Träningsmatch: HV71 - BIK Karlskoga

frågan är om han kan kaxa ihop fisriset så han är nyttig i SHL nästa säsong?

Nej. Alltså. Det var väl en spännande chansning. En chansning man kanske skulle brutit med under säsongen. Men ödet ville annorlunda. HV åkte ur och Kokkonen fick en ny chans.

Efter fjolårssäsongen ser jag dock helst att han stannar kvar i allsvenskan om nu HV skulle gå upp. Förutsatt han inte överträffar sitt personbästa. Då kanske. Men det är ju en del om och men på vägen dit. Tills dess får vi glädjas över att han verkar kunna göra en del nytta för ett allsvenskt HV.

jaha.

detta är nog typ höjdpunkten detta år… det blir nog inte bättre än så här gissar jag. inte direkt ståpäls att möta bik.

Lätt.

Vad blev matchen ?

3-2 till HV

Foppa och Kokkonen avgör mot sin gamla klubb, det gillar vi.

Han sprutade väl in ett gäng mål förra försäsongen också om jag inte missminner mig? Men han ser fan ut att vara mer på hugget så här långt.

Det är så mycket psykologi i hockey. Jag skulle inte dra allt för stora växlar av Kokkonens förra säsong. Blir han en ledande spelare denna säsongen så får han gärna följa med upp om det blir aktuellt. Hockeyspelande är en färskvara, viktigt att man inte bedömmer spelare allt för mycket på det som har varit.

Jag känner likadant med Hult faktiskt nu när han är kvar. Han borde fått gå innan säsongen, en enorm chansning att ha honom kvar. Men gör han det bra i år vilket innebär att han ska kunna sätta ett par mid-season värvningar till 100% och HV går upp. Så borde han få en till chans i SHL också. Känns lite fel att sparka någon som faktiskt presterat under sin senaste säsong.

Vänta nu, Vi har en dokumenterat dålig sportchef som missat målsättningen 6 av 7 gånger i SHL. Och då snackar vi inte om en sportchef för Oskarshamn eller Timrå, utan en som haft de absolut bästa förutsättningarna i en av Sveriges mest välskötta föreningar.

Chanser är det enda han fått. Och du tycker alltså han ska få ytterligare EN chans i SHL, om vi nu skulle gå upp. Samma liga som vi vet, svart på vitt, att han inte behärskar?

En gång är ingen gång brukar man säga. Men eventuellt nio gångar är åtta gånger för mycket. Med all respekt för dig, magnusb, jag tycker du är vettig. Men det är precis det tänk du beskriver ovan som fått oss att hamna i den här sitsen.

Att göra sig av med Hult, oavsett utgång, skulle dessutom vara bäst för samtliga parter. Om vi mot förmodan går upp och Hult lämnar får han göra det med den äran. Han har räddat sin karriär och kan söka sig ett nytt jobb. HV får dessutom den RIKTIGA omstart som man förtjänar. Win-win.

Lejaques,

Det är så enormt mycket vi inte vet om. Vad har varit Hults roll i misslyckandet och vad har varit Agnes och Davidssons? Det framkom att JD inte arbetade som en vanlig assisterande SC. Agne har velat vara med och styra kring det mesta. Jag litar på nuvarande ledning, när resten fått gå och Hult står kvar så måste det betyda något. Därför ger jag honom en chans till. Man ska bedömas efter sin senaste prestation, då alla utvecklas inom sitt gebit. Hult är garanterat en mycket bättre sportchef nu än han var för 5 år sedan. Det är bara hoppas han lär sig av misslyckanden på rätt sätt.

Men självklart håller jag med dig. Han skulle bort innan säsongen och med facit i hand även tidigare än det. Men nu är Hult kvar, då får vi leva med det. Har han lärt sig den hårda vägen från detta misslyckandet och utvecklats som sportchef, i så fall varför skulle han inte få köra vidare om denna säsongen gått bra (givet då att det inte finns en bättre kandidat)? Att sparka någon för ett misslyckande för två år sedan är bara irrationellt.

Jag köper det inte. Det är fortfarande Hults uppgift att sätta ihop ett lag, att värva spelare, att ge spelare rätt lön och roll. Och om vi nu förmodar att Agne skulle lagt sig i, vilket jag tycker låter en aningen konspiratoriskt, och att Davidsson haft en otydlig roll, alltid lätt att skylla på de som inte är kvar i föreningen längre, så är det ju ett enormt underkännande bara det för Hult. Han har fortfarande ett ansvar. Antingen att säga ifrån om han ser att det är på väg åt fel håll, alternativt att säga upp sig.

Du skriver att man ska dömas efter sin senaste prestation. Ja, vi dömer verkligen Hult efter hans senaste prestation. Och för att få ett större perspektiv på hans misslyckanden kan vi zooma ut och se till de sju år han varit i föreningen. Ergo. Hans chanser är förbrukade.

Vad gäller anledningen till att Hult blev kvar har han nog beskrivit det bäst själv i en intervju med Hockeynews.
”Om man bara tittar på min tjänst, så antingen skulle det ha stått någon här två dagar efter det att vi åkte ut och sagt: ”Vet du vad, Johan, nu är du klar. Nu kommer jag att gå in och köra det här”. Det andra alternativet är som det blev nu.”

