man gör det för lätt för sig att tro att målvakten inte är viktig utan endast försvarsspelet. Jag påvisade detta i fallet med IKO. FBK hade ju inte lett serien med Ortio/Brattström som målvaktspar. Växjö hade inte varit ett topplag med Langhamer/Kruse som målvaktspar.
Vi såg ju bevisligen förra säsongen vad som hände när Ortio var seriens bästa målvakt under sex, sju veckor. Vi var topptvå i SHL dessa veckor och hans procent ökade med mer än fem procent!
Jag tror att Ortio var bättre för fem år sedan därav bättre siffror. Gunnarsson var grym någon halvsäsong i Malmö men inte så mycket efter det. Beror ju inte bara på försvarsspelet i klubbarna han varit i.
Tydligen varit mkt missnöje bland spelare då bla deras ledarskap ska varit väldigt tufft.
Ja frågan är vart de drar? Känslan är Tyskland/Schweiz kanske.
När jag googlar lönekostnader för förra säsongen får jag upp att Rögle hade högst kostnad. Klart högre än Hv71. Vad är det som säger att Abbot kommer få ut ett bättre resultat med en mindre budget i HV. Lägg därtill att vi sitter på väldigt många kontrakt. Och nubben och montys lön.