Har sett det hela säsongen, och bävade för detta under förra säsongen att småhuliganer skulle ta över.
Förhoppningsvis inser de snart själva att de är oönskade…
Annars får vi väl upplysa dom om detta!
HV71 Forum vs NBS
Ta tillbaka Klapp och Klang
Vi är beväpnade mad klappor, kåpor och varmkorv. Och klädda i matchtröjor lika gamla som småglinen som styr klacken
Nej, matchtröjorna är betydligt äldre
Helt ärligt så vore det nog inte helt dumt!
En tråkig reflektion från bortastå i Scandinavium.
Jag är nyfiken på att höra från er som vanligen står i klacken, ifall det jag upplevde var en tillfällighet eller om det är så jävla usel “atmosfär” i klacken hemma/borta som i lördags?
Jag, och vissa andra här på forumet har ju uttryckt en viss besvikelse över utvecklingen i HG under en lång tid, kopplat till tryck och inlevelse från klack (vilket sprider sig i arenan). Som ni vet sitter vi ju nära klacken i HG, men därifrån ser man inte hur beteendet är i klacken, hur folk beter sig etc. Det jag såg i Scandinavium var rent och skärt vansinne och inte i linje med det jag upplevde i Örebro, som var bra.
Men för att specificera vad jag upplevde som dåligt:
Vi har en klackledare, och några andra individer, som är totalt vansinniga och skriker förolämpningar mot ett fåtal på borta"stå" som väljer att sitta ner/luta sig mot stolarna. Detta var mestadels mot äldre fans. Det var hätskt och argt och jävligt otrevligt beteende, bara för att ett fåtal inte stod upp. Fradga sprutade från dessa personers munnar och väldigt starka förolämpningar skreks. Ett helt jävla huvudlöst beteende från någon som skall leda en klack. Samma person försöker driva på folket i klacken, vilket i sig är precis vad vederbörande bör göra, men min upplevelse är att det är på ett sätt som är negativt. Dvs, på ett argt och beskyllnade sätt. Inte för att med glädje driva på klacken och laget. Denna person rör sig i klacken, uppåt, för att driva på (oxå i grunden bra, förutom sättet det görs) men skiter helt i att försöka få alla tysta, svartklädda personer längst fram att engagera sig.
“De svarta”: Tveksamt vad dessa bidrar med. Såg några av dem i örebro, tror det var samma. Där var de mer aktiva och bidrog. Men igår såg/hörde jag dem inte. Det enda (nästan) de gjorde var att skrika “hora” och liknande.
Kopplat till de svarta så var det lite internbråk i klacken. Ni kanske såg det live, eller i sändning. Innehavaren av den största flaggan. Den flagga som skymde sikten för alla i klacken. Många skrek på att få den personen att inte veva med flaggan under spel. Många var upprörda. Supporter-värd tillkallades i ärendet. I början såg jag hur en fysisk interaktion avlöpte när någon troligen bad flaggviftaren att lugna ner sig och fick en knuff tillbaka. Dvs det var nära att börja vevas.
Vafan pågår?
Jag håller verkligen med om alla punkter du nämner! Även om jag inte har färsk erfarenhet från bortamatcherna, har jag märkt att stämningen ibland kan vara lika dålig hemma. Det förekommer skrik och gapande på ett sätt som inte bara förstör upplevelsen utan även känns olämplig, särskilt när det handlar om vulgära ord och hatfulla uttryck. Jag förstår att man vill skydda de små öronen när klacken sjunger saker som ‘Hora’ och andra otrevliga ord mellan sångerna.
Jag delar din uppfattning om det hatfulla beteendet, vilket inte riktigt stämmer överens med vad North Bank borde stå för. När började vi verkligen hata andra lag? Jag förstår att det kan vara intensiva matcher och att det finns historik mot lag som Frölunda och Färjestad mfl, men att skrika ‘Vi hatar!’ känns inte riktigt värdigt. Jag tycker att man kan använda charmigare tillvägagångssätt, som att referera till antalet SM-guld, vilket är mer passande om man vill trycka till motståndaren.
Samtidigt märker jag att det finns de som betraktar LHC som ett monsterlag som vi måste bekämpa till varje pris. Detta synsätt leder ibland till aktivt sökande av bråk online (vad jag har förstått) inför matcherna och en ökning av ‘huligan’-vibbar, vilket förstör för alla andra i arenan. Detta var också enligt mina källor det som ledde till att NB’s lokal förstördes. Det känns som att det skulle vara bättre att fokusera på att stödja sitt eget lag istället för att skapa en negativ atmosfär. Som endast drar ner på värdet en biljett har.
Japp, det är exakt som du skriver även på hemmastå… Riktigt tråkigt, de förstör allt som North Banks har stått för…
Förr var man stolt över klacken i hallen, nu undrar man lite om det är begåvningsreserven som tagit över. De flesta sköter sig säkert, men det finns ju absolut en klick individer som inte ska vara där. De skämmer ut sig själva, föreningen och inte minst de som försöker bidra till god stämning.
Jag pratade nyligen med en som har god insyn över säkerhetsarbetet i hallen, denne person bekräftade att det tyvärr finns en del yngre förmågor som hellre ställer till och orsakar problem än att titta på hockey. Risken är nog tyvärr att detta kommer fortsätta och öka. Det är lätt att peka finger åt Linköping, men frågan är ju hur mkt bättre vissa av våra så kallade fans uppträder.
Borde man inte upplysa föreningarna om detta? NBS och HV? Det finns ju ändå ett samarbete där? Jag har ingalunda full insikt. Men vafan, något verkar ju helt åt helvete fel?
Samtidigt så basunerar föreningen ut att vi har sveriges bästa fans. Historiskt har vi varit bra, men nu är det fan tragiskt.
De togs upp på medlemsmötet. Hörde att en av frågorna var ifall nylin hört om splittringarna i klacken.
Nylin har varit i möte med klackledaren efter medlemsmötet om jag förstått det rätt.
Svansen som kommit in i klacken är ett hån mot NBS och oss supportrar och borde tas tag i omedelbart!
Samtidigt verkar det finnas större problem än svansen… så hoppas inte att de gömmer sig bakom detta.
Sitter direkt till höger om klacken i HG och kan bekräfta det ni säger. Klackledarna har hamnat i hätsk ordväxling med flera ur både klacken och sittplats i samband med match, och det skriks en hel del skit från vissa i klacken som jag aldrig upplevt innan.
Det är dagisnivå just nu.
Kanske är dags för ordningsvakterna att… Hålla ordning?
Eller att någon entledigar de här personerna som verkar olämpliga att ha den roll de tagit på sig?
Ja, hur som helst så ska de bort!