Tråden om: Ståplats!

Haha, är väl förståeligt efter den här starten.

När började man räkna scannade biljetter? Och hur vet du att det ändrats?

När man började scanna biljetter påstods det att man tog publiksiffran efter det. Alltså inte sålda biljetter.
Enligt Andreas på HV71 så är det i år sålda biljetter som räknas informerade han om förra veckan på mötet med NBS.

Nu gäller det alltså att snygga till publiksiffran. Som åskådare/supporter är egentligen antalet sålda biljetter relativt ointressant. Det är ju det faktiska antalet besökare man är intresserad av. För föreningen är det väl lite tvärtom. Har dom bara fått betalt så.

Härligt att höra att så många är med och sjunger trots att man ligger under med 1-4!!
Men blir det tyst ska man inte vara rädd att dra igång en egen ramsa som folk kan börja sjunga med på :slight_smile:

Blir så irreterad på att jag är 15 och bor 8 mil från jkpg så jag inte kan gå på matcherna så ofta :angry:

Föreningen får faktiskt mer betalt om fler personer kommer till Kinnarps oavsett hur många biljetter som är sålda. Merförsäljning kallas det. Grundläggande företagsekonomi.
Scanningen kostar mer att utföra och ger inget riktigt mervärde. Som det påpekats tidigare syns det hyfsat tydligt hur många som är på plats.

Så nej, det viktigaste för föreningen är inte hur många biljetter som sålts utan hur många som faktiskt kommer till arenan.

Och bananer är gula… Ber om ursäkt att jag inte var övertydlig. Självklart vill HV att så många som möjligt ska besöka Arenan, det trodde jag var underförstått. Även om jag är av uppfattningen att köper jag 10st biljetter till en match men endast använder 3st så skiter HV fullständigt i det. För jag har ändå betalat för biljetterna.

På vilket sätt kostar scanningen mer? Alla biljetter/årskort osv reggas väl ändå i entrén? På vilket sätt kostar det mer att plocka fram den exakta siffran av antalet scannade biljetter?

Bananer kan också vara gröna eller bruna.

Klart HV blir glada om du köper tio biljetter om det finns osålda biljetter, oavsett hur många du väljer att använda. Men nej, det primära syftet är inte att sälja en massa biljetter för att sedan ha en massa tomma stolar under match.
Det primära syftet är att fylla så många stolar som möjligt under match. Sekundärt vill man sälja maximalt antal biljetter oavsett hur många som faktiskt kommer på matchdag.
Förutom minskad merförsäljning medför även en massa tommar en sämre totalupplevelse för besökarna.
Men visst, ska du ändå inte komma på matchen och det finns lediga biljetter säger inte HV nej till att du köper dessa.

Någon måste sammanställa, sortera och presentera datan som produceras av scanningen.
Dessutom måste någon även analysera denna data och försöka hitta förklaringsmodeller för att tyda siffrorna. Annars blir funktionen tämligen meningslös.
Allt detta görs redan för den faktiska försäljningen.

HV har bestämt att mervärdet av scanningen inte är stor nog för att bidra till kostnaden. Hur stor eller liten den än må vara. Om beslutet att lägga ner scanningen är rätt eller inte är en helt annan fråga.

Bra Cyruz. Du kan din frukt.

Vart påstod jag att det primära syftet var att sälja biljetter som ingen använder? Jag skrev att min uppfattning är att HV “skiter i” om biljetterna används eller ej. Logerna är ett exempel då flertalet har varit tomma under några av matcherna i år. HV vill självklart att dom ska vara på plats, men gråter dom blod om dom inte är det? Läggs det någon energi på varför biljettinnehavare inte dyker upp?

Så ingen behöver sammanställa, sortera och presentera den datan som gäller antal sålda biljetter? Det sköts enkelt och smidigt per automatik? Varför fungerar det inte likadant med scanningen?

Vem i HV har bestämt det? Och ja, det är en helt annan fråga. Personligen är jag mest intresserad av det faktiska antalet besökare.

Du skriver ju att du tror att HV “skiter i” om biljetterna används eller ej. Implikationen i det påståendet är att HV har som primärt syfte att sälja biljetter, sekundärt fylla platserna.

Flertalet av logerna har verkligen inte varit tomma. Fåtalet har dock varit det under vissa matcher. Det är en viss skillnad.

Många företag använder logerna till kundträffar för sina större kunder. Dessa kunder har blivit bortskämda med diverse evengemangserbjudanden de senaste åren och har blivit mer benägna att tacka nej. Gäller alla event.

Klart man måste bearbeta datan kring biljettförsäljningen, du har inte råd att bortgå från analys av försäljningssiffror.
Däremot kan man välja att inte konstant göra samma omfattande arbete med scanningen.

Finns i min värld även en poäng med att inte alltid ha samma arbete med scanning.
Du kan köra scanning en period, se utfallet. Sedan avbryta scanningen för att vidta de åtgärder analysarbetet har medfört. Efter en period av aktivt arbete med dessa åtgärder kan man återuppta scanningen för att mäta det nya utfallet. Sedan jämför man det nya utfallet med det gamla och ser om det givit effekt.
Att ha scanning under hela perioden av åtgärdsarbete ger inget mervärde, det är resultatet före och efter åtgärderna som är relevant.

Hoppas jag lyckades svara på allt. Troligen inte då din text bestod av fler frågor än påståenden. Det är alltid lättare att svara på frågor med nya frågor. Ingen blir dock klokare av den retoriska tekniken och diskussionen tenderar ofta att falla ut i en pajkastning.

Cyruz:

Du gör en egen tolkning och argumenterar sedan utefter den. Jag håller inte med om din tolkning. Jag har aldrig sagt att deras primära mål är att sälja biljetter som sedan ingen använder.

