Träningsmatch: Tingsryds AIF - HV71

Ser hellre att Hv spelar i allsvenskan med samma passion som idag, än i SHL med spelet som förra säsongen.
Det är ju som natt och dag på den fronten.

Kul match (i en period :smiley:)!

Jag hoppas verkligen att det finns fler scenarier än de två i framtiden för HV71.

Hmm. Jag tror jag väljer högsta serien framför allsvenskan alla dagar i veckan. Till och med om det betyder att vi får dras med Johan Hult som sportchef. Riskerna med att spela i allsvenskan är alldeles för höga. Bara en sån sak som att vi när pucken släpps i premiären nästa vecka är lika nära SHL som hockeyettan är en hiskelig tanke.

Det ska liksom inte behövas en degradering för att en klubb med de förutsättningar som HV har ska komma till insikt med vissa saker.

Saxat från JP

Kokkonen tillbaka med besked – HV71 hade målkalas borta mot Tingsryd: ”Har längtat efter det här”
Jesper Kokkonen var tillbaka efter en tids skadefrånvaro. Det firade HV-forwarden genom att bli tvåmålsskytt när hans lag körde över Smålandsrivalen Tingsryd. 7–1 vann HV71 med.

Det var i säsongens andra försäsongsmatch hemma mot Linköping som Jesper Kokkonen, HV-forwarden med nummer 88 på sin tröja, klev av skadad. Det skulle dröja till den sjätte försäsongsmatchen innan han var tillbaka i spel igen.
HV71 spelade borta mot Tingsryd på onsdagskvällen, ett lag som kommer att vara en av motståndarna i hockeyallsvenskan 2021/2022. Comebackande Jesper Kokkonen verkade stortrivas på isen i Nelson Garden Arena.
– Ja, det gjorde jag. Man har längtat efter det här. Det var träligt att sitta bredvid och titta på, så det var väldigt skönt att vara tillbaka nu. Väldigt roligt, säger Jesper Kokkonen.

Den storvuxne forwarden, som kom till HV71 i fjol, spelade i en formation med Fredrik Forsberg och Tyler Vesel. En trio som verkade hitta varandra ganska bra.
– Vi har bra kemi och hade det också på träningarna tidigare i veckan. Skönt att vi fick utdelning och att vi även skapade en massa lägen, säger Jesper Kokkonen.

Ja, HV71 vaskade fram ett flertal heta lägen på onsdagskvällen. Bortalaget var extremt effektivt, utnyttjade minsta lilla misstag från hemmalaget och öste in mål i hemmakassen.

När matchen var över stod det 1–7 på resultattavlan. Jesper Kokkonen blev tvåmålsskytt. Båda hans mål kom i den andra perioden och båda två var dessutom ganska snygga.
– På första stod jag i slottet, fick pucken av (Tyler) Vesel och jag hittade bortre krysset där. På det andra var det nästan ett friläge, jag försökte på femte hålet och det lyckades, så det var skönt.

Hur viktigt är det för dig att få göra några mål redan på försäsongen?
– Det är klart att det är skönt. Jag hade ju en säsong i fjol där det inte blev särskilt många mål… Så det var skönt att det lossnade nu, säger Jesper Kokkonen.

Hela HV71 hade en mardrömslik säsong i fjol. För Jesper Kokkonen personligen var det inget undantag. Han gjorde sin första SHL-säsong i karriären och mäktade endast med att producera ett mål och tre assist på 48 grundseriematcher.

Han sticker inte under stol med att han vill få ut mer av sitt eget spel under den kommande vintern i hockeyallsvenskan.
– Det är klart att jag vill det. Det gäller att bygga upp självförtroendet nu, det verkar finnas där och i dag trillade dessutom målen in. Det är bara att bygga vidare på det.

Förutom att ni gjorde en massa mål – vad gjorde ni bra i den här matchen, tycker du?
– Vår press över hela banan, som fungerade väldigt bra. Vi började att pressa på deras backar redan i anfallszon och sedan hade vi en jäkla vilja och åkte skridskor hela vägen hem för att vinna pucken. Det gjorde vi väldigt bra tycker jag. Och så fick vi väldigt bra utdelning i dag, det kanske inte speglade hela matchen men att vinna med 7–1 känns så klart skönt, säger Jesper Kokkonen med ett leende.

Förutom Jesper Kokkonen blev också Simon Önerud tvåmålsskytt mot Tingsryd. Övriga HV-mål gjordes av Chad Billins, Jonathan Wikström och Jonathan Davidsson.

FAKTA: Träningsmatch
Tingsryds AIF–HV71 1–7 (0–2, 0–3, 1–2)

Första perioden: 0–1 (4.33) Chad Billins (Fredrik Forsberg), 0–2 (10.45) Simon Önerud (Taylor Matson).
Andra perioden: 0–3 (3.00) Jonathan Wikström (Måns Lindbäck), 0–4 (15.10) Jesper Kokkonen (Tyler Vesel, Daniel Bertov), 0–5 (18.33) Jesper Kokkonen (Tyler Vesel, Fredrik Forsberg).
Tredje perioden: 1–5 (13.31) Alexander Lindelöf (Daniel Öhrn), spel fem mot fyra, 1–6 (13.43) Simon Önerud (Christoffer Törngren, Taylor Matson), 1–7 (13.52) Jonathan Davidsson (Zion Nybeck).

Utvisningsminuter, TAIF: 2x2 min, HV: 5x2 min.

Skott totalt: 29–30 (9–8, 12–14, 8–8).