Åttondelsfinal 2: HV71 - Örebro HK

Jag var på matchen igår och här är min sammanfattning:

HV såg nervösa ut fram till 1-0. Sen var det proppen ur och man fullkomligt mosade ÖHK. HV var bättre på allt ur alla hänseenden och det var aldrig nåt snack om att HV skulle vinna.

ÖHK förnedrade sig. Tappade huvudet, spelade synnerligen odisciplinerat och vårdslöst. Vi ska vara glada att inte fler HV-spelare fick allvarligare skador. ÖHK-spelarna skämde ut sig, visade ingen stolthet utan pissade istället på klubbmärket, föreningen och supportrarna. Vilket skitgäng!

Domarna var totalt urballade inledningsvis och höll på att tappa matchen fullständigt - trots att det stod 5-0 och att det redan var avgjort! En prestation, enligt mig! Men de tog sig i takt med att ÖHK skämde ut sig. Bra jobbat på slutet faktiskt.

Klacken var på hugget och jag höll på att garva ihjäl mig när de skrek “1:an kom, 2:an kom, 3:an kom, 4:an kom, 5:an kom, 6:an kommer så småningom!” och “det är NI som är Örebro” varje gång HV gjorde mål! :laughing: :laughing: :laughing:
Grymt bra tifo också!

Riktigt bra stämning i hallen igår! Grymt jobbat publiken! Märktes att grabbarna lyftes fram av stämningen, där t o m vågen rullade, för alla åkte ett varv och klappade/tackade publiken.

Bäst i HV var:
Thörnberg - avgjorde matchen med två snabba mål och spelade med hög energi matchen igenom. Ledde genom föregångsmannaskap!
Brithén - oerhört nyttig i BP och höll i pucken på ett bra och säkert sätt utan att hamna i tidsnöd! Fick även näta vilket var kul!
Emil Johansson - spelade majestätiskt! En blivande storback med fin skridskoåkning och puckkontroll matchen igenom.

Det var ett par spelare som fick småskavanker igår, skönt då att äntligen få en match där det finns utrymme att låta dem vila inför nästa match. Vi har tyvärr inte haft många tillfällen under säsongen när vi kunnat göra det. Otroligt viktigt att kunna spara spelare under match istället för att hela tiden känna sig tvungna att jaga resultat och poäng. Sånt blir väldigt avgörande i längden.

Att äntligen känna att vi har flyt och får utdelning för hårt arbete så att de som är fräscha kan spela vidare, vi kan ge istid åt extraspelarna osv är befriande. Att slippa behöva matcha Önerud, Abbott och Törngren vidare mot ett frustrerat Örebro tackar jag för. Och att vi fick två dagars extra vila. :slight_smile:

Finns det klipp från matchen på klacken? Typ bland annat på när de hånar Hudacek?

Vet inte om jag tycker det är så elakt att ropa hu-hu-hudacek, eller va klacken nu gjorde…Minns när Thomas Östlund, djurgårdens målvakt spelade i Rosenlundshallen och klacken sjöng “Hål i osten” när puckarna slank in :slight_smile:

Nä, det kan verka ganska harmlöst. Iallafall om man jämför med annat, t.ex vad vår egen Stefan Liv fick utstå av LHC:s plastsupportrar:
expressen.se/sport/hockey/el … -publiken/

Tycker ändå man ska undvika att håna enskilda spelare, man vet liksom inte hur det tas emot.
Enskilda domare går däremot bra. :smiling_imp:

JP-femman

5+ Martin Thörnberg. Hittade målet rejält. Gjorde två viktiga mål till 2-0 och 3-0. Han jobbade kopiöst matchen igenom.
4+ Ted Brithén. En av hans bästa matcher för säsongen, kommer mer och mer efter sin långvariga frånvaro.
3+ Emil Johansson. Den unge backen går från klarhet till klarhet och spelar riktigt moget.
2+ PW. HV-målvakten spelade stabilt och överglänste klart sållet J. Hudacek och H. Lundberg.
1+ Oscar Sundh. Visade vägen med 1-0 målet och gör hela tiden ett gott dagsverke i varje match.

Johan Lindboom. -Det var så man fick ståpäls. Stämningen var fantastisk och visst skull det koka lite extra och vi får möta Frölunda.
Kenta Johansson. -Det var kört efter första perioden. Vi spelade lite odisciplinerat, men jag tycker domarna borde tåla mer än vad de gjorde.

Matchen, tifot och intervjuer: shl.se/shl-arena/40677/postgame/

Nej jag tycker också att det är inom ramen för vad som är okej. Men eftersom jag tyvärr inte kunde se matchen och bara följde via en torr textuppdatering skulle jag gärna vilja se själva sekvensen. Tycker ju personligen att det var sjukt kul gjort!

“Ha-ha-Hadelöv” var också flitigt använd i matcherna mot Malmö i mitten av 00-talet.
“Jarmo Fyllis” är en annan.