Tråden om William Rahm

Jag hittade ingen tråd om William. Eftersom han varit med ett tag nu så förtjänar han det.

Fredrik Pettersson-Wentzel om HV:s målvaktstränare:

“Han har ett öga för detaljer och vet precis vad som behöver förbättras. Personligen får jag alla verktyg jag behöver för att spela bra, och det är mycket tack vare honom som jag förlängde mitt kontrakt med HV”.

“Jag har fått förmånen att jobba med flera väldigt bra målvaktstränare tidigare och William är absolut en av de bästa. Han kan gå hur långt som helst och är kanske till och med mer komplett än några av de mest etablerade målvaktstränarna. Han anpassar sig väldigt bra och ser mycket till vad varje målvakt har för förutsättningar”.
jp.se/article/min-roll-ar-in … lvakterna/

Jag har börjat fundera lite på om William Rahm kan vara en orsak till att våra målvakter viker ner sig när det gäller som mest.
Kan det vara så att William inte riktigt har den kunskapen, och erfarenheten, för att stötta och guida målvakter på denna nivån/när det gäller som mest. Det är möjligt att William är oerhört kunnig när det kommer till det tekniska men saknar den mentala biten.
Jag tror nog inte att det undgick någon hur pass osäker och passiv Fredrik Pettersson Wentzel var i kvartsfinalspelet.
Tittar vi även tillbaka på de tidigare säsongerna när William var målvaktstränare, dvs från säsongen 12/13 och framåt, så kan vi se likartade mönster när Gustaf Wesslau vaktade målburen. Även på J20-nivå så har det ju varit lite blandat målvaktsspel.
Jämför man både Gustaf’s och Fredrik’s tidigare prestationer i slutspel, innan de kom till HV71, så ser man en klar skillnad.
Nu spånar jag dock ganska kraftigt och har personligen ingen större koll på William. Det är bara en tanke som slog mig.

Håller med dig!
Finns väl ingen målvakt som under hans år som tränare har tagit ett kliv till, bortsett PW och bortsett slutspelet för hans del.
Titta på Jonas Gunnarsson, rankad som en av Europas bästa som junior. Gick inget vidare för honom, flyttade till Malmö och tog stora kliv och är med i snacket om att få testa på landslaget.
Njae William har mycket att bevisa

För att bli bättre måste man ju få spela med. Hur många matcher fick Gunnarsson i HV? Mot att han är första keeper i Malmö.

Enligt PW när han förlängde så var William Rahm en viktig anledning till att han förlängde.
Bl. a. här tranastidning.se/article/pw-stannar-i-hv71/

Eftersom tråden om William Rahm är låst så skriver jag här i stället. [Löst, sorry, flyttat - mod]

Att Rahm förlänger tas från vissa håll emot med hurrarop. Han är ju så bra att utveckla målvakter. Jag känner inte igen mig i den bilden, så därför gick jag igenom samtliga målvakter som Rahm basat över. Har bara sett till målvakter som varit en del av A-laget och inte räknat med kortare lån.

Jonas Gunnarsson - Då lovande J20-målvakt. Kom tillbaka efter att ha fått sitt genombrott i Malmö, vilket ledde till NHL-kontrakt. Idag målvakt i det HV som åkte ur SHL
Viktor Kokman - Då lovande J20-målvakt. Idag spelar han i Storhamar (norska ligan)
Gustaf Wesslau - Då en av SHL:s hetaste målvakter när han värvades. Idag målvakt i Köln (tyska ligan) där han spelat sedan han lämnade HV.
Erik Ersberg - Då återvändare som spelat i NHL, KHL och tyska ligan. Idag pensionerad. La skridskorna på hyllan när kontraktet med HV gick ut.
Adam Schoultz - Då J20-målvakt. Idag spelar han för Grästorps IK i division 2.
Alexander Johansson - Då J20-målvakt. Idag spelar han för Borlänge i hockeyettan.
Fredrik Pettersson-Wentzel - Då målvaktslöfte som året innan spelat SM-final med FBK. Idag har han mer eller mindre lagt skridskorna på hyllan. Spelade efter HV-sejouren i Tyskland och Oskarshamn med blandat resultat.
Linus Söderström - Då talang från Djurgården som gjorde succé och tog guld med HV sin första säsong. Idag i finska Ässet efter ett mindre lyckat NHL-äventyr där han mestadels varit skadad.
Adam Åhman - Då lovande J20-målvakt. Skadade sig olyckligt när han var tänkt som en av två målvakter. Idag målvakt i Tingsryd (hockeyallsvenskan). Ryktas fortsätta karriären i HA då han ska vara klar för Västervik.
Felix Sandström - Då jättetalang som året innan spelat SM-final med Brynäs. Idag en del av Philadelphias organisation, men har mestadels fått stå i ECHL.
Victor Östman - Då målvakt i J20. Idag spelar han för University of Maine (NCAA)
Hugo Alnefelt - Då lovande J20-målvakt. Idag målvakt i det HV som åkte ur SHL. Nyss skrivit på för Tampa Bay (NHL), men får till att börja med testa på AHL.

