Träningsmatch 3: Orskarslillebror hemma 220825

Den lille kissen vann fighten på poäng tycker jag :laughing:

Enkelt!

Sådärja.

skulle vart avgjort efter 1 :smiley:

Donald Sandström JP
Ny HV-seger - målvakterna storspelade och höll nere siffrorna.
Så är den då avklarad, säsongens tredje träningsmatch när gästande Oskarshamn kom till Jönköping och Husqvarna Garden. HV dominerade stundtals stort men vann till slut bara med 3-1 sedan de båda målvakterna Joni Ortio i HV och Joe Cannata i Oskarshamn storspelat.

Första perioden präglades av en total HV-dominans, mycket tack vare att Oskarshamn drog på sig utvisningar på löpande band. HV vann också skotten med 21-3 men spelet i numerärt överläge är något HV får träna hårdare på.
I spel fem mot fem såg det i alla fall okej ut, den höga pressen gav resultat många gånger men det fanns också tendenser spelet var för omständigt.

Andra perioden blev nästan en kopia av den första. Mycket HV, många målchanser och en storspelande Joe Cannata i Oskarshams mål som räddade laget åtskilliga gånger.
HV visade stundtals riktigt fina intentioner för att vara så här tidigt på säsongen.

I den tredje perioden fick vi se en liten förändring. Oskarshamn kom tillbaka rejält och skapade många chanser. Även HV hade lägen att göra mål men vi fick se två väldigt bra målvakter i Cannata och Ortio här också.

Träningsmatch
HV71–Oskarshamn
3-1
(1-0, 0-0, 2-1)
Första perioden: 1-0 (16.03) Joonas Nettinen (Eric Martinsson/Rasmus Bengtsson).
Andra perioden: -
Tredje perioden: 1-1 (12.10) Brace Cameron (Blaine Byron) spel fem mot fyra. 2-1 (12.24) Tyler Vesel (Fredrik Forsberg/Hugo Fransson). 3-1 (19.51) Andy Miele (Mikkel Boedker/Taylor Matson).
Utvisningar, HV71: Sam Vignault 2+2, Egor Polin 2 (lagstraff), Joonas Nättinen 2, Emil Andrae 2, Chad Billins 2.
Utvisningar, Oskarshamn: Robin Norell 2, Hynek Zohora 2, Ahti Oksanen 2, J Johansen-Halmrast 2, David Quenneville 2, William Worge Kreu 2, Jonas Engström 2, Niclas Burström 2.
Skott: 35-25 (21-3, 10-7, 4-15)
Publik: Ca 1.500 i Husqvarna Garden.

Så startade HV71
Målvakter:
31 Joni Ortio, (37 Jonas Gunnarsson)
Backar:
64 Eric Martinsson-13 Rasmus Bengtsson
41 Chad Billins-12 Hugo Fransson
4 Emil Andrae-6 Filip Westerlund
Kedjor:
89 Mikkel Boedker-51 Andy Miele-28 Joonas Nättinen.
21 Mattias Tedenby-19 Sam Vigneault-17 Egor Polin
9 Taylor Matson-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
77 Herman Hansson-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.

De saknades i HV71
Victor Sjöholm (iväg med U20-landslaget), Simon Önerud (skadad), Nichlas Torp (skadad), Daniel Glad (skadad), Lucas Elvenes (skadad), André Petersson (skadad), Måns Lindbäck (skadad).

Powerplayuppställning 1
Eric Martinsson, Mikkel Boedker, Andy Miele, Sam Vigneault, Taylor Matson.
Började pp den här gången och hade liksom övriga formationer gott om möjligheter i den första perioden. Lyckades inte och efter ett tag vaskade man om i power play.

Powerplayuppställning 2
Chad Billins, Fredrik Forsberg, Tyler Vesel, Mattias Tedenby, Joonas Nättinen.

Även här var det problematiskt att få in pucken. Bättre pucktempo dock och Foppa Forsberg hade ett par jättelägen varav ett skott i stolpens utsida. Fick nya spelare i sin omgivning även här efter ett tag.

