Tråden om Tobias Thermell

Tobias Thermell ny assisterande tränare i HV71

Den kom som en blixt från klar himmel men jag tror det blir kanon, han kan HA utan och innan efter sina år som HC för Karlskoga

Jag har under hösten, vid flera tillfällen, skrivit att man borde stärka upp tränarstaben men en forwardstränare. Plötsligt sker det. Nu är en forwardstränare på plats. För så är det väl tänkt för en gammal center som Thermell. Gott så!

Ja, det här har varit efterlängtat faktiskt. Jag kan inte så mycket om Thermell som tränare men han har ju en hel del bra erfarenhet. För en gångs skull så lyfter jag hatten och säger att Hult agerat proaktivt på ett bra sätt.

Fick ett spontant grattismess från en inbiten bikare. Så jag är nöjd.

Det kan bli en riktigt fin edge att vara det enda laget som har 2 ass tränare. Det bör ge ytterligare möjligheter att arbeta i detalj med spelare och utveckla truppen vi har ännu mer.

dessutom, bra att sätta tränarstaben nu, inför nästa säsong i SHL. Men vet inte ett skit om denna nya förmåga… dock har vi ett uselt facit i att plocka in assisterande från lökars… det gör att jag ryser av obehag… samtidigt som jag naturligtvis hoppas och tror att det inte kan bli lika illa…

Äh, så länge de hållt sig som assisterande har det ju funkat ganska bra.

Senaste 3 säsongerna ass bakom Sam Hallam .
Dessförinnan huvudtränare i BIk
Borde lärt sig ett och annat bakom sam hallam ?
Riktigt bra rekrytering !

Kluven till detta. Har läst en del på Lakers forum genom åren och dom spydde mycket galla på Thermell.

Några axplock:

  • Dock hoppas jag FÖR GUDASKYMNING INTE att det blir Tobias “Skalle-Per” Thermell som tar över rodret. Det vore värsta tänkbara.
  • Då börjar jag hålla på HV.
  • Thermell höll inte änns i allsvenskan men i SHL går det “säkert” bättre.
  • Tror även tyvärr att Thermell blir kvar.
  • Sen tror jag att vi helt enkelt måste få in en helt ny röst i båset till nästa säsong. Bort med Thermell. Han har haft 2 helt olika trupper att jobba med under 2 säsonger och det har faktiskt sett lika illa ut under bägge säsongerna rent offensivt. Risken är gigantisk att det kommer se exakt lika urkass ut om han får stanna.
  • Först måste man göra något åt ledarsidan. Det funkar inte med Thermell längre. Han har fått 2 år på sig och vi vet alla nu hur skitkass det har sett ut.
  • Hoppas att Evertsson fortfarande har någon stolthet, hjärta och jävla annama i sig så att han skickar #dubbel nollan åt helsike oxå. Pratar om Tobias Thermell.
  • Thermell har ju inte rosat marknaden och där ser jag gärna en förändring!
  • Thermell måste bort!
  • Thermell och Hellgren. En misslyckad och en trött.
  • Och hur stort tålamod har man med Thermell och hans obefintliga anfallsspel??
  • Den första som jag hoppas sparkas låååångt bort från detta laget efter denna säsongen är Tobias Thermell.
  • Tror Thermell är problemet. Var skeptisk rån början, har inte blivit bättre.
  • Nu coachar Thermell laget vid time outen. Nu kommer det hända massor!! Knappast!! Han måste vara en av SHLs sämsta offensiva tränare!
  • Kicka Thermell med omedelbar verkan.
  • Raset började när Thermell kom in i båset…Vi är totalt sönderlästa och har inget annat spelsystem att byta till.
  • Ja det är denna jävla nollan Thermell som har hand om PP. Oskarshamn är ju närmare mål i boxplay än vad vi är i PP. Pinsamt Thermell!! Riktigt JÄVLA PINSAMT!!!

Under hans års som huvudtränare i BIK slutade dom på plats 5, 2 och 12 i tabellen.

Jag vet ju inte om dina axplock kanske är av lite äldre datum, för jag tänker att Växjö ändå vann både serien och guldet förra säsongen med Thermell som offensiv coach, så att han skulle va så usel som dina axplock ger uttryck för är han nog inte. Vi får hoppas det blir bra.

