En tråkig reflektion från bortastå i Scandinavium.
Jag är nyfiken på att höra från er som vanligen står i klacken, ifall det jag upplevde var en tillfällighet eller om det är så jävla usel “atmosfär” i klacken hemma/borta som i lördags?
Jag, och vissa andra här på forumet har ju uttryckt en viss besvikelse över utvecklingen i HG under en lång tid, kopplat till tryck och inlevelse från klack (vilket sprider sig i arenan). Som ni vet sitter vi ju nära klacken i HG, men därifrån ser man inte hur beteendet är i klacken, hur folk beter sig etc. Det jag såg i Scandinavium var rent och skärt vansinne och inte i linje med det jag upplevde i Örebro, som var bra.
Men för att specificera vad jag upplevde som dåligt:
Vi har en klackledare, och några andra individer, som är totalt vansinniga och skriker förolämpningar mot ett fåtal på borta"stå" som väljer att sitta ner/luta sig mot stolarna. Detta var mestadels mot äldre fans. Det var hätskt och argt och jävligt otrevligt beteende, bara för att ett fåtal inte stod upp. Fradga sprutade från dessa personers munnar och väldigt starka förolämpningar skreks. Ett helt jävla huvudlöst beteende från någon som skall leda en klack. Samma person försöker driva på folket i klacken, vilket i sig är precis vad vederbörande bör göra, men min upplevelse är att det är på ett sätt som är negativt. Dvs, på ett argt och beskyllnade sätt. Inte för att med glädje driva på klacken och laget. Denna person rör sig i klacken, uppåt, för att driva på (oxå i grunden bra, förutom sättet det görs) men skiter helt i att försöka få alla tysta, svartklädda personer längst fram att engagera sig.
“De svarta”: Tveksamt vad dessa bidrar med. Såg några av dem i örebro, tror det var samma. Där var de mer aktiva och bidrog. Men igår såg/hörde jag dem inte. Det enda (nästan) de gjorde var att skrika “hora” och liknande.
Kopplat till de svarta så var det lite internbråk i klacken. Ni kanske såg det live, eller i sändning. Innehavaren av den största flaggan. Den flagga som skymde sikten för alla i klacken. Många skrek på att få den personen att inte veva med flaggan under spel. Många var upprörda. Supporter-värd tillkallades i ärendet. I början såg jag hur en fysisk interaktion avlöpte när någon troligen bad flaggviftaren att lugna ner sig och fick en knuff tillbaka. Dvs det var nära att börja vevas.
Vafan pågår?