Matchens snackis
Hade lagen möjligtvis kommit överens om något innan matchen, till exempel att Oskarshamn skulle träna boxplay och HV powerplay? Oskarshamn drog nämligen på sig fem utvisningar i rad i den första perioden, något som HV dock inte kunde utnyttja. Mycket tack vare målvakten Joe Cannata som visade att han är lika bra den här säsongen…

Jag är nöjd.

Till den punkt att det som hände i Malmö inte har återupprepat sig (allt det darriga, som var väntat men ändå…) och att vi faktiskt spelar jämnt med andra SHL-lag.

Det finns glimtar av väldigt fint spel. PP igår var bra, spännande, fartfyllt (oftast) och kreativt. Förvisso verkningslöst, men ändå, bra.
Vi dominerade under långa stunder matchen, förvisso mot oskarshamn, men det är ju så det ska vara, eller hur? Lillebror, den yngsta av de två vi har.

Några har pekat på att Joonas, Miele, Boedker inte visat framskenorna. Där tycker jag ni har fel. Det syns att det finns jävla så mycket där. De har väl inte trampat på gasen såsom kanske Hansson gjort, och jag tror det kommer av helt naturliga skäl: hundratals NHL matcher, en kvarts miljard i cash, ja då kanske inte ett par försäsongsmatcher ger så jävla mycket adrenalin. Man kanske försöker smyga in i det lite, undvika onödiga skador (ref till annan diskussion här på forumet om alla skador), fila på andra detaljer. Medans Hansson tänker: “shit :open_mouth: , får jag cash för detta? Nu måste jag jävvlar ta i så det sprutar”.

Förövrigt, Boedker: majestätisk i mina ögon. Han syns inte så mycket, han är inte en flashig spelare, men det han gör, vilken kvalitrosse!!! Jag är såld.
Nättinen tycker jag ser riktigt bra ut. Överallt faktiskt, nu med ett köttarmål.
Miele är väl den jag vill se lite mer av. Han gillar att snacka med domaren, gör det ofta och länge. Jag gillar hans grit. han har varje match haft duster med motståndare. En ettrig liten skit helt enkelt. Jag gillar detta. Sen har han haft lite snedstuds hittills, i spelet med puck.

Ortio gjorde en bättre insats igår.

Helt enig!

Tycker att PP visade på många fina tendenser och med Åkermans coachning tror jag det kan bli riktigt vasst under seriens gång. Känns redan som att han gjort avtryck, det enda som fattas är väl egentligen att pucken går i mål lite fler gånger om man tänker på matchen igår.

Fast det kan man knappast beskylla HV för. Cannata höll ju ensam Oskarshamn kvar i matchen igår i de två första perioderna.
Sen så ska ju pucken självklart in ändå.

Jag måste ge bröderna Davidsson lite cred. Jag var, och delvis kanske fortfarande är, lite frågande till förlängningen med dessa två herrar men de har de två senaste matcherna sett väldigt fräscha ut. Bra speed, rull, skapar mycket och även gått göra lite poäng. Kan bli en väldigt bra fjärde kedja med bra fart som kanske t.om kan användas för att få igång laget periodvis när det går svårt. Lite som Sundh-kedjan gjorde för ett antal år sedan. Sen ska man inte dra får stora växlar under försäsongen, varken i negativ eller positiv bemärkelse, men Marcus och Jonathan har onekligen börjat väldigt bra.

Känns gött att ha en snabb, kraftfull fjärdeformation (om de nu blir det) som kan snurra lite med motståndaren istället för en som bara har som uppgift att boxa ut motståndaren mot sargen. Så känns det iallafall som att tredje- och fjärdeformationerna med Storsvampen och Siikonen i spetsen var tänkta att göra degraderingssäsongen (och kanske även Fröbergs och Holmströms formationer!?). Nu har vi istället spelare som med antingen med spelkompetens eller med fart kan bestämma händelseutvecklingen. Vi kommer säkert se en del tappade puckar i farten och mål i baken, men jag tror att vi kommer sätta agendan mer.