Åttondelsfinal 2: Linköping HC - HV71

Tycker det är väldigt tydligt att HV har väldigt svårt med just fokuset och har haft så över större delen av säsongen. Hittills har man inte lyckats bära oket av att vara svenska mästare.

Att man kliver in och blir mer eller mindre överkörda i starten av de senaste 4 matcherna där den fortsatta säsongen står på spel är ett tydligt tecken på detta. Bara en av dessa matcher har man lyckats samla ihop sig och vinna och det var mot Luleå. Alla de andra matcherna har HV förlorat, och det rättvist tyvärr. Man har inte förmågan att spela som bäst när det gäller som mest. För många ser uppgivna ut redan från start.

Lindbom säger att ”vi tävlar inte tillräckligt mycket” och Thörnberg säger att ”vi funderar för mycket”. Det talar väl sitt tydliga språk? Man har svårt att hitta rätt fokus, helt enkelt.

Vänder det ikväll? Tveksamt. Man har alla chanser att vinna, men då måste man spela för att vinna också. Inte bara åka runt och oroa sig för att förlora. Avgörande blir att ta ledningen. Gör man inte det så förlorar HV.

Bengtsson och Sundh blir kvällens hjältar.

Klaga vet jag inte att jag gör. Hela säsongen i princip så har jag förundrats över hur motståndarna i varje match mot HV kämpar och sliter som om det var det sista de gjorde. Uttrycket “käka taggtråd” är något jag ofta undrat över när jag var ung…börjar förstå nu…

Antar att man får veta efter matchen om Hv-spelarna gjorde en kämparinsats eller inte

Cirkusen verkar aldrig ta slut… Denna gång saknas Sandström och Åhman på målvaktssidan, någon som vet varför? Söderström tillbaka i truppen med Wentzel och Alnefelt; vår sjunde målvakt denna säsong…

Wentzel står, godnatt

Tack och godnatt. Tror på utskåpning som mot FBK.

Ja du, hur ska detta gå. Årets viktigaste match och man spelar PW. Känns stabilt.

Snälla PW motbevisa mig och många andra nu och gör din livs match.

Känns stabilt! Starkt av tränartrion att ta PW:s kritik på rätt sätt och låta honom stå! Det värsta som kan hända är ju bara att säsongen tar slut… Är dock besviken på att Figge inte spelar i första!

Haha hjälper att gråta ut i media… skrattretande detta. Bye bye hv bye bye. Där kom iallafall mitt beslut att ej titta på matchen ikväll. Kommer tillbaka och skriver vad var de jag sa sen. Haha fy fan.

JP-sportens Patrik Sjöblom och Carl Ljungquist snacka upp ödesmatchen.

jp.se/article/tv-analys-sa- … -odematch/

hammare7, lejacques, magnus b, Davestar, Nick: Jag kan inte förstå annat än att Felix Sandström blivit sjuk eller har någon skadekänning, annars hade han säkert inte varit utanför truppen. Linus Söderström är ju uppenbarligen inte heller fullt kurant, så vem i helvete ska då stå i målet? Säg bara inte Adam Åhman, för han spelar just i detta nu J20-åttondelsfinal mot Leksand i Leksand.

Vore för jävligt om säsongen är över idag. Det är inte änns t-shirt väder här i Frankrike ännu. Finns inget bättre än att sitta och dricka en flaska vin på bakgården och kolla på HV. Så snälla HV och PW. Ge oss minst 3 veckor av hockey till.

Zico. Då måste det ha hänt i sista sekund för det riktiga är att spela Åhman före… Nej, jag tänker aldrig mer skriva de där två bokstäverna. Så sjukt uppgiven!

Spelaromsättningen i HV denna säsong och särskilt då på målvaktssidan saknar motstycke. Undrar vad man kommer att komma fram till vid utvärderingen och stenvänderiet efter den här säsongen, som med största sannolikhet tar slut ikväll. Det är ju bara att inse att förutsättningarna för att spela slutspel inte finns. Pajasfasoner rakt av. Tänk om vi hade legat på negativ kvalplats istället. Högst skeptisk till om vi hade klarat av TIK i bäst av sju med den trupp HV förfogar över. Saknas väl bara att man ändrar om i alla backpar och kedjor till den här matchen också. Vinner HV ikväll är det fan i mig en bragd.

Något måste ju, som du säger, ha hänt i sista sekund och då var Åhman redan i Leksand. Men varför va så uppgiven? Min salig far sa alltid; det är alltid för tidigt att ge upp!

Jag hoppas för allas vår skull och särskilt för PWs, att han kan kliva ut och spika igen som han gjorde i ett antal matcher runt jul och nyår. Då spelade han helt fantastiskt och jag hoppas verkligen att han kan plocka fram det nu när det behövs som mest!

Sandström har insjuknat under dagen, enligt Ros på Aftonbladet.

Det är gruff redan på värmningen. Thörnberg och Persson sätter redan tonen för matchen. Kommer bli grinigt i kväll.

De slåss på uppvärmningen :astonished:

Wentzel har bättre räddningsprocent och bättre målsnitt än Söderström i år. Tycker personligen inte att det är helt fel att han står. Söderström har varit mänsklig denna säsong. Tror inte det kommer hänga på målvaktsvalet om vi vinner ikväll utan på arbetsinsatsen som lag. Kom igen nu HV!