Träningsmatch 8: HV71 - Malmö (230909)

Teden måste ha PP inskrivet i sitt kontrakt…

Trodde faktiskt man skulle tänka om gällande Tedenby och hans roll i år. Men det verkar ju onekligen fortfarande som att Nubben och Montén, till skillnad från de flesta, tror att vi har en ledande PP-spelare i Teden…

1 gillning

Verkar ändå mycket, mycket märkligt.

Hans i princip enda styrka är ju skridskoåkningen och den styrkan gör ju ingen direkt skillnad i PP i ett uppställt spel.

Davidsson är ju helt ny och gör samma sak och använder honom i PP.

Enda man kan tänka sig är ju att Nubben gått med på att skriva in det i hans megakontrakt, att han ska spela PP.

Låter ju helt sjukt även för Nubben att gå med på så kan ju antagligen inte stämma men man blir ju fundersam, det blir man.

Jag tror alltså inte att det är inskrivet i kontraktet för att förtydliga men märkligt är det.

2 gillningar

Är väl som vanligt. Man missbedömer en spelare man rekryterar och hoppas in i det sista att han ska blomma ut till den spelare man trodde man värvat.

Här bör väl förtydligas. Jag gillar Teden som f-n. Jag gillar inte hur man använder honom.

Problemet är inte hur man använder honom utan att han är för dålig. Åtminstone hittills har han varit bedrövlig sen han kom tillbaka.

Att de använder honom för mycket och i PP håller jag med om. Så som han presterat borde han vara på läktaren och inte i ett PP.

Hade han spelat mindre hade han nog bara varit dålig en mindre tid på isen. Tror inte han presterat bättre med mindre istid.

1 gillning

Nån får väl droppa en mail till Nubben & Co…
Inte har det blivit bättre sen det inlägget.

Det var precis det här jag var rädd för med Montén. Den här spelidén att vi ska “jaga och pressa” motståndarna. Det funkade inte förra året och kommer inte funka nu. Vi kör bara slut på oss och blir överspelade. Sätt defensiven först.

Lägger inte mycket värdering i dagens resultat. Det känns som HV alltid spelar skit och torskar på HV-dagen. Skillnad är att det inte är LHC man möter för 411:e gången (raljerar lite) .
Som sagt, det är skillnad när det är tävling på riktigt, och går man in i en premiär med samma attityd som idag blir jag orolig.

Jag tror det kommer krävas två perioder av seriepremiären för att förutse var vi kommer hamna när vi summerar denna säsongen.

Har för mig det var du @lejacques som gjorde en snabbanalys under premiären mot Luleå att vi mer eller mindre behövde byta hela backsidan, kolla hur det blev.

1 gillning

Vi kommer nog få en hum rätt snabbt, ja.

Även om vi vann lite förra försäsongen så var de flesta av oss överens om att spelet och truppen inte såg särskilt lovande ut. Så lite samma läge inför årets premiär.

Sen just på torsdag skiter jag faktiskt lite i hur spelet ser ut. Tror de första tio omgångarna kan bli direkt avgörande för om det blir en mörkbrun säsong eller bara ljusbrun. Seger, seger, seger är därför det enda jag önskar mot LHC.

1 gillning

Bra tänkt! Vilken sort blir det?

Efter en sån här match blir det en 21-årig Glengoyne.

2 gillningar

Den passar alldeles utmärkt en HV-dag som denna.
Jag tar en 15-årig Hazelburn och lutar mig tillbaka och längtar till torsdag.

AP med kloka ord i jnytt efter matchen, summerar ungefär allt vi skrivit om matchen om hur dåligt det var

Att säga att jag längtar är en lögn. Nu börjar den halvårslånga ångestresan detta HV innebär igen. Saknar tiden när HV71 va kärlek och glädje. Det kommer snart, bara några kontraktsbryt bort :heart:

5 gillningar

Otroligt usel match på alla sätt.

  • Forwards står still på blå när backarna har pucken.

  • Finns inga lyckade uppspelsvarianter att tala om.

  • Ingen av kedjorna lyckas skapa anfallspel i zon förutom första 5 minuterna typ.

