Tråden om: Ståplats!

Alltså ska vi dra ur en kommentar ur sitt sammanhang så kan jag citera ngn som sa att “De som påstår att det var bättre tryck förr har förmodligen inte stått på ståplats.”
Det var bättre tryck förr, inget snack om det.
Det var mer folk förr, inget snack om det.
Allt var inte Barota. Barota tryckte i pinnen på trumman framför allt när det vankades stöd till HV.
Annars så var klacken oerhört duktigt på att hela tiden hålla igång men visst hade Kaspari en viktig roll.
Klacken var mer ett stöd för HV förr.
En extra utespelare som kröp innanför skinnet på motståndarna.

Är det fel på folket nu? Ok det är för få och de som står är mer tysta än vad som är ok. Att stå med armarna i kors och bara jubla när det blir mål ja det är väl ingen klack för så gör ju alla som håller på HV i arenan annars ändå.
Klacken behöver en ledare men finns det ingen sådan längre? Är det där felet ligger då?
Ok 50 pers som det pratas om här som sjunger. Om alla sjöng som står på ståplats så vore det väl bra.
Nu sjunger ju bara en del av klacken.

Tittar man på hur det såg ut i kvartsfinalserien så var det många runt om i landet som undrade var HVs klack var nånstans. Färjestads hördes klockrent I deras arena och var även ett stöd i vår arena.
Så ska det ju inte vara.

Men det måste ju finnas minst 100 pers som är beredda att gapa och hojta och sjunga och ok dra in en trumma igen. Är det så svårt?
Klackens roll är oerhört viktig. Att vara där när det går grus i maskineriet och att jubla och sjunga när allt flyter på.

Till slut. Jag hoppas att klacken kommer bli större och höras mer och mer. För klacken ska höras och ska dominera framför allt i vår egen arena.

Kan hålla med dig lite grann här. Varför ska man placera allt folk där klacken ska stå? HV71 som förening måste ju fatta att en klack behövs mer än att fylla arenan till minsta cm. Billiga biljetter ok men ge rejält utrymme till en klack som är beredd att höras. Detta kan ju inte heller vara så svårt.
Eller hur ser det ut för NBS i samarbetet med HV. Är det ngt som går att fixa?

Känns ju dock en smula konstigt om man ställer krav på att man måste vara aktiv för att få köpa ståplats. Hur efterlever man det? Kastar ut de som inte sjunger/ropar?

Dock håller jag med om att det där med billiga biljetter till studenter är nåt de borde fundera en sväng till på. Det är kanonbra i sig att studenter får gå billigt på hockey, och i väldigt många fall är det internationella studenter som köper dom… men de borde, som ni är inne på innan, inte stå i klacken - enligt min erfarenhet är det många som aldrig sett en hockeymatch förr som köper de biljetterna. Det är gott om platser även på O-läktaren - där kan man sälja studentbiljetter.

Är det mig du har citerat här? I så fall har du lyckats förvränga ett citat värre än aftonbladet!

Precis som jag sa så är det taget ur sitt sammanhang. Men en sak är säker och det kan ju ingen av oss förneka att det var skillnad både mängdmässigt vad gäller fans och ljud mässigt. Och vad som gör att det i Kinnarps emellanåt är stendött är för mig en gåta när det i arenor som tar mer eller lika mycket åskådare låter så betydligt mer. Visst var Rosenlundshallen bra byggd men också gammal. Det var ju tvärdrag igenom hela hallen. Nu med betongklumpar så trängs ljudet ihop. Men så är det ju i flera andra arenor också.
Vad kan behövas mer. Hur mkt musik måste spelas som är neutralt? Jag vet ngn som vid ngt tillfälle sa att det vore trevligt med mer HV musik i högtalarna. Pumpa ut vilket lag det är som gäller i vår arena.
Vad som behövs är att de som står och ska vara en klack ska ju också få vara en klack. Kanske behövs det en ledargestalt däri. Men det trodde jag redan fanns. Det behövs sannerligen inte människor som inte har råd med andra biljetter eller att det är studenter el annnat folk som aldrig sett en match innan eller som för den delen bara vill gå på matchen utan att ha motivation eller lust att hålla på HV.

En sak förenar oss alla i alla fall. Det är vårat kära Hv!!
Tillsammans så kan det bara bli bättre.

Sittplats tydligen ikväll!? Åtminstone vid 2 gånger kunde man se ett gäng på 10-15 personer som inte “orkade” att stå upp. Är det någon som borde sitta så är det väl jag som börjar närma mig 40 :laughing: , men köper jag biljett på ståplats är jag ju där för stämningen skull och vill hålla igång!

Reagerade på samma sak.
Att köpa ståplats bara för att sitta ner blir totalt meningslöst. Antar att detta var ute på ena kanten för annars kan man väl inte se något om man sitter ner (förutsatt att personerna framför står).

Eftersom Hv säljer biljetterna som ståplats borde de kunna se till att det efterlevs av besökarna? Vad är annars skillnaden mellan en ståplats och en sittplats biljett?

Dra in en trumma igen? Det har funnits trumma på plats samtliga matcher sedan kaspari lade sin trumma på hyllan 2004-2005.
Det har sedan 2004-2005 funnits klackledare på så gott som samtliga matcher hemma.