Sett till listan ovan skulle jag säga att utfallet varit allt för dåligt. Visst, vi har två målvakter som fått NHL-kontrakt (räknar inte med Sandström då han fick det samma år han spelade i Brynäs). I övrigt har våra unga målvakter hamnat i lägre serier. Sett till de mer etablerade målvakterna har de inte heller tagit några större kliv. Ersberg la av, Wesslau fortsatte karriären i Tyskland och PW:s karriär gick spikrakt ner. Sett till landskamper så har våra målvakter under den här tiden bara representerat Tre Kronor vid 7 tillfällen (Wesslau 6 och PW 1).

Bilden av att målvakter utvecklas till det bättre stämmer helt enkelt inte in på hur de presterade i HV och sett till var de är idag.

Jag inser att vi numer är ett allsvenskt lag och man då får det man förtjänar. Hade Rahm varit den duktiga målvaktstränare som många, inklusive Hult vill få det till så är jag tämligen övertygad om att det varit huggsexa om honom i samband med att HV åkte ur.

I och med degraderingen tycker jag därför det hade varit ett utmärkt tillfälle att ge en ny tränare chansen (på samma sätt som en helt orutinerad och grön Rahm fick chansen för nio år sen). Men vi får väl försöka se glaset halvfullt. Rahm är förhoppningsvis billig.

Katastrof att rahm förlängde, han har inte lyckats med någonting i HV.

Ska väl tilläggas att Stillman var sportchef när Rahm fick rollen som målvaktstränare. Så kan tänka mig att det finns ett förtroende från Stille sida.

Men mycket har hänt sedan dess, och ska man tro Hults uttalande i dagens pressmeddelande har Rahm fått större inflytande i det speltekniska.

Så. Jag gissar att Rahm är den som kommer få bära hundhuvudet om HV underpresterar kommande säsong (skulle gissa att allt annat än finalspel i HA räknas som det). Det ska nog mycket till för att HV ska sparka Stille och Tommy efter ett år, så därför ligger nog Rahm närmast till hands.

Man vill ju veta vilken/vilka delar av det speltekniska han fått större inflytande över.
Om det var för boxplay så såg det ju ganska bra ut under stora delar av säsongen kan jag tycka.
Om det var för spelet i 5 mot 5 så är det katastrof…
Här lämnades ju backar och målvakt ofta helt ensamma, vilket ledde till mängder med individuella misstag från backarna under uppspelsfasen.

Intressanta diskussioner. Jag fastnade lite vid vad Lillis säger i Expressen idag och vad som har sagts mycket “Vi hade lika många chanser som motståndarna och var ganska bra på att täppa till, det var målen som fattades”. Vi alla här inne såg att HV kanske sköt lika många skott som motståndarlagen, men det var ju aldrig riktigt farligt. Skotten kom ofta långt utifrån och helt i avsaknad av en 90 pannors forward som kom ångande och frustande på väg in mot mål eller som redan stod där och skymde. Det känns för mig som att anfallsspelet inte funkade. Och i detta är backarna inblandade. Jag tror att vi var för svagt i offensiva ledet på många sätt, backar hittade inte offensiva uppspel, vi hotade inte motståndarkassen och i sargduellerna såg vi veka ut (där HV tid alltid varit starka, ge mig tillbaka Patric Kjellberg och Anders Huusko).

Så visst, målvaktstränaren kanske inte har förvaltat fram en målvakt som stod på huvudet den gångna säsongen, men systemfelet låg på annat håll. Som någon sa, om Rahm hade mer ansvar för BP så såg det ju OK ut i jämförelse med annat. Jag är inte en av dem som jublar över förlängningen, men ser att den är OK. Jag tror att Hult/Wilander har löst en stor del av problemen som vi haft. Det viktigaste nu är att de ger Samuelsson och Stillman fria händer att sätta sin egen prägel på laget och överge den spelmodell som svävat som ett spöke över HV. Alla pratar om den, men ingen vet om den finns.

Ja, inget imponerande facit. Känner en del målvakter som ju åker på olika Mv-träningar som Rahm är utsänd att leda och därigenom utveckla talanger. Dessa dyrkar honom och ser honom som en gud. Mycket bra kille och säkerligen duktig, men uppenbarligen är nivån för hög för honom och det saknas Edge för att hålla på nationell elitnivå.

William Rahm har vart med på tåget i HV71:s resa från ett topplag till ett lag som blivit sämre och sämre, som åkt ur högsta ligan och nu är fast förankrat i botten.

Är det nån målvakt förutom Linus Söderström som egentligen har blivit jättelyckad i HV ??

I mina ögon måste han bort från föreningen då jag förknippar honom med den negativa spiral som vårat kära lag har hamnat i .

Är jag ensam om att känna så ?

Lite så som ovan skribent är inne på. In med det nya, ut med det gamla. Det gäller Lindbom också, btw. Kontinuiteten som HV haft de senaste åren ledde oss raka vägen ner till allsvenskan. Finns ingen anledning att behålla människor bara för att. Låter hårt, men det är ju en resultatbaserad bransch de verkar i.

2 gillningar

Har inte förstått Rahms storhet målvaktsutvecklare! Ingen som tagit kliv när de kommit till Hv så jag är inte särskilt oroad att vi tappar han.

Denna tråd är inte jättetråkig att behöva stänga. Den var väl-marinerad så att säga.