DEADLINE DAY 15 FEB 2019, Diskussioner

Hej på er.

Startade denna tråd eftersom den andra tråden blev låst pga mycket skitsnack…

Så låt oss diskutera deadline day här och alla rykten.

Låt oss dock hålla oss till ämnet, om någon önskar en värvning av någon orimligspelare så behöver vi inte pissa “fula” ord på varandra.

Let the discussion begin

Mrmadhawk gick ut med att Hv försöker Byta/sälja Wännström till Brynäs.

Kan tycka att detta är lustigt på flera olika plan.

Wännström har varit petad länge nu, kunde man inte ha tagit denna diskusionnen och löst detta byte innan Brynäs öppnade upp plånboken och köpte en KHL forward? och kanske inte på DEADLINEDAY…

Vilken back kan nu Brynäs tänka sig ge oss i utbyte som också kan bli en förstärkning för oss?

Om vi blir av med Wännström blir vi ÄNNU tunnare på forwardsidan, då måste vi ju också värva MINST en forward idag?

Va tänker ni ?

Han gick ut med att dom kan tänka sig släppa Wännström mot en back eller bra betalt.
Inte specifikt till Brynäs. Dock så stod de, jag citerar. ” förvånar mig inte om Brynäs hugger, beroende på hur de är med kellman/Boqvist.

Tror inte det är lika känsligt att slänga in en junior på forwardsidan som på backsidan i ett slutspel, så jag byter gärna Wännström mot en back typ Niclas Lundgren (som någon nämnde I drömmartråden).
I Wännström har man en bra spelare som faktiskt skulle kunna vara intressant för andra lag, och om man ändå bestämt sig för att placer honom I frysboxen är det väl bättre att göra något bra av situationen.

Sen kan jag tycka såhär, ska vi byta Wännström som i sina bästa dagar är en av seriens bästa forwards emot en back som i bästa fall är en budget ersättning till Persson? Känns som vi förlorar på det bytet? Känns som att Brynäs blir betydligt mer förstärkta än vad vi blir eller va tycker ni ? Brynäs som vi mycket väl kan få möta i kvarten

Blir fundersam, OM vi nu byter Wännström mot en back, då känns vår forwardsida väldigt tunn. Jag hoppas fortfarande på en back och forward, och inte av Styrmanklass.

hockeynews.se/articles/7030/

Känns inte som att det blir något med Ullström på deadline day

Tomas Ros från AB skriver på twitter att Kookoo inte fått några bud på Strömwall och inte har några planer på att släppa honom, allt enligt sportchefen i klubben.

Men tror vi får se han i SHL näst år

Ingen Ullström denna säsong men chansen lär ha ökat till nästa skulle jag kunna tro.

Ja precis, byter man Wänna mot Lundström så har vi väl en Okej ersättare till Persson, dock troligen lite nergradering?
Samtidigt som vår forwardsida som redan är tunn blir jävligt tunn

En sak att dom inte vill släppa honom, men inga bud låter konstigt?

Det vore idioti att släppa Wännström. Han kan gå direkt in i en topp-6 roll vid skador. Enda anledningen till att släppa Wännström skulle ju då vara att man får något bättre, dom helt enkelt passar in i lagbygget bättre. Med Wänna känns forwardssidan bra. Vi har 4 fungerande linor med Wänna som kan spela topp-6 ifall det behövs.

Backsidan skulle nog må bra av en Lundgren typ om nu inte Persson kommer tillbaka. Just nu känns det bara som att Lehtonen och Lauridsen har det som krävs framför eget mål i playoff. Typ Lundgren känns ju också mer solid än Lauridsen.

Men förmodligen omöjligt att få både Lundgren och att ha kvar Wännström. En defensiv stark back är lättare att hitta i detta läge än en topp-6 forward. Så snälla byt inte Wänna mot Lundgren. Går att hitta någon elak jävel i AHL som kan sköta jobbet framför mål i BP.

är villig att hålla med

Jag skulle bli mycket förvånad om man säljer Wännström. This is why:

  1. Man behöver inte pengar, och man får inte så jäkla mycket ändå för en spelare på utgående kontrakt i slutet av säsongen.
  2. Man har bara 13 ordinarie, friska, forwards - och vill knappast gå in i slutspelet med bara 12 forwards. Då byta en av sina forwards mot en back, vore rätt märkligt onekligen.

Jag tycker överlag hela “VI MÅSTE HA IN NYA SPELARE”-diskussionen är lite hysterisk och överdriven.

Så här är läget. Sedan tränarbytet har vi:

  1. Gjort näst flest mål av alla lag - trots att vi tydligen saknar spets framåt, och trots att två tilltänkte spetsspelare knappt har spelat.
  2. Släppt in i särklass minst mål - trots att vi tydligen har värdelös backbesättning :unamused:
  3. Vunnit i särklass flest matcher och har tagit i särklass flest poäng. Detta trots att vi tydligen har ett så dåligt lag så vi knappt har i ett slutspel att göra :unamused:

(Ja, jag ironiserar lite här. Deal with it.)

Jag tycker inte det finns nån som helst anledning till panik eller gapa sig hesa om att vi måste ha nyförvärv. För marknaden är extremt tunn - trots att en del påstår motsatsen - och de spelare som finns som har nån slags kvalitet lär vara väldigt, väldigt dyra.

Med det sagt så säger jag givetvis inte nej om det kommer något/några nyförvärv. Det är givetvis bra att bredda (det förhatliga ordet) inför ett stundande slutspel, eftersom fler skador kan komma. Och nej, jag anser inte att man ska bredda med juniorer från egna ledet i det här läget. Inför ett slutspel så behövs det rutin, rutin och åter rutin. Därför är det inte fel att ta in “bara” en breddspelare utifrån i det här läget.

Spännande att se vart allt hamnar. Att man går i tankarna på att ev “byta” Wännström tolkar jag som att man vill ha in en lite dyrare back, samtidigt som man kan tänka sig att ersätta Wännström med just det han är idag - en 13:e fw. Förmodligen dock inte från Brynäs dock då de dras med skador. Lite kapitalförstöring att ha så pass mycket pengar sittande på bänken om man ändå behöver andra saker bättre. Kanske man också har signaler på att Thörnberg ska kunna gå in och avlasta som 13:e-14:e om behov? Topp 12 känns ju cementerad för dagen.

Känns dock ohyggligt svårt att få någon toppspelare att röra på sig nu.

Kan någon förklara varför Wännström inte platsar? Bäst +/- i laget, gjort viktiga mål när han väl fått spela. Vad är problemet? Figren däremot har -4 sämst bland forwards.

Lägg till att det kanske räknas med att Persson och Thörnberg är tillbaka.

Jag vill inte byta ut nån i vårat lag. Jag vill inte skicka upp någon på läktaren. Ingen! Och med Persson och Thörnberg tillgängliga, så måste nån upp på läktaren. Och att ta in en till spelare, då betyder det att ytterligare någon ska offras.

Jag kan köpa att man gör ett byte. Men man byter för en kompetensvinst med ekonomisk insats. Ska någon bytas ut så ska det vara mot en producerande spelare från KHL/AHL. Inte mot nån i SM-liiga eller Allsvenskan. Och absolut inte mot en extraspelare i SHL.

Kan det vara Justin Crandall från KHK som är på ingång som FWD…?
Vi saknar ju båder Thörna och Sandberg på vingen…

Det är ingen forward “på ingång”. Och Crandall går till AIK.