Det går ju helt okej för Lakers med Rahm som assisterande återigen, jag tror att Lakers-fansen hade kunnat göra en likadan lista från detta forumet gällande Rahm. :wink:

Det är en reflektion av fansens åsikter så det är ingen absolut sanning. Citaten är så klart tagna från innan dom vann guldet, men mest från 2020. Men det fanns inga, eller om jag missade det så iaf extremt få, kommentarer om att fansen ville ha kvar honom, trots guldet. Vad jag ville belysa var att han kommer från en bakgrund i närtid där han av fansen inte direkt har hyllats för de arbetsuppgifter han ska utföra hos oss. Lakers själva förlängde ju inte kontraktet å sin sida, så dom kan inte heller varit nöjda trots guldet:
"– Jag hade ett treårsavtal och Lakers har valt att inte gå vidare. Det är som det är, säger Thermell till minhockey.se.

Men förhoppningsvis lärde sig Thermell något av sin resa och gör det bättre hos oss.

Känner mig också en aning skeptisk till den här värvningen. Inte för att jag har koll på honom, utan för att det kan få oönskade effekter på lagutvecklingen. Samtidigt vet jag att tränartrion känt att de inte hunnit med att coacha alla spelare på ett individuellt plan så som de haft för avsikt och vilja att göra, eftersom de bara varit 3 pers. Med Thermell i staben ökar möjligheterna till detta och jag utgår ifrån att det har varit tränarstaben vilja att ta in Thermell.

Angående fansen hyllningar och uteblivna sådana - väldigt få fans vet väl egentligen vad en ass coach sysslar med? Om det går bra för laget så flyger de under radarn eftersom ingen riktigt vet vad de bidrar med. När det går dåligt är de enkla mål för hat eftersom ingen vet riktigt vad de bidrar med…. A bit of a no-win-situation.

Jag gör dock som jag valt att göra hela denna säsong - jag väljer glädjen! Att TT värvades berodde på att man hade behovet. Och han har ju en episkt bättre meritlista än HC för Islands landslag i C-VM…… :confused: :smiley:

Hur ser en tabell ut i allsvenskan efter att Thermell kom till HV?

Känns som om HV toppar en allsvensk tabell utan honom och är ett mittenlag med honom.

Tillfälligheter? Special Teams statistiken måste också blivit sämre.

Före Thermell
Serien: 1:a
Poängsnitt: 2,65
PP: 24 procent (6:a i serien)

Efter Thermell:
Serien: 8:a
Poängsnitt: 1,50
PP: 10,71 (sämst i serien)

Kanske svårt att dra slutsatsen att allt är Thermells fel. Skadehelvetet började ju typ när han kom in och det tunna lagbygget genomskådades. Men. Klart är att Hults och HV:s drag att lyxvärva en assisterande med ansvar för forwards (vilket vi är ensamma om i serien?) inte direkt gett den effekt de hoppades på. Snarare tvärtom.

Som sagt. Jag vet inte om man kan eller bör beskylla Thermell för något. Men är inte främmande för att hans kontrakt rivs om laget inte börjar prestera. Bara för att visa att man inte är nöjd.

Kan ingen bara sparka denne karl? Allt har ju bara blivit sämre sen hans intåg.

ja, det luktar ju correlation AND causation.

Ta bort han, bara bort, nu, sätt han att hjälpa NBStifo att göra flaggor. BORT!

Varför valde man att anställa honom?
Det flöt ju på.

Men sen han kom in så har allt fallerat.

Hmmmm. Jag lägger denna här:

Ja, eller kanske var det ett pris värt att betala. I en grov förenkling av mig så åkte vi ur SHL för att vi under hela 2020/21 dumpade pucken i sargen för att sen titta mot båset. (Två spelare; Wedin och Filip Sandberg, orkade ta sig fram till motståndarkassen). Så var det även i inledningen av denna säsong. Idag kommer vi in mer kontrollerat med pucken. Det kan ju ha att göra med att vi har värvat Powell och Kelleher och att övriga spelare har blivit mer varma i kläderna. Men logiken finns ju att om man tar in en tränare med ansvar för forwards så kan det resultera i negativt resultat under en omställningsperiod innan det nya spelsättet sätter sig. (Jag är medveten om att detta inlägg är skrivet långt tidigare än detta svar, se det inte som ett mothugg på Frippe m fl., det var bara det enklaste sättet att bygga upp min synpunkt om att det faktiskt nu ser bra ut.)