Vad jag inte kommer sakna Rödin denna säsongen iallafall
Rätt intressant att när man lyssnar på och läser MoDorelaterad media och podd så blir man förvånad över vad de tror krävs.
På fullt allvar tycker man att sex nya utespelare räcker att ta in när man nu kommit tillbaka till SHL.
Uppfattningen är att Rundblad och en ny defensiv back räcker för att försvaret ska hålla. Uppfattningen är att ex Emil Wahlberg och Niklas Folin håller i SHL.
På forwardssidan är det snack om att en ny förstakedja och Walli Walterholm är helt tillräckligt. WW verkar man tycka är för bra för en tredjekedja i princip.
Jag tycker att det känns väldigt klent och anser personligen att minst en ytterligare toppback måste in och ytterligare minst en klassforward krävs.
Får se hur det slutar och hur många de tar in men känslan är att alla nyförvärv måste lyckas fullt ut om det ska hålla och att målvakterna måste stå på huvudet.
Har svårt att ex se Nässen vara en toppback i SHL, Woods och Aagard vara i en toppkedja. Har ju bra kontakter i Nordamerika så kanske lyckas där med värvningar som Vigneault och Dickinson.
Tror nog MoDo kommer vinna 3-4 matcher i början av serien för att sen klappa ihop och rada upp förluster.
Dom har väldigt många allsvenska spelare i sin trupp så tror dom kommer få det väldigt svårt och dom är ute väldigt sent på marknaden antar jag precis som oss förra säsongen.
MoDo kommer få det tufft. Man kommer säkert vinna en del matcher i början av bara fart och entusiasm, men allt annat än kval vore en bedrift och under en hel grundserie jämnar det ut sig.
Jag är så oerhört glad att MoDo gick upp och inte DIF, de hade haft helt andra resurser och betydligt fler spelare som klarar SHL-nivån och hade troligtvis blivit svårare motstånd.
Jag tror att vi kommer få se ett mönster från MoDo väldigt likt HV den gångna säsongen. När man är så överlägsen i HA är det nog lätt att få en övertro på truppen, backsidan till exempel tycker jag är snarlik HV:s från förra säsongen(Glad, Torp, Billins etc) med spelare som inte riktigt håller i SHL. I SHL behöver man en betydligt större skicklighet i truppen än vad som är fallet med MoDos nuvarande trupp(och HV:s när vi gick upp för den delen)
Jag tror egentligen inte det handlar om övertro på sin trupp. HV och Johan Hult har fått mycket kritik för att han skrev för många tvåårsavtal i HA och att flera andra avtal som innehöll klausuler om automatisk förlängning vid avancemang.
Tyvärr är det nog så att om man satsar på att gå upp, om man vill ha de spelare man vill ha ( och kan få) så är det det priset man får betala om man lyckas gå upp. Skriver man inte såna avtal, kommer man sannolikt INTE att gå upp. Man sitter fast på alltför många avtal på spelare som egentligen inte håller.
En del kan man troligen köpa loss, men inte alla för det blir för dyrt. Man måste ändå ha en hel del pengar till att förstärka truppen.
Därför blir truppen i ett nykomlingslag väldigt svag och ihålig när man samtidigt måste avstå “fallskärmen” till det lag som åker ur. Tycker man kan se ett mönster hos Timrå, HV71 och nu Modo. Första året är väldigt, väldigt tufft så jag är riktigt imponerad av hur HV till slut löste säsongen.
Det stämmer säkert. Det är väl förmodligen en del av problemet med när man behåller spelare när man gått upp till SHL. Har för mig att det ingick i Vesel och Billins avtal också. Man får väl helt enkelt försöka att skriva så billiga avtal som möjligt så man kan bryta dem om det behövs
Bra värvning av FBK, något för Tikka att kämpa mot.
Så nu är Big-Sam presenteras av MoDo.
Förstår mig inte riktigt på deras lagbygge, dom har väldigt många allsvenska spelare i laget som inte spelat i Shl innan och nu fyller dom på med Sam. Känns som att dom borde siktat på mer spets?
Karlin kan säkert få ut en del av truppen men den känns på förhand väldigt svag.
Nu har de Ruohomaa på ingång också. Där pratar vi defintivt spets men nog behöver de fylla på med ännu mer känns det som för att inte hamna på någon av de två sista platserna.
Han är absolut spets men känns väldigt ojämn. Hans första säsong var ju riktigt bra men förra året var ju rätt svag ändå sett till poängproduktion.
Fyller 35 år och verkar vara en humörspelare, då är våran Borgström mycket mer intressant
Det otäcka är att modos trupp inte är mycket sämre än våran… ödmjukhet gäller nu.
Vilken upplaga tittar du på? Kan inte vara 23/24
Frölunda ser helt klart bäst ut på pappret.
Tycker ändå Färjestad börjar se bra ut nu också så sakteliga. Växjö är nog svårt att säga något om, de har väl bara värvat Sylvegårdbröderna? Leksand och Örebro tror jag kommer vara bra, samt Rögle. Rögle är nog min favorit till guldet om alla nyförvärv faller väl ut.
…Men HV71 spelar bäst ändå…
Vejdemo till Leksand. Det var faktiskt en spelare jag gärna sett i vårat lag
MoDo ser verkligen svaga ut på förhand. Rubins är säkert en bra och kompetent back men ingen all-star förmodligen. De måste ju verkligen bryta många kontrakt alt få klubbar i HA ta över kontrakt. Problem uppstår ju dock som bekant när man har för många kontrakt som förlängs om man går upp men även när man måste värva ihop för många spelare. I fotbollen brukar man prata om det svåra andra året men i hockey är det verkligen det första året som är det svåra imo.
Nick Halloran lämnar MoDo för Tappara. Det illustrerar verkligen skillnaden mellan SHL och Liiga när finska dubbla mästarna värvar spelare som är för dåliga, i princip, för SHL. Kelleher, bröderna Davidsson och nu Halloran. De tre förstnämnda var ju rätt bra i finska ligan dessutom.
Dylan mclaughlin klar för HC Plast. Ska evertsson lyckas ytterligare med ett lagbygge? Spännande hur som helst.