  • Forwards går bort sig gång på gång och Malmö spelar bort dem enkelt och kommer i 3-2, 2-1.

  • Närkampspelet är kass

  • Tekningar är kass

  • Målvaktsinsatsen är inte godkänd för ett SHL lag

  • Monten säger att farten saknas. Ja men det saknas också helt ett fungerande grundspel. Finns ingen trygghet.

En vanlig HV dag med andra ord. Nu lägger vi den till handlingarna och hoppas att det med gudarnas kraft ser bättre ut till premiären.

Jag har varit med så länge så jag känner ingen ångest när det gäller HV71. Jag ser verkligen fram mot premiären på torsdag. Äntligen börjar allvaret! Nu får vi se vad vi är gjorda av. Är det så att vi ligger risigt till efter 10 omgångar är jag övertygad om att det kommer hända saker. Lindbom, Wilander och övriga styrande personer kommer att agera i så fall. Degraderingen till HA fick folk att vakna till och det kommer inte att accepteras igen. Ett antal av lagets spelare behöver få acklimatisera sig till SHL-farten. Det är så att det går fort i SHL. Många spelare förstår inte det förrän dom varit inne i det ett tag. Jag är övertygad att det kommer att bevakas från högre ort om det börjar osa kattskit, och då kommer det att sättas in åtgärder. Därför råder jag dig att luta dig tillbaks, smutta på din 21-åring och se fram mot en spännande säsong bestående av glädje, ilska, lycka, förtvivlan och alla andra känslor. Det är därför vi sitter här och älskar att se vårt HV71.
Skål (olycks)broder!

6 gillningar

Hör vad du säger och förstår… det som dock är märkligt är att styrelsen ska behöva agera när vi har så himla rätt personer på rätt plats :wink:

Aja, släpper de nu, super mig full och ser fram emot morgondagens migrän med tillförsikt. Skål tamigfan.

Jag har också följt HV väldigt länge. Och idag är det ett generellt ångestmoln enbart i princip. Känns trist.

2 gillningar

Det vore rättvist att låta Montén få 10 matcher, man måste ge honom chansen. Men ifall prestationer eller resultat ser för jävliga ut då så är det bara att ta ner Lindbom igen. Han fick laget att kriga stenhårt och funkade bra med gruppen. På 40 matcher skulle han också kunna utveckla offensiven. Dock tror jag inte att det kommer gå så långt, då jag inte tror att HV kommer slåss för kval i år. Då Montén förmodligen inte är så dålig att han kan misslyckas med truppen till den grad, då det finns helt annan individuell skill i år än förra året. Men tränaren har inte fått ihop dem ännu. Men vem fan vet när det gäller HV? Bättre att ha planer för det värsta scenariot, de har lyckats hända typ varje säsong

Men som många säger, Borgström har inte kommit igång. Frågan är hur många matcher han behöver? Det finns kvalité men han är tänkt att vara lagets ledande center, då finns det stora krav på att producera. Tikka och Nättinen ser väll ok ut, men bättre att vänta med att bedöma dem till serien börjar.

Backarna är bättre än vad jag väntat mig. Pga att Strålman är enorm medan Strandell är sämre. Så plus på den. Kan man spela bättre försvarsspel kollektivt så ska det inte vara några problem. Men kan Montén och Pelle sätta det? Man ska dock tänka på att Seppälä saknades idag jämfört med senast. Sen kommer Kaski in också.

Yttrarna har definitivt skills. Men igen så måste de funka tillsammans också.

Brattström började försäsongen riktigt bra. Jag gillade verkligen det jag såg. Men efter det man sett de tre senaste matcherna så kanske det varit bättre att satsa på Erliden som tvåa istället? Brattström ger inget förtroende alls till försvaret.

Bättre att detta bottennappet kom idag än på Torsdag. Montén kan förhoppningsvis se vad som är fel och korrigera. Nu kommer spelarna vara på tårna och förhoppningsvis så sänker man svansföringen en aning och visar lite jävla ödmjukhet. SHL är så jämn att ifall man tummar på något så blir det förlust.

4 gillningar