Digitalt medlemsmöte 16/12 kl. 18.00

Reflektion:
Jag tror att folk i allmänhet har ett högt förtroende för ledningen i HV som vilar på felaktig grund. Man antar att HV är ett storföretag, och därför besitter de som arbetar i organisationen en exceptionell kompetens. Men att HV är ett storföretag är fel.

Jämför man HV med t ex huvudsponsorn, som är ett medelstort internationellt företag med marknadsandelar i stora delar av världen, så är HV en McDonalds-restaurang. Mer är det inte. Och hur många ansvariga chefer hade fått fortsatt förtroendet i 6-8år på Husqvarna AB om man endast nått målsättningarna vid ett enda tillfälle?

Vem är det som bestämmer vilken kompetens, profil och bakgrund som befattningshavarna i HV ska ha? Bengt Kinell är ju inne på kärnan med sin fråga igår. Hur kan en styrelse som saknar all form av hockeykompetens veta vad klubbdirektören behöver ha för kompetens, bakgrund och profil? Och hur ska en klubbdirektör utan bakgrund i hockeyn veta vad en sportchef ska ha för profil, kompetens och bakgrund?

Felkällorna här är omfattande. Ibland kan det bli bra ändå, men ibland kan det också bli riktigt dåligt.

Så, på vilken grund vilar nuvarande organisations faktiska och för nuvarande situations nödvändiga kompetenser? Jag vet inte. Hur får man ett jobb i HV? Jag vet inte. Vad krävs för att jobba i en viss befattning i HV och vem bestämmer det? Jag vet inte.

Att jag inte vet något av detta samt med tanke på de resultat som radas upp år efter år, så har jag svårt att känna tillit.

Japp, va ju inne på de. I år har vi varit F R U K T A N S V Ä R T dåliga, förutom under vår kära försäsong då såklart :laughing:

Grym info till oss som inte kunde närvara.

Det blev som man hade trott och Hv71 är som ett politiskt parti. Oavsett misstag så får man bli kvar.
Här står man enade och det kanske inte är lätt att peka ut en individ vem som har gjort de största misstagen till där vi är idag.

Ordförande leker vi med tanken att han är Stadsminister!
Sen har vi Agne som är under stadsminister osv osv.

När har en stadsminister sagt upp sina undersåtar? Aldrig vad jag kan minnas fast är inte så insatt!
Det kommer misstag på misstag som läcker ut bl a toblerone och lägenheter mm.
Men ändå får man vara kvar. Man ska minska arbetslösheten men ändå ökar den mm.
Det som blev va att de själva insåg att de inte kunde vara kvar.
Men det verkar ingen inse i Hv71! Hur ska de kunna hitta ett jobb i dessa tider!

Så här verkar det fungera numera i Hv71 att oavsett misstag så spelar det ingen roll!
Man siktar högt men man hamnar rejält i sumpen. Man kan ta till drastiska åtgärder om det behövs men i nuläget inte aktuellt.
Vi kan snart vara sist i SHL och det är ingen panik??

Sen har vi återigen Hult som måste älska dessa 4 ord: vinnarskalle, karaktär, sten, vända!
Det är det man hör från den mannen vilket gör mig riktigt orolig!

Hade varit intressant att höra vad en sån som Dag Larsson hade tyckt om det som sker i Hv71!

Summa av detta blir ändå att vi får ställa vårt hopp att vi lyckas bli kvar i SHL!
Skulle vi åka ur så ger jag mig fan på den att dessa herrar kommer sitta kvar på sina positioner!
Man

Shitkicker, och Kinell är något på spåren.

Fråga: Vad gör Bengt Kinell idag? Han föreslogs ju som styrelsemedlem i le coup 2014. Valberedningen la dock upp ett annat förslag.

Edit: Kanske bara damma av denna och skicka in till valberedningen? Halvt på skämt, halvt på allvar… Och så kan vi slänga in Owe Thörnberg på det. :slight_smile:

corren.se/8138676

Väldigt talande citat. Särskilt det sista skapade konstig stämning. En eloge till Frejd som ändå ställde några av de spetsigare frågorna.

