Träningsmatch 4: Leksand borta 220901

Ptja, okej försäsongsmatch. Ser rätt okej ut framåt. Backsidan däremot…finns rejäl möjlighet att förbättra.

vill aldrig mer se sala. i något sammanhang

Man kan inte dra några som helst slutsater av träningsmatcher i hockey.
Det är noll fysik vilket blir en helt annat sport. Sjukt ointressant och noll spänning.
Det är efter 5-10 omgångar i SHL man kan se vart det leder.

Var Forsberg med något mer efter det att han fick ett rapp på handen?

Rätt tråkig match. Några spaningar från mitt håll…

Tycker Miele var stabil idag. Bra avvägningar, snygg ass och bra defensivt ansvar. Andrae bra, men tenderar fortsatt att vara lite överkonstruktiv ibland. Gillar Hanssons arbetsinsats. Tycker laget känns snabbt, konstruktivt och med bra djup framåt, dock lite veka. Vi saknar tydligt en back till första backpar.
Den värvning jag ställer mig mest tveksam till är Bengtsson.

Lätta Leksand.

Säsongens viktigaste match hittills. Har tagit ut segern ordentligt mot några kollegor som håller på Leksand. Oj oj oj, det hade inte varit kul att komma till kontoret i morgon om vi inte hade vunnit.

Känslan efter träningsmatch 4 är väl ungefär den man hade efter träningsmatch 1 och före den.

Det här lagbygget är rätt förutsägbart.

De spelare som ska vara ledande är ledande.
Bredden är just bara bredd.
Backsidan är ungefär så svajig som man förväntade sig.

Förutsägbarhet är tråkigt och kanske i slutändan även inte så positivt. På pappret känns det som ett lag för den nedre halvan. Känslan är fortsatt densamma.

fast vi har mött fyra lag som inte heller imponerar. varav två har placerats på övre halvan av rätt många. Jag tycker inte dessa matcher gett oss någon vägledning alls var vi står.

Några av de här skitlagen kommer genom att sätta ett spelsystem och få ihop laget överraska (typ Leksand häromåret, Oskarshamn ifjol). Tror inte Samuelsson är mannen att sätta det systemet. Känslan är att vi kommer leva på några spelare. Hur långt det tar oss återstår att se.

Jag vet inte hur mycket men jag såg honom åtminstone.

Som vanligt är allt positivt här inne.
Inget är nytt under solen.

Ja, allt är som vanligt när Farzan ungefär för 1071:a gången skriver inlägg som ovan.

Så tröttsamt. Snälla. Bidra istället för att tjura som en femåring!

Det var inte direkt någon höjdarmatch igår. Till och med Martinsson var givmild, Andrae hade uppspelstifo passarna gick lite varstans, Billins såg trög ut i puckhanteringen i PP och Glad gjorde inte någon glad. HVs styrka i år verkar vara bredden på toppen. Det finns så många skickliga forwards som kan kliva fram och avgöra.

Men det man kan ta med sig från igår:

1. Det behövs större koncentration i uppspelen och bättre synk med forwards
  2. Miele har börjat trampa igång så sakterliga. Jag gillar gubblinan med Boedker, Miele och Nättinen den kommer att bli mycket viktig när matcher står och väger.
  3. Foppa, Vessell och Matson funkar bra iaf i träningsmatcherna. Vi får se hur det går när SHL börjar om drygt två veckor, tempot och intensiteten ökar. På försäsongen så är ofta HA spelare och juniorer världsbäst, sen när det trampar igång på riktigt så försvinner de. T.o.m. kokkonen gjorde väll ett par bra försäsonger.
  4. Tedenby och Peterson kommer bli otroligt viktiga. Jag tycker även att Vigneault ser fin ut. Han tillför storlek och kraft något som lite saknas i årets HV. Jag tror han kan bli en ok center till Tedenby och Peterson om man inte vill splitta Foppa och Vessel.
  5. Spelar HV som igår så blir det knappast topp-6. Men HV har inte haft lyxen att bara byta ut 3-4 spelare och har nästan en helt ny trupp så man får ge det lite tid. Det kommer ta lite längre tid för HV än de andra lagen att få ordning på grejerna.
  6. Man vinner, men skulle man spela om gårdagens match 10ggr så skulle nog Leksand vunnit 6-7 av dem. Det kan vara farligt att vinna på försäsongen utan att spelet sitter. Laget kan vaggas in i en falsk trygghet.

Klok analys. Men lite invändningar mot det där med att “man ska ge det tid” på grund av stor spelaromsättning.

Vi var i precis samma läge ifjol. 11-12 nya spelare in, varav många var tänkta att leda laget. Resultatmässigt levererade vi rätt omedelbart, även om spelet kanske inte var 100. Min poäng. Är laget tillräckligt bra ska det också avspegla sig i resultaten tidigt.

Nu är det ju bara försäsong, men ändå. HV förlorade visserligen mot Malmö första matchen, ett Malmö som låg en vecka före i träning och match. Sen har vi besegrat Rögle, ett topplag, besegrat Oskarshamn, inte ett topplag samt Leksand som har ambitioner att vara ett topplag. Tidigt på säsongen och bra prestationer resultatmässigt anser jag. Är då laget tillräckligt bra? Jag tror det!

Och hur dålig, enligt väldigt många, är vår backsida? Egentligen? Ett bakåt mot Rögle, 2 mot IKO och 2 mot Leksand. Nu har jag bara sett enstaka perioder, men resultatmässigt kan jag ändå tycka det är bra. En topp 3 back in före 17 sept så blir det bra. Av det lilla jag sett, tycker jag också att det finns ett bättre grundspel och bättre spelidé än förra året. Redan.

Men vis av säsongen 2020-21, när vi vann i stort sett alla matcher på försäsongen, trots ett miserabelt spel, tar jag inte ut något i förskott.!!! Skillnaden nu jämfört med då, är att vi nu har en HC som är rutinerad och vuxen uppgiften, erfarna assistenter som dessutom går i takt med HC.

15 dagar kvar till allvaret börjar!

Gunnar ser ut att vara i sitt livs form. Tedendy ser precis så pigg och rask ut som man hade hoppats. Petersson tror jag kommer infria alla förväntngar. Han behöver inte många chanser för att göra mål. Hansson och bröderna Davidsson är grovjobbare som är nyttiga och behövs i truppen. Westerlund var stabil igår. Vigneault skulle behöva ett mål. Just nu känns det som han är överallt och ingenstans samtidigt. Boedker, Miele och Nättinen är jag inte orolig för. De kommer bli bättre och bättre.

Bra analys Zico liksom magnus b.Tack!

Försäsongen 20-21 vanns matcherna på mål i PP samtidigt som defensiven läckte som ett såll och det erbjöds slalomåkning i HVs zon. Det gick att vinna matcher på försäsongen det sättet innan de andra lagen hade börjat sätta sina system 5 mot 5.

Denna försäsong är det snarare defensiven som imponerar. Det blir lite långt ibland och några individuella misstag som det alltid blir på försäsong, men de ligger allt som oftast väldigt rätt och arbetar tillsammans. Offensivt finns en helt annan fart och tyngd som nöter på motståndarna, detta kombinerat med individuella skills som kan avgör matcher. Det ser faktiskt 10 gånger bättre ut denna försäsong än 20/21.