Ångest och nervositet som supporter

Jag dras med högt blodtryck. Förra året var det extra högt vid den här tiden, i år är det samma visa. De senaste 5 åren har verkligen tagit på kroppen och måendet. Man önskar att man bara kunde koppla bort hockeyn och inte bry sig, eller få må som i december ett längre tag.

3 gillningar

lejacques

19 h

Okej. Nu måste jag terapia. Det finns en morgondag. Solen går upp osv. Och det gör den även om vi spelar i allsvenskan. Så här kommer mina tankar kring vad vi kan behålla om/när vi åker ur.

Målvakter
Dichow – Frågan är om han vill spela under Blomman. Men Dichow skulle vara given i ett allsvenskt målvaktspar.
Glifford – Egen talang som kanske likt Clara i Brynäs kan blomma ut i allsvenskan.

Backar
Wilhelm Hallquisth - Talang som nog gärna tar en större roll.
Hugo Fransson - Om ingen annan SHL-klubb rycker så borde han vilja följa med ner för en större roll. Syns tydligt att han älskar att spela i HV.
Viggo Gustafsson - Given förlängning.
Axel Landén - Lite kluven här, men vi behöver bredd.

Forwards
Tanner Kero - Kanske lite för bra för allsvenskan, men tror inte det ska vara omöjligt att kunna förlänga. Kommer dessutom få en större roll.
André Pettersson - Högst oklart om man ska förlänga om vi spelar i SHL. Men i allsvenskan tycker jag det känns givet. Skulle nog dominera i Sveriges högst nästa serie.
Hugo Pettersson - Har redan visat att han håller för allsvenskt spel.
Jamiro Reber - Skulle få möjlighet att glänsa. Solklar förlängning.
Oskar Stål Lyrenäs - Kan tänka mig att han vill spela på så hög nivå som möjligt. Samtidigt. OSL behöver en nystart. Den skulle han kunna få om han följde med ner till allsvenskan.
Herman Träff - Solklar. Förläng.
Mattias Tedenby - Okej. Han är slut som artist. Men vill han ha revansch så skulle han kunna fylla en roll i en lägre kedja, ren utfyllnad.

Dichow/Glifford

x-x
Fransson-Hallquisth
x-Gustafsson
x-Landén

x-x-Petersson
OSL-Kero-Reber
x-x-x
Pettersson-X-Träff
Tedenby

Vissa spelare kommer vi inte vilja ha med oss. Andra kommer nog lämna. De ovan tror jag inte är omöjliga att behålla.

Målvaktsparet känns på förhand bra. Kanske att man skulle gå för en ännu starkare förstaslips, men jag tycker det håller.

Backsidan kommer bli den stora utmaningen. Ser ingen, utöver de backar jag nämner, som kommer vilja följa med ner. Inte ens Sjöholm, som ryktats till Skellefteå. Här kommer vi behöva ha in minst tre allsvenska toppbackar. Helst ett par som är för bra för ligan.

På forwardssidan har vi ett embryo till något som skulle kunna bli två riktigt bra allsvenska toppkedjor. Pettersson och Träff skulle kunna spela högre upp i hierarkin, men vi vet vis av erfarenhet att man i praktiken behöver tre förstakedjor, likt HV i slutspelet och Brynäs från start, om man vill ta sig upp direkt. Så här behöver vi nog ha in minst tre, fyra allsvenska spelare som håller absolut toppklass. Fredrik Forsberg vore en drömvärvning.

Sen tycker jag likt Diabolics att man i den mån det är möjligt ska gå för spelare som egentligen är för bra för allsvenskan. Självklart ska man försöka behålla Ang, LaLeggia med flera. Men tror det kommer bli svårt.

Nu kommer mitt (Rowan)svar.

Detta tycker jag är ren terapi för oss nervvrak. Det känns som att vi är på väg mot en nystart. När jag läste detta kändes det bra igen, spännande nästan som att man ser fram emot HA. För mig var insändaren i alla fall något som gjorde den här fredagen mindre ångestfylld.

4 gillningar

Allt snack om att det fortfarande finns en teoretisk chans att undvika kval ger mig nästan en liten tesked hopp om detsamma. Och DET känns INTE bra! Grusat hopp orkar jag liksom inte med mer i år.

1 gillning

Mitt uppmätta blodtryck gick i alla fall ned rejält efter dagens fars, så får tacka HV för det.

Läkaren fortsätter prata om livsstilsfaktorer men har helt missat elefanten i rummet, supporterskapet från helvetet.

Nu blir det paus till kvalet i alla fall.