En annan märklig situation som uppstod var när Hult började veckla in sig i ett resonemang om att spelare som presterar väl i en viss miljö kanske inte presterar så väl som de gjort innan när de kommer in i HVs miljö. Inget konstigt med det iofs, men det är ju avgörande för sportchefens jobb att denne är synnerligen väl insatt i vilken miljö HV har, så att man kan hitta rätt spelare som har goda förutsättningar att prestera väl! Här gled han in något han näppeligen tog sig ur igen…

Det resonemanget och att han undvek frågan om HVs röda tråd, gav mig intrycket av att det är här den stora bristen ligger. Hult har svårt att hitta rätt spelartyper, för han vet inte vilka som passar in och i vad de ska passa in i, eftersom den röda tråden saknas.

Som andra sagt, av de som medverkade i sändningen så gav Hult det svagaste intrycket. Svamlande, invecklade och otydliga svar.

Fast var försäsongen så jädra bra egentligen, tror man lurades att känna så iom att PP funkade sjukt bra. Spelet 5vs5 var många gånger ganska blekt faktiskt.

Kanske inte, men vill minnas att vi var ganska nöjda här inne iallafall. Tror det finns en risk att nuvarande situation gör att man ser negativt på allt annat, som kanske egentligen inte är/var så dåligt.

Vi var några som inte alls var nöjda med tanke på den svaga höst man gjorde. En bra period efter jul gjorde att vi tog oss uppåt i tabellen. Men topplaceringen försvann redan mer eller mindre under hösten då försprånget blev för stort. Skrev ju med ett tiotal omgångar kvar att de med största sannolikhet skulle missa pga att de låg efter för många poäng, och att poängsnittet de behövde ha de sista matcherna var mer eller mindre omöjligt att uppnå. Det blev så också.

Skulle snarare säga att många, liksom föreningen, gör analysen baserat på en kortare tidsperiod där laget spelat bra. Eller som att man nu med facit i hand fokuserar på en match mot Leksand som anledningen till att man missade topp 4, Sten-Åke eller Agne var själv inne på det igår. Men faktum är att förra säsongen var lika ojämn och under stunder direkt lika dålig som tidigare år.

Du kanske inte åsyftar mig och Pg79an, men vi pratar om försäsongen. Inte förra säsongen. Där håller jag med om att vi var ojämna.

Kolla en bit upp för mitt resonemang kring ojämnhet. Ser LIF-matchen och dess åsyftande av Karlsson/Bengtsson som en del av det. Jag anser dock att vi hade haft bra chanser i ett slutspel förra säsongen, vilket jag tror vi redan diskuterat. Formtoppade och med bra känsla i laget. Hade utfallet i LIF-matchen varit detsamma utan corona? Vem vet.

Sorry! Blandade ihop korten. Tack för rättningen. Blev lite förvirrad där för jag tyckte först du hade ett vettigt resonemang. Och sen det där inlägget. :smiley:

Nu har jag bara läst vad som skrivs här.
Sa de inget om hur de har tänkt vända på det mer än att jobba stenhårt och vända på stenar.
Man hade ju gärna velat höra en plan framåt eller nånting men verkar inte behövas enligt dem då?

De pratade om hur de jobbar med ekonomin och där verkar de ha en bra plan.

När det gäller de rent sportsliga resultaten så nämndes ingen plan, utan endast att man känner stor press, man jobbar febrilt och man jobbar och kommer att jobba hårt. Men med vad eller hur, framgick inte.

Man sa flera gånger att det är truppen man förfogar över och ledarstaben som leder laget som är gruppen som ska göra jobbet. Kan betyda nån in eller ut, men inga större förändringar (obs min tolkning).

Så om man har en plan eller inte för att vända det rent sportsliga är oklart. Det framgick iaf inte av mötet.

