CHL: HV71 - Adler Mannheim

Usel match - bra tråd.

Underbart när ni inte förolämpar varandra. Tack hälsar mod/admin.
(Undantag mf Karlstad givetvis)

Tycker lite som ni andra skrivit, att mest framträdande än så länge är i princip de som lirade i Hv förra säsongen. Nyförvärven förvånansvärt dåliga på att ta för sig än så länge. Men jag hade väntat mig exakt detta scenario från nyförvärven. Sweatt och Wännström och Figren tror jag dock kommer in i laget rätt snabbt då de lirat i shl. Wärn Ejdsell O den andre långe killen vad han nu hette, glömt hans namn tillfälligt är de som jag misstänkte på förhand kan få det svårt i HVs-spel. Risken är att det blir floppar för att förväntningarna är för höga på dem, samt att de kanske är en nackdel att komma till ett intensivt speedigt HV71 som lång och långsammare spelare. Förstår fortfarande inte varför man inte fyllde på med spelare under 1.85 med fart under skridskorna och bra teknik. Det var ju det som var vändpunkten för Hv. Fart i alla situationer. Tror ändå vi kan få ihop ett slagkraftigt lag då sweat och Wännström kan ersätta dessa om det inte platsar. Tycker vi kan ha lite tålamod så här i början, men börjar vi förlora matcher när Shl drar igång och de fortfarande inte hittat in i laget så måste vi börja toppa laget för att vinna lite matcher innan man kan testa runt lite. Wärn tyckte jag kändes rätt slätstruken av statistik o video om jag inte minns fel. Undra vad hans roll i laget är tänkt att vara. Känns som Bengan redan har hans roll. Får hoppas jag är ute och cycklar och Wärn visar sig vara en ny Önerud. Backsidan ser helt okej ut, rörlig som tidigare men att man släppte Almqvist gillar jag inte, vi hade varit lite bättre med honom kvar.

Efter en fullspäckad jobbkväll uppe i Östersund i Europa League-playoffen igår, kunde jag bara följa HV lite löst i telefonen.
Men nu sitter jag ändå framför SVT Play och tittar på matchen till Chris sköna kommentatorsstämma.

Det är fortfarande försäsong och att resultaten grinat HV i ansiktet såhär långt lägger jag ingen som helst vikt vid. Men nu är det ändå CHL-tävlingsmatcher och då bör inställningen vara en annan.

Några saker reagerar jag på:

Isak Brännström. Vilken lirare han är. Precis som brorsan Erik en ung, lovande produkt som med rätt träning kommer bli en klasspelare i framtiden.

Tycker mig se lite skön kemi mellan Ullström och Tedenby och i viss mån även Figren. Något att bygga vidare på?

HV-spelarna som är kvar sedan förra säsongen och vet hur spelsystemet funkar gör det ok. Dock är det uppenbart är det är försäsong, att pucken studsar över bladet och den där skridskoåkningen med tryck i inte riktigt kommit till sin rätt ännu. Dylan Reese en av mina personliga favoriter, visar sina offensiva kvalitéer via räder uppåt, men också fin defensiv. Fint med förlängningen på honom.

Nyförvärven? Kändes i princip osynliga i mina ögon. Är det spelsystemet som tar tid att komma in i? Känns som Sweatt och Wännström är dem som passar bäst in, blir intressant att se när de kommer in i det.

Jaakola gjorde en hyfsad insats och visade prov på sin spelskicklighet, rutin, placeringssäkerhet och lugn. Han kommer garanterat bli nyttig i vinter.

Håller med om att de som visade mest rent generellt igår var de redan etablerade Hv-grabbarna.
Allra bäst var Pilut. Han kommer bli grymt viktig i år. Syns redan nu att han till denna säsongen tagit ännu ett kliv. Han tillhör en av de absolut bästa i ligan, utan tvekan. Tedenby var den FW som skapade och bröt mönster. Grym fart och bjöd på flera delikatesser. Såg precis hans intervju i första periodpaus där han får frågan om hur mycket det påverkar med alla nyförvärv. Tedenby svarade kort och konsist (på ett ungefär, minns inte ordagrant) Det spelar ingen roll, för det är spelarna som är här nu som ska göra arbetet och det är bara att se till att göra det som krävs för att vinna.

Absolut kommer det ta tid att få ihop laget och vi kommer bli bättre och bättre ju längre in på säsongen vi kommer, det är helt naturligt. Men Tedenby menar att “jobbet” som ska göras, kan alla göra och där sitter grunden i Hv:s sätt att sätta press och styra spelet. Bra inställning som säger att Tedenby inte är ovan att ställa krav på sin omgivning!

Förutom Pilut och Teden, så tycker jag Sundh gör det bra med tanke på hans förutsättningar. Bröderna Brännström, framförallt Isak, visade framfötterna vilket var kul! Reese ser ut att vara helt återställd och kommer vara mycket bra i vinter. Berglund och Persson okej, men kan bättre. Persson röt ifrån några gånger i båset, medan Berglund satte tonen på matchträningen med 100% inställning, vilket också är oerhört viktigt! Nyförvärven Jaakola och Ytterell: Topi gör en fullt godkänd insats, inga misstag och visar att han tillhör toppskiktet i SHL. Kommer bli riktigt nyttig. Ytterell, helt okej och ett vasst skott, men har sina brister i defensiven och det märktes ett par gånger igår.

Stenlund ser rätt bra ut framåt och ser spelsugen ut. Thörna gör sitt tredje ispass och första match, enough said. Ullström behöver likaså mer istid innan vi kan dra för mycket slutsatser. Nyförvärven såg sådär ut. Figren kommer vara nyttig. Ejdsell växte under matchens gång, men behöver ta för sig mycket mer. Engvall såg rädd och vilsen ut, men har bra speed för sin storlek, så hoppas han kommer in i det.
Wärn gick in fysiskt och tacklade tungt, men bör ha flera växlar till i själva spelet. De två nyförvärv med mest skills och som är beprövade i SHL var ju dock inte med (Wännström och Sweat). Bengan okej, men vill se mer av Andersson.

Linus gör ingen supermatch, men vi vet ju vad han kan och där är jag inte orolig.