Träningsmatch 2: Rögle hemma 220823

Stabil träningsmatch, kul!

Kommer inte hända så släpp det.

Det tror inte jag häller, men man måste ju ge en chans :wink:

Tyckte det såg riktigt bra ut ikväll. Skadorna till trots

Jag må ha roastat Gunnar förra året, men han ser bra mycket bättre ut än Ortio såhär långt!

Såg så mkt bättre, man ser ju lite mer av grunden i allt börjar sitta bättre. Så detta känndes bra!

Ortio ser sanslöst ringrostig ut, på träningar samt i premiärmatchen. Trodde vi hade värvat en given förstamålvakt. Han måste hitta formen snabbt. Det är inte bara att trycka på en knapp när SHL drar igång. Som det ser ut idag hade jag startat Gunnar.

Laget klarade av att synas, tycker jag.

Håller med, nu kändes det betydligt mer balanserat och man vet sin gammalt att det tar par matcher innan de börjar sitta bättre. Att ens dra en enda slutsats från första matchen är helt onödigt.

Håller helt med… Kan nästan tycka att vi borde haft kvar Larsson och Gunnar, kört Gunnar som första och sen träna upp Larsson ordentligt då han är riktigt lovande för framtiden

Gunnar hade de svårt i HA i bland kan jag tycka, visst han höll några nollor mm men vet inte hur många tavlor han gjorde. Ortio lär växa rejält. Ortio har 1 match :open_mouth: Blir ju på gränsen till löjligt uttala sig så redan kan jag tycka…

Snälla ngn…Ortio har stått 1 match, knappt, tror han kommer växa ordentligt.

Carl Ljungquist JP
Fakta träningsmatch
HV71–Rögle BK
4–2 (1–1, 3–0, 0–1)
Första perioden: 1–0 (2.14) Jonathan Davidsson (Marcus Davidsson, Måns Lindbäck), 1–1 (13.21) Erlend Lesund (Vojtech Mozik, William Strömgren).
Andra perioden: 2–1 (3.29) Tyler Vesel (Chad Billins, Fredrik Forsberg), spel fem mot fyra, 3–1 (5.34) Mattias Tedenby (Rasmus Bengtsson, Filip Westerlund), 4–1 (9.28) Taylor Matson (Tyler Vesel, Fredrik Forsberg).
Tredje perioden: 4–2 (15.45) Daniel Zaar (Adam Tambellini, Michael Kapla), spel fem mot fyra.
Utvisningsminuter, HV: 3x2 min, Rögle: 3x2 min.
Skott: 21–26 (8–8, 7–10, 6–8).
Publik: 2 318.

Så startade HV71:
Målvakter:
37 Jonas Gunnarsson-(31 Joni Ortio).
Backar:
64 Eric Martinsson-16 Kalle Holm.
41 Chad Billins-12 Hugo Fransson.
13 Rasmus Bengtsson-6 Filip Westerlund.
17 Edvin Nilsson.
Kedjor:
21 Mattias Tedenby-19 Sam Vigneault-77 Herman Hansson.
89 Mikkel Boedker-51 Andy Miele-28 Joonas Nättinen.
9 Taylor Matson-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
33 Måns Lindbäck-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.

De saknades i HV71:
Emil Andrae (snart tillbaka efter JVM), Victor Sjöholm (iväg med U20-landslaget), Simon Önerud (skadad), Nichlas Torp (skadad), Daniel Glad (skadad), Lucas Elvenes (skadad), André Petersson (skadad).

Powerplayuppställning 1:
Chad Billins, Fredrik Forsberg, Tyler Vesel, Mattias Tedenby, Joonas Nättinen.

Stor succé vid första powerplay-tillfället i matchen, då Tyler Vesel snärtade dit pucken fram till 2–1. Innan målet rullade den här PP-formationen runt friskt i offensiv zon och skapade chanser innan Vesel slog till. Känns som en välbalanserad formation med hot över allt. Där finns liksom Forsberg med sin kanon, Billins med lugn från blålinjen, Vesel som både kan skjuta själv och leverera passningar av klass, Nättinen med sin klokhet och så trollgubben och artisten Tedenby på det.

Powerplayuppställning 2:
Eric Martinsson, Mikkel Boedker, Andy Miele, Sam Vigneault, Taylor Matson.

I André Peterssons skadefrånvaro fick lagkaptenen Taylor Matson chansen här. Fick spela PP först i den tredje perioden och hann inte uträtta särskilt mycket då.

Matchens snackis:
Mattias Tedenby är tillbaka i svensk hockey och i HV71. Efter att ha varit relativt osynlig i förra veckans träningsmatch mot Malmö var den hyperkvicke artisten på desto bättre spelhumör hemma mot Rögle. Bjöd på några fina dragningar och gjorde ett snyggt mål. Rasmus Bengtsson spelade fram pucken, Tedenby gjorde en dragning då han kom ren med målvakten Christoffer Rifalk och stänkte sedan upp pucken högt. En klassaktion av en skicklig lirare.

Nog för att glaset är halvfullt här hemma. Men att man skulle behållt Filip Larsson på bekostnad av Ortio…

Kommer bli kanon med Ortio. Antingen kommer han vara given etta eller så kommer konkurrensen (som finns pga att vi tagit in Ortio) sporra Gunnar till att ta över förstaspaden.

Känner mig så här efter två träningsmatcher rätt nöjd med målvaktsparet.

Instämmer.

För mig är Joni Ortio en klassvärvning vilket kommer visa sig. Stor klassvärvning desutom.
Att redan nu bedöma #31 luktar återanvänd foliehatt lång väg.

Haha! Såg du första matchen? :wink:
Nöjd med Gunnar menar du? Nu tror jag absolut att Ortio kommer växa och bli en tillgång men att säga att man är nöjd med målvaktsparet baserat på dessa två matcher när Ortio gjorde en så svag insats är ju bara för att provocera.

Ortio ändå… Finns en video från omklädningsrummet efter matchen. Någon säger “good job” till Ortio och han svarar “no mistakes, no mistakes” och flinar. :laughing:

Sista skrev jag mer för att visa på det absurda i att döma ut Ortio och hävda att Gunnar kommer vara given etta. I mina ögon är läget detsamma som för en vecka sedan. Vi hade då ett på pappret bra målvaktspar. Vi har det fortsatt. Just vad gäller målvakter är det helt omöjligt att dra några slutsatser baserat på två matcher.

Håller med. Paret är mycket bra på pappret. Bara att en av dom hunnit visa det i praktiken ännu. Ortios tid kommer.

Såg för övrigt bara delar av tredje perioden idag. Vigneault som jag bland annat har hypat har inte visat så mycket hittills av det jag sett. Får hoppas han växer in i det precis som Ortio.

Om jag får säga mitt så tror jag att vesel kommer bli ett större utropstecken än Vigneault. Tror faktiskt vesel kommer överraska många på denna nivån.