4 gillningar

Så funkar jag också. För varje svek man tvingas svälja desto mindre bryr man sig.
För varje match med uselt spel, för varje förlust, för varje dåligt beslut klubben tar, desto lättare är det att distansera sig.

Denna säsong har lärt mig att jag måste skaffa nåt annat att fokusera på. I mitt fall landade det i att jag började träna hårt igen.

Jag saknar Hv mindre och mindre för varje dag som går.

7 gillningar

Ja det är som en dålig relation när man glider ifrån varandra. Den ene har börjat göra en besviken gång på gång, slutat att pincha in och snart gör man detsamma.

Barnen målar fortfarande HV-loggan, har planscher på väggen och nynnar, dock mer sällan, på HV-låten. Men de frågar inte ”spelar HV ikväll” lika ofta längre. T ex igår.
Jag berättade sen hur det gått och skyllde på att Dichow var borta.

Känns nästan mest synd om alla barn som de sviker och snart tappar.

2 gillningar

ja inte blir det lättare att “rekrytera” nya fans framöver…vi tappra på forumet får kämpa på ett tag till iaf…nu vet jag iofs inte åldersspannet härinne…jag har passerat 50 btw

3 gillningar

Jag har också passerat 50. Jadu, vi äldre kan troligtvis leva på rusiga minnen från HV:s historiska bragder i fornstora dagar. De kommer ju aldrig suddas ut helt.
Vad som ska få den unga generationens HV-fans att hänga kvar undrar jag med.

Samtidigt. Det kommer alltid finnas möjligheter till nya bragder, oavsett serie.
Solen går upp och livet går vidare! :slight_smile:

3 gillningar

Cool merchandise hjälper lite, välfungerande hälsosam organisation och vägvinnande spel hjälper mycket.

1 gillning

Den högst personliga känslan just nu:
Att karva ut ögonen med en rostig gaffel så man slipper se eländet hjälper lite.
Att ställa sig framför :train2: så man slipper känna ångesten och vreden hjälper mycket.
Men så lätt ska man inte göra det för sig.

Jag har sedan länge accepterat att det blir Allsvenskan. Det är för stora fel med det här laget, coachning mm. Det skulle behövas en matchcoach denna vägen leder till allsvenskan. Så inte särskilt nervös längre mest förbannad hur det kunnat få gå så här långt.

1 gillning

Nog för att jag tror, och hoppas, att du skämtar så var det där kanske över gränsen i min bok.

3 gillningar

När vi åkte ur första gången kändes livet grått i allmänhet under väldigt lång tid. Förra årets kval var jag en geléklump inför och under hela kvalet.

I år har jag förlikat mig med tanken på allsvenskan och tänker mer “jahopp”…
Samtidigt tror jag det är förödande för HV som förening om alltför många börjar känna samma likgiltighet som jag. Början på slutet.

8 gillningar

Om vi utgår från att det där med tåget är bildligt talat passar ju denna låt, som just dök upp i skallen, väl till relationen mellan HV och fansen sista åren. Vår villkorslösa kärlek och klubbens svek.
(Tagit bort vissa delar av texten…)

” Easy come, easy go, that’s just how you live, oh
Take, take, take it all, but you never give…

Gave you all I had and you tossed it in the trash (ooh-ooh)
You tossed it in the trash, you did (ooh-ooh)
To give me all your love is all I ever ask
'Cause what you don’t understand is

I’d catch a grenade for ya
Throw my hand on a blade for ya
I’d jump in front of a train for ya
You know I’d do anything for ya

No, no, no, no

Oh oh, I would go through all this pain
Take a bullet straight through my brain
Yes, I would die for ya, baby
But you won’t do the same

(Och när vi ändå fortsatt ställa upp under säsongen och nu i kvalet…)

But darling, I’d still catch a grenade for ya
Throw my hand on a blade for ya
I’d jump in front of a train for ya
You know I’d do anything for ya

3 gillningar

Vi får hoppas på ett betydelsefattigt (men aldrig betydelselöst mot Cluben) glädjeskrik imorgon innan ångestskriken på slagfältet i Mordor haglar i helgen. Det gäller att krigarna är redo från första tekningsbatalj.

1 gillning

TV4 vet hur vi mår i alla fall

Hata tvbajs

2 gillningar

Känner lite samma sak – likgiltighet. Tror det var Sanny som sa att HV har bara sig själva att skylla om de åker ut, och han har inte fel. Många felbeslut under flera år har lett till det här. Synd bara för vi hade förmodligen fått Pilut tillbaka nästa säsong.

1 gillning