Träningsmatch 6: LInköping hemma 220910

Stabil match, fortfarande lite rörigt i defensiven och onödigt omständigt offensivt. Men man låg ofta rätt i banan och arbetade för varandra. Man fick ofta tryck när man kom in i offensiva zonen men var lite trög ibland att transportera puck in i zonen.

Gunnar
Billins
Vesel

Vignault
Elvenes
bertov

Jag är glad. Jag tycker det är förbaskat kul att se Foppisch+Vesel+matson. Det är försäsong, men jag hoppas och tror att de kan ta med sig det fina spelet in i seriespelet. Som någon påpekade ovan: Vesel är riktigt bra. Het i bägge ändar, precis som en god curry skall upplevas.

Sen börjar jag uppskatta Boedker mer och mer. Majestätisk i perioder, även om klippet inte riktigt finns där i skridskoåkningen.

I övrigt gör nog alla en bra match.

Jag har även filat på en liten lathund vad gäller storväxta spelare i HV, för dem som inte hinner uppfatta nummer/namn:

Stor gubbe med lycka: Boedker
Stor gubbe med olycka: Vigneaut

Forsberg riktigt bra i dag. Hoppas och tror att han denna säsong verkligen kommer att visa att han är en faktor även i 5 vs 5 spelet i SHL också

Vesels kedja bäst idag, André Petersson visade klass i offensiv zon. Bröderna Davidsson mer anonyma idag.

Måste säga att jag inte slutar imponeras av Gunnars spel. Känslan är att Ortios intåg verkligen satt eld i baken på gamle Gunnar och fått honom att hitta en högre nivå, kul!

Skönt att slå Silver, det gör lördagskvällen mycket bättre.

Han känns mer lugn och inte lika mycket är överallt och ingenstans. Härligt att se. Även jag tror Ortio kommer ta 1 spaden men riktigt kull han kämpar för de och gör de rätta

Stabil match tycker jag. Gunnar stabil i målet. O vilken skillnad i intensitet från första matchen. Helt annat tempo nu. Pp formationen med Tedenby vesel andre Forsberg o var de André? Herregud vilken potential de finns här. Denna bli riktigt bra. Vesel går från klarhet till klarhet enligt mig. Kommer klara shl galant tror jag.

Inte ett dugg förvånad att Vesel är ett större utropstecken än Vigneault på försäsongen.

Vesel var en ledande spelare i förra årets bästa allsvenska lag. Åren dessförinnan en stjärna i Löven. Vigneault kom igång i slutet av säsongen för Modo. Året dessförinnan spelade han i tyska andraligan. Men trots att HV-fans haft en hel säsong på sig att se Vesel så är/var många övertygade om Vigneault storhet och att han är den bättre spelare. Gissar att dessa antaganden är baserat på två matcher man sett honom mot HV…

Jag tror och hoppas att Vesel kommer fixa övergången från SHL till allsvenskan. Att döma av försäsongen kommer det bli väldigt väldigt viktigt att han gör det.

Asså Vigneault är ju rent av dålig. Fattar nada av den värvningen faktiskt. Han MÅSTE vara i en fjärde alternativt 13e forward när säsongen börjar sen. Finns inget annat enligt mig. Alla andra centrar får före honom enligt mig.

Jag tror inte man ska räkna bort Vigneault ännu. Jag personligen gillar den typen av spelare.

Men som med många HA spelare så ska man nog ge det några omgångar innan man dömmer dem. Som Lejaques säger har det gått ganska snabbt uppåt för Vigneault, tyska andraligan, Ha och nu SHL. Jag tror definitivt att Vigneault kommer bli viktig för HV under denna säsongen. Men kanske det är bättre att låta han komma igång lägre ner i hierarkin och ta det därifrån. Det sänder dåliga signaler till övriga truppen om man låter en icke producerande spelare vara given i topp-6. Så ge Vigneault tiden att anpassa sig till tempot längre ner i hierarkin och jobba sig upp.

Dock är det kanon att Vesel har kommit igång bra, speciellt i special teams ser han bra ut.