Tråden om: Ståplats!

Aftonbladet/sportbladet har rankat elitseriens bästa fans på följande sätt:

  1. Färjestad:
    Färjestads ståplats levererar nästan alltid. Och i slutspelet lever klackrävarna upp och bjuder till fest. ”Vi är Färjestad”-ramsan funkar mycket bra i Löfbergs Lila.

  2. HV 71:
    Kinnarps är en bra arena och bäddar för bra tryck. HV fyller även hallen alltid och det är grunden till att komma högt upp på den här listan.

  3. Skellefteå
    Intro-sången inför matcherna är lysande och rysande. ”Hela Sveriges AIK” ger mig gåshud varje gång jag hör den. SAIK-fans! Fyll hallen så hamnar ni på topp två.

  4. Linköping
    Finns en storstadsråhet bland LHC:s fans som jag går igång på. Bra tryck på hardcore-fansen, när de väl kommer. Och mot HV kommer kärnan – det lovar vi.

  5. Luleå
    Svårrankad publik. Ibland är det halvtomt på både ståplats och sittdelen. Klacken gör sitt och älskar att ha råa ramsor om lag söder om Gävle.

  6. Frölunda
    Ja, här har vi listans ras. Goa gubbar är inte lika roliga längre. Nu är det upp till bevis i slutspelet. Annars fortsätter raset på listan i höst.

  7. Brynäs
    Hallå Brynäs! Vad har hänt? Fest, för ett år sedan, och nu pest i grundserien. Från 8 000 på matcherna till trista 5 200. En fullsatt Läkerol är bland de roligaste i Sverige.

  8. Modo
    Modo behöver en kraftfull ny kärna på ståplats som gapar igång matcherna. Det är lite för mycket lättmjölk i Örnsköldsvik just nu. Jag älskar lördagsmatcherna i Övik. Men övriga dagar blir det klassiska ”Dövik”

Linköping på 4e plats? Hur gick det till?

HV fyller alltid hallen? Var kommer den statistiken ifrån?
Ska bli kul att se om ståplatspubliken ja alla förresten fyller önskemålet från HVs hemsida att ha matchtröjor på sig.

HV har en beläggning på 96,7% under grundserien - den lär inte bli lägre i slutspelet. 96,7% är överlägset bäst i serien - och 96,7% är i mitt tycke i princip fullt. Det innebär att man snittar på 231 lediga platser av 7000 per match och då får man tänka på att bortastå är ~150 pers och där är ofta det är tomt.
Man hade 98,9% i förra slutspelet… och lite drygt 60 lediga platser, kallar jag “fylla hallen” :smiley:

Jag tror inte ens hälften av de som går på matchen någonsin öppnar en browser med hv71.se i adressraden. De slipsnissarna har precis lärt sig skicka sms.

Trenden är naturligtvis oroväckande.

  1. Många matcher i år har har det varit “halvtomt”. Folk har biljetter men går inte.

  2. Beläggningsgraden har minskat som dekman beskrivit. 2% låter inte mycket. Men det rör sig säkert om mellan 500 tkr- 1 Mkr i minskade intäkter i grundserien. Med tanke på att HV bara gör nollresultat om man når semifinal, så är detta mycket pengar.

  3. Vi ska också ha i beräkning att snart går några femårsbiljetter ut. Kommer dessa förlänga när HV idag rear ut biljetter emellanåt?

  4. Samtidigt så ökar HV sina kostnader med större organisation och med fler anställda och mer isyta.

  5. HV har nog krämat ur vad som går av den trogna publiken. Går nog inte höja biljett/sponsoravtal så mycket mer samtidigt som kostnaderna ökar.

Jag vill förtydliga… Minskningen med 2% är jämfört med förra slutspelet. Jämfört med förra grundserien ligger minskningen på 0,2% - alltså 14 personer mindre med match. Visst har även hv drabbats av publiktappet som alla pratar om, men jämfört med andra lag så ligger man fortfarande galet bra på den fronten. Så man har absolut inte tappat 0,5-1 miljon i publikintäkter i år, snarare 50-100000 - om biljettpriset legat fast.

Sen finns det som Åskan säger en del utmaningar framöver - men än så länge är man den elitserieklubb som i särklass drar mest folk sett till arenastorlek. Och även i absoluta tal ligger men topp 3 trots att man har en av de mindre arenorna.

… vilket gör det ännu viktigare att man har bra tryck i arenan så att folk ser ett mervärde i att gå dit, kontra sitta framför tv’n.

Bra tryck får man med en bra ståplatsläktare och en bra klack. Om detta nu inte är helt fel, så undrar man ju varför inte HV71 aktivt arbetar för att förbättra och underlätta detta.

Tror inte själva problemet ligger i antal sålda biljetter utan problemet ligger i att folk/företag som har biljetter inte använder dom. Enligt mig är antalet sålda biljetter enbart intressant ur ekonomisk synvinkel i form av biljettintäkter. Det intressanta är hur många som faktiskt är i arenan. Jag vet ett flertal matcher där man utan problem skulle kunnat få in 100 pers på A-stå samtidigt som bortastå var tom tillsammans med O-läktaren och även balkongen. Är helt säker på att vi varit under 6500 på ett flertal matcher denna säsong.

För det är ju personerna i arenan som spenderar pengar. Men när HV vill “lösa” det problemet så erbjuder man klappor och ansiktsmålning för barnen ungefär. Kanske ett fränt intro som alla tröttnar på efter 3-4 matcher.

