Vad tror ni? Placering, bets osv

Hej där allesammans!
Letade omkring lite, men hittade inte det jag sökte. Jag sökte en tråd där man kan berätta vad man tror om årets SHL. Slutplaceringar, poängliga och skyttekung osv. (Bara ös på med vad ni tror). Finns det en liknande tråd redan, ber jag om ursäkt och ber om att få en omdirigering. :laughing:

Vad jag tror om årets SHL är följande:

1. HV71(Trots att experterna inte tror så mycket om HV71, så är jag tvärtemot)
2. Frölunda
3. Växjö
4. Skellefteå
5. Färjestad
6. Linköping
7. Luleå
8. Brynäs
9. Djurgården
10. Modo
11. Leksand
12. Örebro

Sm-guldet tar HV71 till Jönköping i en final mot Frölunda!

HVs poängkung blir Tedenby
HVs målkung blir Christensen

Lite vilda gissningar då:
HV hamnar topp 5 och åker ut i semin. Växjö och Frölunda i en final som Frölunda vinner. Färjestad får det tufft och missar slutspel. Djurgården överraskar och tar sig till slutspel!

Facit för SHL 2014/2015:

1. Växjö
2. Frölunda

Jag, liksom dem flesta, tror att Lakers och Frölunda kommer att vara outstanding i årets serie. Växjö har den klart vassaste truppen på papperet, men Frölundas lag besitter en oerhörd talang och kommer säkerligen utvecklas och bli ännu bättre ju längre säsongen går. Dock så tror jag Lakers kniper sitt första SM-guld efter en jämn finalserie mot Rönnbergs ungtuppar.

3. Linköping
4. Skellefteå
5. Färjestad

Bland lagen som ska utmana dem två favoriterna rankar jag LHC högst med en forwardsuppsättninging som matchar Lakers. Kan man bara bli jämnare spelmässigt så bör man kunna hota dom två favoriterna.
SAIK har gjort så gott man kunnat för att fylla luckorna och det kommer säkerligen komma in ytterligare spets, men spelaromsättningen har varit alldeles för stor. SAIK får ta en mellansäsong och nöja sig (!) med en fjärdeplats.

6. HV71
7. Brynäs
8. Luleå
9. Leksand

Får HV behålla Anssi Salmela (eller värvar en likvärdig ersättare) så tror jag men kan ta en kvartsfinalplats. Backsidan är det stora frågetecknet för HV i år liksom tidigare säsonger. Forwards ser intressanta ut och håller hög SHL-klass. Kan Tedenby leva upp till dom enormt höga förväntningarna? Brynäs kommer att vara största hotet om sjätteplatsen.

10. Djurgården
11. Örebro
12. Modo

Djurgården är det lag som har imponerat mest i mina ögon under försäsongen. Truppen känns tunn och värvningen av Fernholm känns inte särskilt bra. Tellqvist och Samuelsson däremot, lär bli oerhört viktiga.
Örebro har värvat hårt och har fått ihop ett intressant lag även om backsidan känns tunn. Lär knappast ha några problem att kvala sig kvar i SHL.
Modo ser väldigt bleka ut, både på papperet och under försäsongen. Löper risk att åka ur SHL trots den kommande utökningen.

Om jag skulle gissa på en vinnare av poängligan så ligger nog LHC:s transatlanter Taffe, Little och Kolarik bra till.

Tror Frölunda blir det laget som kommer vinna både grundserien och sm guldet, de har verkligen det mest talangfylldaste laget. Sen har dem nog gjort en av säsongens bästa förvärv i Artturi Lehkonen tycker jag. En riktigt bra talang. Växjö har oxå ett bra lag men det tempot och den kreativiteten som Frölunda visade upp igår var outstanding. Tror vvåra långsamma backar kommer få det rent sagt djävulskt jobbigt när vi väl möter Frölunda. En liten headsup.