Träningsmatch: Rögle BK - HV71

1-2, Zaar

2-2 Zaar…pucken studsar in bakom Hugo…som med ens ser darrig ut. HV behöver vakna till.

Första målet är ju en ren 10/10 träff av Zaar. Andra målet får ju killen stå och fisa Hugo rakt i fejjan så han inte kan se. Dåligt av försvaret att låta honom stå sådär.

Ett underbart spelmål ger HV ledningen, Lias målskytt

Lätta Mögle! SM-guld!

Tycker Kalle Holm gör det jävligt bra. A-lagsdebut och spelar så avslappnat och kyligt. Hamnade inte trångmål en enda gång. Känns mycket lovande. För övrigt tycker jag förstakedjan är bra, även fjärdekedjan. På backen utöver Kalle tycker jag Arell, Strömberg, Bertov och Johansson gör bra insatser. Förväntar mig mer av Forsberg, Kokkonen, Törngren och Friberg. För övrigt känns det inte helt avslappnat för egen del med Hugo mellan stolparna. Inget jättemisstag ikväll, men ändå inte helt bekväm.

En försäsong handlar om att få positiva besked. Tycker vi efter fyra matcher fått en rad sådana.

  • Vi har äntligen en riktig förstacenter i Lias Andersson. Egentligen den första ordentliga sedan Johan Davidssons dagar.
  • Och med Lias som förstacenter har vi dessutom för första gången på år och dar en tydlig förstalina.
  • PP är redan i gång.
  • Kedjorna kuggar i varandra, ovanligt tidigt.
  • Målvaktsspelet, då tänker jag främst på Gunnarsson, ser riktigt stabilt ut.

Värre hade det varit om man varit Djurgården eller Leksand. Försäsong är bara försäsong brukar det heta. Men nog vill man inte skapa sig mönster som dessa lag…

Enda minuset hittills är väl att den tunna backsidan redan synas. Eric Martinsson åkte alltså på en hjärnskakning, och nu står vi alltså bara med Johannes Kinnvall som offensiv back. För nej, i PP har Emil Johansson inget att göra (inte direkt en poängspruta sett till sin junior- och seniorkarriär. Blott 6 poäng förra säsongen…). Och inte tror jag man ska sätta sitt hopp till Bertov (7 poäng förra säsongen). Nog kan Hult ha kyla så här inledningsvis, och visst kan det finnas fördelar med att låta Bertov och Johansson känna på PP de kommande matcherna. Men på sikt är det upp till Hult att hitta en offensiv back som kan avlasta Kinnvall och Martinsson.

lejacques-håller med dig i det mesta men tycker du inte Christensen va en förste center,visst skadad mycket men gjorde ändå över 40 poäng och var en av ligans bästa centrar!!

Samma gällde i sådana fall Ljungh. Tycker båda var duktiga och viktiga spelare, men inte ledande på det sätt som Lias Andersson är. Christensen och Ljungh bidrog med poäng, men “ledde” inte laget. I Christensen fall tyckte jag det blev tydligt hans sista säsong då det hela slutade med att han i slutspelet fick centra fjärdekedjan.

Menar alltså att det är stor skillnad på spelare som Lias och exempel som Christensen och Ljungh. Minns bara hur hela laget lyfte sig när Lias kom in förra året.

Olausson? Är det någon släkting till Fredrik?

Står inget om det på Eliteprospects så jag tror inte det.

Wedin-Andersson-Sandin
Man ser redan nu kvaliteterna den kedjan besitter. Gillar hur alla har kombinationen av teknik och grit. Lias Andersson håller i och skyddar puck utan stress med en spelare på ryggen på ett sätt som jag inte sett någon förmått göra sedan Laine var i högform. Wedin bryter fram genom försvaret om och om igen.