Varför fokuserar man inte på det som sker på isen? Vet att jag tappar tråden lite här men diskussionerna hör ihop tycker jag. Vad har tex hockeyligan gjort för att dra mer folk till arenorna? Dom införde powerbreaks. Hockey i Sverige är ingen “actionsport” längre. Det är utdraget. Det kommer hit lag som slår icing var och varannan minut samt ställer upp på egen blå. För att få igång hockeyn och göra den mer underhållande tycker jag att man ska börja med att göra spelet roligare. Skit i popcorn, ansiktsfärg, event, nätverkande och annan skit. Fokusera på spelet så kommer det andra per automatik. Några ändringar jag vill se är:

  • NHL-rinkar
  • Touch-icing
  • Bort med powerbreaks
  • Tillåt slagsmål. Personligt 10min räcker. Slåss man 2ggr i samma match kan matchstraff avra befogat.
  • Förbjud handpass i egen zon. Varför ska man göra det lättare för försvararna?
  • Skippa utdragna intron. Låt spelarna bara komma in på isen, åka några varv i egen zon sen kör igång.

@Razz: Håller med till stora delar. Här är ett av få tillfällen då statistiken faktiskt “ljuger” till viss del eftersom man inte har nån statistik om faktiska besöksantalet utan enbart utifrån sålda biljetter. Faktum är att även en helt tom arena under en match skulle ge beläggning på ~70% pga det stora antalet säsongsbiljetter, i särklass mest i serien. Så redan innan publiken ens kommit till arenan så har man en beläggning i samma storleksordning som FBKs totala beläggning (de har f.ö ca 30% säsongsbiljetter).

Dekman, sedan man införde “scanners” i dörren så räknar man antalet biljetter som är scannade och får på så sätt fram “exakt” siffra på hur många som befinner sig i hallen.

Tidigare så gick man bara efter antalet sålda biljetter.

Kan omöjligt stämma med den siffran som presenteras, typ “Slutsålt” trots att det finns tomma platser i arenan. Dvs jag är inte helt övertygad om att den siffran som hockeyligan visar är den från scanningen i dörren utan är det faktiskt sålda antalet. Men jag kan givetvis ha fel. Folk kanske hänger i barerna under hela matchen…

Men faktum är att inför sista matchen mot LHC gick ju HV ut med att de köpte tillbaka biljetter från folk/företag som inte kunde gå, för de verkligen ville ha fullsatt - inte bara slutsålt. Totalt rörde det sig väl om ett hundratal biljetter. Och då var det femte slutsålda matchen under säsongen, men de andra kan knappt varit fullsatta - trots officiella publiksiffran. Om det hade varit enbart “inblippade” gäster så är jag övertygad om att man inte hade haft en enda fullsatt match under året. Det är faktiskt i princip statistiskt omöjligt med helt fullsatt - eftersom det av 7000 personer garanterat alltid är nån/några som inte har möjlighet att ta sig till arenan den dagen men som ändå inte blir av med biljetten.

Med ett system som bygger på att 70% av biljetterna är säsongsbiljetter och resterande är förköp (i princip) så är det i stort sett omöjligt att uppnå verklig fullsatt arena. Det enda sätt det går att göra på är att skippa alla säsongsbiljetter och alla förköp och enbart sälja i dörren till biljetterna är slut…

Men ge dig nu Larsson, svälj inte allt dom säger/skiter ut sig. Det måste väl tom du förstå att den officiella publiksiffran inte stämmer med antal faktiska besökare? Både bortastå och O har varit mer eller mindre tomma vissa matcher samtidigt som att A-stå och balkongen varit lite mer än halvfulla. Bara där måste vi tappat 400-500 åskådare löst räknat.

Begreppet fylla hallen kan ju tolkas väldigt olika. :unamused:

Nej.

Jasså? Antingen är det fullsatt eller nästan fullt, trefjärdedels fullt ,halv fullt. Eller andra procentberäkningar men fullsatt är 100% eller kan det vara på flera sätt?
Ska vi granska själva ordet så är fylla hallen ett pågående jobb. Fyll tills det är fullsatt.

Du får gärna sluta fylla forumet med dina fullständigt meningslösa inlägg överallt. Tack på förhand!

Jag hänger inte med nu och det här känns lite off-topic. Att “fylla hallen” kan väl enbart tolkas på ett sätt? Eller kör man “idag ska vi fylla hallen till 83,7%”?

Grunden till diskussionen är att “fullsatt” och “slutsålt” inte är samma sak. Bara för att man har sålt 100% av biljetterna innebär inte det att arenan är fullsatt. Det mest intressanta är väl ändå hur många som faktiskt är på matchen, inte hur många biljetter som sålts. Det är personerna i arenan som spenderar pengar. Som extremexempel, låt oss säga att jag köper 200 biljetter till en match som jag inte tänkt använda så är ju arenan slutsåld men inte fullsatt. Sen borde det ligga i HV´s intresse att ta reda på varför så många väljer att inte använda sina biljetter under grundserien.

Jag är helt hundra på att vi ett flertal matcher varit mellan 6000-6500 i arenan trots att publiksiffran säger något helt annat.

Tycker ett Tifo till Mattias Karlsson nästa hemma match vore fint. Som stöd till honom då han måste ha det väldigt tungt för till fället. Så han får se att han har fansens stöd.

Vafan :laughing: :laughing:

Uppdatering! HV har slutat räkna scannade biljetter, nu är det sålda biljetter som räknas igen.