Vad som dock sjunkit något fruktansvärt sista två-tre åren är antalet människor på ståplats. Det är numera stora hål över allt. Det saknas massor av folk där. Priserna är alldeles för dyra numera. 150kr för en ståplats är för mycket i dagens läge.

Hur menar du att man ska ge rejält med utrymme till klacken? Större ståplats?

Dekman: Det kan vara ett alternativ. I norska vålerenga så har man en kortsida där det är krav på sig att sjunga, gör man inte detta så kan man bli avvisad där ifrån till en annan sektion. Även färjestad har något liknande inför iår.

Sen är det som många tidigare säger akustiken är värdelös i Kinnarps. Kollar man tex på VIDA Arena eller EON Arena så har dom sjukt mycket bättre akustik där eftersom hallarna är mindre och “trängre”.

Sen är det så, det är inte så mycket nytt folk som fyller på underifrån som det har varit tidigare. Delar av dessa har motarbetats pga olika åsikter osv. Det måste in mer nytt folk som tycker att det är kul att stå i klacken och göra allt för laget man älskar.

Förr stod väl folk som inte sjöng på kanterna eller så satt de på sittplats. I går igen så var de massa folk ganska centralt på hemmastå som stod tysta som små musar, snälla gå därfrån era lik!! Snart kommer jag skälla ut någon som står där utan att gapa rejält och om de inte hjälper får man ta till något annat, något måste ju göras. De kan inte vara meningen att de ska stå folk helt tysta konstant mitt i klacken.

Jag vet att det trummas. Men inte som det gjordes förr, det är ju en sak som är säker. Klackledare har det funnits det vet jag också. Det tråkiga är väl att det för varje år kryper upp mer och mer folk på fel plats och som inte alls har för avsikt att sjunga och gaps och hålla på HV. Där har du det jag menar med att ge klacken mer utrymme. Ta bort de moment i publiken som sitter på ståplats eller som inte har ngt som helst intresse att stötta HV. Kanske kan man få fart på skutan med att markerar mot dessa som kommer upp som jag ser det på fel plats.
Det borde finnas en plats som är ringmärkt för Hvklacken. Och vissa säger att det är ett utrymme för klacken. Kanske men den är inte vigd åt klacken utan det är precis som nu att vem som helst kan gå upp och ställa sig där.
En klack behövs och ju större desto bättre.
Om akustiken behöver förändras hur kan man påverka detta?
Kan NBS påverka?

Tifo för Oscar på Lördag?

Inte omöjligt. Får hoppas att dom får tid till att styra upp något.

Ni som är intresserade av att hjälpa till med ett eventuellt tifo, ta kontakt med TIFO-gruppen och hör om de behöver hjälp!
#59 larsson har säkert koll på vad som är på gång och inte.

Måste bara fråga men hur kan man liva upp klacken så det blir en klack igen? Det känns mediokert att se den idag.

Jag anser att man skulle höja priset på ståplats och sänka på familjeläktaren(O). O-sektionen står ofta halvtom.
Skulle man höja priset skulle endast de som vill vara där , vara där vilket ger bättre tryck.

Då skulle ståplats vara ännu tommare än vad den är idag.
Sänk priserna överlag. Framför allt på stå och O. 100kr st precis som förr hade varit helt ok!

Som det är nu så är det för mycket småpojkar och för mycket äldre som går dit för att de inte har råd med andra biljetter. Plus att FUB har ett gäng där. Det är grupper som inte tillför ett jota. Ta bort detta så kanske det kan börja bli en klack igen.
Sen måste man ju ge sig på hur man klär sig i klacken. :imp:
Vita tshirts eller annat personligt borde vara strängt förbjudet. Blå gult ska det vara i ett böljande hav. Ju fler matchtröjor desto bättre.
Eller vad är det vi håller på?
Kom igen nu. T.om sittplats publik har mer matchtröjor än vad klacken har och det är en radikal förändring mot när Klappisarna och Klangarna härjade. Då var det mycket matchtröjor i klacken och publiken var sega och trötta.

Vad gäller priser. Är det ngn som har sammanställt vad alla lags fans betalar för att tillhöra sitt lag och vad man betalar för ståplats?

Personligen har jag inte matchtröja för att det är för varmt att ha det på ståplats. Vet att fler är av samma åsikt.

Växjö - Ståplats 160, Sittplats 245 - 425
Luleå - Ståplats 80, Sittplats 125 -330
Modo - Ståplats 140, Sittplats 150 - 300
ZAIK - Ståplats 130, Sittplats 130 (skymd sikt) - 295
Rögle - Ståplats 100, Sittplats 195 - 295
Timrå - Ståplats 120, Sittplats 180 - 255
LHC - ståplats 145, Sittplats 215 - 330
FBK - Ståplats 120, Sittplats 215 - 300
FHC - Ståplats 100, Sittplats 120 (rad 0-1) - 375
Brynäs - Ståplats 150, Sittplats 160 - 350
AIK - Ståplats 170, Sittplats 215 - 320

HV71 - Ståplats 145, Sittplats 175 (familjeläktare) - 400

Dekman postade den i en tidigare tråd.