Tråden om: SHL

Den ångestmatchen kommer jag följa såhär
1CZX

5 gillningar

Där sparkade Örebro sin tränare och Niklas går ner i båset.

Det är synd att vi inte kunnat dra nytta av att lag som Timrå och Örebro är inne i en rejält tung svacka nu. Vi måste börja plocka poäng innan de får fart på gejerna igen.

Stefan Bengtzén vilket skämt han är, Nubben nivå på honom!

Lite oflyt att Måsarna verkar få tillbaka merparten av sina spelare till matchen på torsdag. Får iofs vi med

1 gillning

Frågan är skicket på AP…

Höken spekulerar ju i att det på något möte framkommit att Malmös spelartrupp kostat 46 miljoner och HVs ev 68 miljoner.

Är ju helt sjukt om Nubben bränt 48% mer pengar än Malmös sportchef och med ungefär samma resultat. Malmö då lägst och HV då mest i SHL.

Oavsett de exakta summorna så ligger det ju ändå i det spannet och är ju minst sagt anmärkningsvärt.

Mamma Mia!

Mellan 60 och 68 miljoner. Men det är inte det sjukaste.

Det sjukaste är att någon trodde att det skulle bli på något annat sätt med nubben. Historien bara upprepar sig ju.

Eller rättare sagt. Det sjukaste är att inte nubben fått sparken för flera veckor sen. Att han är kvar. Det är definitivt det sjukaste.

4 gillningar

Kollar lite stats på Flashscore.
Ibland känns det ju som vi inte går framåt när vi ligger kvar på 13:e plats.

Summering – Vi lider fortfarande av vår otroligt svaga start, och kommer dras med det och målskillnaden hela säsongen. Men det ser ljusare ut sista 20 matcherna, och speciellt senaste 5.

Kollar på formtabellen.
5 senaste matcherna – 7:a i tabellen– 17:13 – 8 poäng, 1,6 poängsnitt.
10 senaste matcherna – 9:a i tabellen– 29:33 – 14 poäng, 1,4 poängsnitt.
15 senaste matcherna – 10:a i tabellen– 43:54 – 19 poäng, 1,26 poängsnitt.
20 senaste matcherna – 7:a i tabellen– 61:67 – 30 poäng, 1,5 poängsnitt.

En snittplacering mellan 7:a och 10:a och det var väl i det spannet de flesta av oss hade väntat sig den här säsongen? 7:a kanske till och med är bättre än vad en del hade trott/hoppats på.

Konstaterar även att vår groteskt dåliga målskillnad till stor del kom till under Monténs 12 matcher med -20 (31-51). Nu är den -31 (92:123).

Härnäst möter vi Leksand som är ligans bästa bortalag om man ser till senaste 20 matcherna. Men, hemma så är de 3:e sämsta hemmalag med bara Örebro och Oskarshamn efter sig (senaste 20). Zoomar vi in lite till mer närtid, 5-10 senaste så ligger de 5:a så de har spelat upp sig på hemmaplan.

Efter det möter vi Rögle (Husqvarna Garden) som också spelat upp sig.

Formtabellen senaste 5 matcherna är vi jämna med både Leksand och Rögle.

Det blir 2 viktiga matcher. Även om inte spelet såg bra ut mot Malmö så hoppas jag vinsten ger lite självförtroende och det ser bättre ut mot Leksand.

9 gillningar

Unsurprisingly bryter Rögle med Thomas Gregoire

1 gillning

Nu skriver ju Höken alltid negativa saker om HV, så det kan man ju ta med en nypa salt. Han lipar ju om att det är så synd om Malmö som inte har lika mycket pengar som dom andra lagen.

Haha, tycker man att Johan har en agenda mot HV så… Skulle gärna ha honom på JP istället för hejaklacken där.

Är nog ett av våra problem tyvärr med helt okritiska supportrar som försvarar det mesta klubben gör.

Johan är ju väldigt objektiv och intressant att följa, respektfull och bra.

Att han kanske är lite kritisk mot HV är nog bara ett bevis på att han har rätt. Dessutom objektiv mot sitt eget lag vilket inte alla alltid är.

Vi har helt olika åsikter om Johan Svensson kan vi konstatera. Jag håller med honom om att HV som förening kanske inte gjort allting på ett bra sätt senaste åren.

Sen kan man givetvis tycka att HV sköter det mesta ypperligt och tycka så men svårt att säga att han alltid skriver negativt om HV, tycker snarare han skriver sanningen.

8 gillningar

Detta är väl dock INGEN supporter av HV som INTE håller med om.

1 gillning

Där är jag lite kluven. Jag antar att vare sig tf ordförande eller tf klubbdirektör har särskilt bra hockeykunskaper och inte heller så bra kontaktnät i hockeyvärlden.

Tror ändå att HV, in i det sista, försöker hitta ett sätt att stärka truppen. Hitta en back, ev byta/trejda någon spelare. Om så är fallet, ser jag ingen som är bättre än Nubben att fixa det. Så illa är det. Men…den 16 februari bör (måste) hans tid i HV vara över.

Den stora knäckfrågan är; vem fasiken tar över?

Om du vaskar fram ett tiotal potentiella namn som finns tillgängliga, lägger dem i en burk och drar på måfå, så tror jag 9 av tio är bättre än Nubben. Nubben är nog en av Sveriges sämsta sportchefer så sannolikheten att man hittar ett bättre namn, oavsett vem man tar, är nog rätt hög.

Med det sagt. För att få ordning på skiten så räcker det inte bara med att ta in något som är bättre än Nubben, de är ju de flesta. Vi måste vara extremt noggranna och satsa på något vi tror faktiskt kan ta oss framåt.

Och här som du påpekar känns det ju svajigt. Har vi tillräckligt stark organisation för tillfället för att kunna ta de korrekta besluten?

1 gillning

Har inte de kortsiktiga ersättarna varit det som varit bäst med Nubben (allt är relativt men ändå)? Själv är jag också kluven, men ser hellre en bra ersättare som får jobba med lagbygget inför nästa säsong än att man sparkat för 3 veckor sen och gjort något i panik. Om det ska hända så börjar det ju dock brinna i knutarna nu…

Är med dig på det sista, men förstår inte riktigt vad du menar med det första? :grinning:

Tänker på värvningarna under förra säsongen (Shore/Lenc t.ex.) som höll högre klass än lagbygget i sig.

1 gillning

Du tänker så. Ja. Men då gäller det att Nubben vaskar fram de värvningarna också. Annars är han ju totalt meningslös i sin roll.

Minns att surret var detsamma ifjol. Marknaden är stendöd. På grund av det prekära läge hans lagbygge satt oss i då var han tvungen att trolla. Han måste göra samma sak i år.

Annars har han ingen funktion alls. Och då kan man faktiskt göra sig av med honom här och nu.

2 gillningar

Men är det någon här som kan förklara varför han fortfarande är kvar öht? En seriös vettig anledning! Sen den här soppan med TF, hoppas han försvinner illa kvickt.