Nu gäller troligtvis den här diskussionen mestadels säsongskortsinnehavare/företagsbiljetter då jag tror att det bara är ett fåtal, om ens någon, som skulle gjort likt mitt exempel. Och då är min fråga, tror du att HV bryr sig om dom kommer eller ej? Självklart hade dom gjort det om det varit tusentals men det är det ju inte riktigt.

Jag skulle vilja få det till att det är en handfull som har varit tomma.

Du vet hur HV jobbar med sin biljettförsäljning? Hur omfattande är arbetet av all data som man får via scanningen? Här måste jag fråga, för jag vet inte, du däremot verkar veta precis hur omfattande och tidskrävande det är. Svara även gärna på hur det skiljer sig från att ta fram data från antalet sålda biljetter. Berätta gärna mer om dessa förklaringsmodeller du nämner. Vi kan även bryta ur denna diskussion från denna tråd då vi tappat ämnet lite.

Ber om ursäkt, anledningen till att jag kommer med frågor är så att du kan besvara dem, upplysa mig, och på så vis kan jag bli en klokare människa.

4-1 till saik räckte för vår klackledare för att kliva av. Hur ska klacken kunna bli bra om du själv inte kan visa engagemang? Du sjöng sämre än de flesta i tredje perioden på en sjungande sektion och mobilen var viktigare. Om inte du kan eller orkar engagera så kliv av. (radera inlägget om ni vill men de är inte på något sätt kränkande utan enbart konstruktiv kritik) får se hur länge de står kvar!

Detta inlägget blir genast ganska komiskt! Men det fanns säkert en vettig förklaring till varför mobilen var viktigare idag.

Ja vad fan hände efter 1-4…?
Dog klackledarna eller? Pinsamt att både se och höra… Ingen som vill ta tag i det och kämpa eller?
HV-publiken har genom åren alltid varit som bäst i motgång (tillsammans med den självklara euforin i framgångsrika slutspel)!
Orkar ni inte när det tar emot lite så försök att hitta några andra som kan hjälpa till för nu blev det ju bara genant…
Det är ju såhär det kommer se ut på isen i höst/vinter/vår! HV är inte ett självspelande piano längre utan behöver allt stöd dom kan få!
Ni hörde ju själva hur det lät efter den härliga segern över LHC. Spelarna var ju lyriska!
Näe bryt ihop och gå vidare nu!
Ni o vi kan så mycket bättre!
Varje poäng är svinviktig så kan vi bara hjälpa till det där lilla extra så kan det betyda hur mycket som helst när säsongen är över!
Kämpa Håå-Vee Kämpa!

Du menar den mobil som låg på laddning i tiforummet under hela matchen?!

För att svara på din fråga om jag “dog” så kan jag säga Ja, det gjorde jag! Jag valde att kliva ner 5 min in i tredje perioden när rösten försvann helt och hållet. Kan fortfarande inte prata “normalt” utan att “ta i och anstränga” mig. Då ser jag inte att det finns någon anledning att stå kvar när personerna som står brevid mig inte hör vad jag säger.

Tyvärr var jag själv på plats igår då Oliver inte kunde närvara. Små inhopp gjordes utav 2 personer, men det måste finnas mer folk som vill ta tag i det. Jullebulle har gjort det bra vid tidigare inhopp, men han verkade inte heller vilja ta tag i det igår.

Det handlar inte om pajkastning men tycker i alla fall vi kan hålla oss till sanningen… SAIKS 4-1 mål föll ett par minuter in i tredje därefter klev du av… Och vems mobil det var du höll på med det spelar mindre roll. Det saken handlar om är att det blir svårt att engagera andra när du inte är engagerad själv…

Visst kan vi hålla oss till sanningen. Som jag sa, jag klev ner 5 min in i tredje och hade så gjort om vi hade haft ledningen med 5-0. Funkar inte rösten, så funkar inte rösten. Det kan personerna som försökt prata med mig i telefon under dagen intyga.

Sen vet jag inte om du blandar ihop mig med någon. Men jag stod med armarna i kors under dom sista 15 och höll inte på med någon jävla mobil, så sluta ljug nu!

Det här blir mitt sista inlägg här inne då jag är trött på all skit nu.

Ha ett bra liv.

Razz:

Jag gör faktiskt inte en egen tolkning utan applicerar grundläggande läsförståelse på dina texter. Om jag missuppfattar ditt budskap kan du skriva det och förklara vad du faktiskt menar. Däremot ändras inte implikationen av din text i dess bokstavliga tolkning.

Jag inser att du försöker vara hånfull i dina texter riktade mot mig, förstår dock inte syftet. Diskussionen blir givetvis mer givande om detta kan undvikas. Många av dina frågor är ställda med ett uppenbart syfte att vara hånande, inte att skapa en debatt. Därför ser jag det som irrelevant av dig att ställa en massa frågor i dina texter. Ett tips är att läsa igenom reglerna vi har på forumet.

Och detta inlägg blir än mer komiskt med tanke på hur du spenderade lika mycket tid i baren i Göteborg som på läktaren. Blir även väldigt komiskt med tanke på hur vissa vände ryggen åt spelarna när de skulle tacka oss fans.

Har inte riktigt insett vad du har emot #59 larsson men om du tycker han kan göra saker bättre som klackledare, vore det inte bättre att göra något åt det istället för att håna han på nätet? Rent allmänt anses det som ett väldigt fegt och fruktlöst handlande om syftet är att åstadkomma förbättringar.
Vad sägs att du t.ex själv gör en insats som klackledare? Finns säkert massa andra sätt du själv kan bidra med för att få till stånd de förbättringar du vill se.
Om det nu är förbättringar du verkligen vill åt, hittills har jag bara sett dig håna och förlöjliga.