Med andra ord. Han räddades av den dåvarande styrelsen och Agne. Det fanns inget alternativ när man som mest behövde ett.

Lejaques,

Vad som har blivit standard är att kontakta någon fd spelare och vips är denna person sportchef. Det innebär att du slänger in en helt grön person på tjänsten. Marknaden för sportchefer är ytterst begränsad, det är inte allt för ofta man ser att en sportchef går från en klubb till en annan. Kenttä och Sundlöv är väll två exempel, men annars är de ganska svåra att få tag på. Men sportchefer har ofta väldigt strikta geografiska restriktioner (Kenttä vill t ex vara i norr). Det är förmodligen en del av förklaringen till att HV sitter kvar med Hult, det finns helt enkelt ingen tillgänglig på marknaden som rakt ut skulle vara ett säkrare kort.

Jag är den första att hålla med om att Hult skulle gått innan säsongen och att det är underkänt av förra ledningen att låtit det gå så långt. Precis som du säger så är Hults facit underkänt. Men då marknaden ser ut som den gör och OM Hult lyckas i år så skulle jag faktiskt inte ha något emot att han är evaluerad som alla utomstående kandidater till posten. Man lär sig av sina misstag och utvecklas från dem. Som jag sade tidigare så är Hult garanterat en bättre sportchef efter förra årets misslyckande än innan det. Då han förhoppningsvis fått insikt i vad som gick så fel.

Sen för att vara lite petig i det du skriver, det är inte Hult som ensam sätter en trupp. Tränarna har självklart en stor roll i vad det ska vara för spelare. Rahm ville inte ha vissa spelare, då är det ganska meningslöst att skriva kontrakt med dem. Eller hur? Det är förbannat enkelt att bara lasta en person i en organisation. Det är ofta det brister på flertalet platser samt kommunikation och samarbete i nyckelroller.

Så lyckas han i år, så självklart ska han evalueras gentemot externa kandidater. För mig handlar allt om hur väl han jobbar med ihop med tränarna. De är rutinerade och vet vad de vill ha för typ av spelare, sportchefens jobb är att hitta dem. Om det visar sig att samarbetet med S&S funkar utmärkt, varför rubba det och plocka in en helt grön sportchef eller typ Micke Sundlöv?

Du argumenterar bra, Magnus. Och det är vettigt, det du skriver. Men jag tycker du missar det större perspektivet. Vi VET vad Hult går för i SHL. Det finns dokumenterat, svart på vitt. Det går alltså inte att se till en enskild säsong i allsvenskan och fatta beslut om att han ska vara kvar. För vi har redan svaren.
Det där med att Hult lär sig av sina misstag har varit en återkommande fras de senaste sju åren. För han har misslyckats fler än en gång och inte har det blivit bättre. Snarare har det gått så långt att vi numera spelar i allsvenskan.

Jag tycker vi det närmsta året har ett utmärkt läge att hitta hans ersättare. Vi har lååång tid på oss att hitta en bra sc som funkar bra med tränarna, och som varken är en gammal HV-spelare eller Micke Sundlöv. Låt oss inte göra samma misstag som ifjol, och bara vänta in och se. Vi vet vad som hänt, vi vet att han inte lyckats. Så låt rekryteringen av ny sc börja redan nu.

Är det nåt år Hult ska lyckas med sitt uppdrag så är det ju detta året. Han har ju tidigare lyckats med att sätta en trupp som skulle vara stark i Allsvenskan så nu hans tid kommen. Så när/om vi tar steget upp i SHL igen så får någon annan ta över rodret.

Mer och mer liknar vi Hv71 fans guldfiskar!
Minnet är bra men otroligt kort! Som det skriva ovan så har Hult fått sina chanser att bygga ett SHL lag. Hade vi varit ett bottenlag på förhand så fine. Men man har säsong på säsong haft som mål topp 4 och sen kriga om guldet. Vi vet alla hur det slutat.
Om han nu varit så styrd av högre makter så borde han med det ”stora” hjärta han har för Hv71 avgått och gått ut med hur han sitter fint med koppel runt halsen.

Hade jag varit sportchef och ändå inte fått ansvar för truppen så hade jag aldrig varit kvar. Någonstans finns min stolthet och skulle aldrig bli behandlad som en hund.
Sen hyllar man redan Hult efter 9 träningsmatcher som inte betyder ett skit fr om imorgon. Förra försäsongen så va Hv71 kungar och alla vet hur det gick. Uttalanden om att det är vi som ska vända detta och ska det in någon ska det vara spelare som går rakt in och gör skillnad.

Illomäki
Siikonen
Donovan
Murray

Donovan va en som gjorde skillnad resten gjorde ingenting som lyfte laget.
Siikonen kom från SM-Liiga och spelade i 3-4 kedja. Skulle det lyfta Hv71 i kris? Nope!
Murray gjorde en bra debut men sen bleknade han och spelade med huvudet under armen resten av tiden han va i Hv.
Luleå ville bli av med Illomäki vilket man förstod då han riktigt usel. I Hv71 skulle han komma in och spela PP men förstörde mer än vad han gjorde nytta.

Nä, Hult har och kommer inte få mitt förtroende igen efter vissa påhopp samt urusel arbete med lagbygget.

Ooops! Fel tråd så flytta gärna till rätt om det behövs. Hakade på debatten.