Tack för snabbt svar.
Låter riktig oroväckande, det man hade velat höra i dagsläget även om ekonomin är viktig också.
Skulle ju kanske kunnat gett ökat förtroende för Johan & Johan & Rahm.
Även om man aldrig vet om planen lyckas så vet man att de har försökt i alla fall. Som det är nu har man ingen aning egenltligen vad som händer. om det händer något.

Fast det är väl inte Hult som bestämmer vilka spelare som ska värvas? Tränarna har önskemål och någon skrev tidigare, i en annan tråd, att Hult till den här säsongen lyckades värva i princip alla spelare som tränarna ville ha. Då blir det ju snarare så att tränarna inte har någon röd tråd och det är väl kanske inte så konstigt om man har olika tränare över ganska kort tid. Tränarna ärver trupper och kan bara påverka mindre delar av dem pga redan gällande kontrakt.

Sportchefen förhandlar och skriver kontrakt med både ledare och spelare. Om ledarna är med över flera säsonger så för man sannolikt en dialog, men det är sportchefen som ansvarar för truppens sammansättning och ersätter spelare som lämnar.

Karlsson. Om en tränare bestämmer vilka spelare som ska värvas så behöver man ju inte en sportchef? Då kan man ju lika gärna anställa en tränarassistent som sköter det administrativa? För att hårdra det lite.

HV har haft i stort sett samma tränarstab de senaste fem åren. Vi har roterat mellan Lindbom, Lillis och Rahm. Hult har valt dessa namn. Han har också valt att skriva treårskontrakt med flera spelare innan han vetat vem eller vilka som ska leda laget nästkommande säsong.

Så att det är tränarna som bestämmer vilka som ska värvas är nog som sagt en förenkling.

Som shitkicker skriver. En sportchef, i alla fall en stark sådan, har det övergripande ansvaret. Brukar nämna Löven som exempel. Här kommer ett igen. När Käntää kom in i föreningen vände han upp och ner på allt. Han värvade tillbaka spelare som Fagervall aktivt valt bort. Ett exempel på en stark sportchef som sätter sin prägel på laget.

Absolut, han förhandlar och skriver kontrakt, men tränarna önskar också vilka spelare dom vill att han ska förhandla med. Jag refererar till vad som skrivits tidigare här på forumet, att tränarna i år i princip fick alla dom spelare dom ville ha. Om Hult då går på den linjen och det inte faller väl ut, som i år, känns det ju som att både tränarna och sportchefen inte vet vad som passar in, inte bara den ena parten. Sen hade ju Hult kunnat säga nej, vi ska ha andra spelare och kört över tränarna. Med tanke på hur det går just i år kanske det hade varit bättre, men då hade nog relationen med tränarna blivit ganska frostig. Ser man till utvecklingen hade det förmodligen blivit ännu värre.

Jag menade inte att det är tränarna som bestämmer. Jag syftade på tidigare inlägg om att tränarna i år önskat och fått in i princip alla namn de ville, efter Hults förhandlingar. Tränarna önskade, Hult förverkligade. Sen kanske Hult hade siktat in sig på samma gubbar, jag har ingen aning.

Vad det gäller kontraktslängd blir jag också förvånad ibland. Bergström är ju ett exempel där folk skrek sig hesa över hur fan Hult kunde skriva treårskontrakt. Första året gick väl sådär för honom, men han gjorde ändå 31 poäng på 38 matcher. I år är Bergström en av de bästa i laget. Kan han hålla i det spelet nästa år får man säga att det var ett lyckat kontrakt.
Sen finns det ju sämre kontrakt, som tex Wärn, O’byrne och Andreas Thuresson. Inte så långa kontrakt, men misslyckade.

Ok nu spelar jag lite djävulens advokat här.

Om vi tänker hur HV har utvecklats rent ekonomiskt så har sittande styrelse gjort ett bra jobb överlag. Om vi bortser från att de haft ett alltför långtgående förtroende för Hult så har de skött resten bra.

Lite koncist, hade de kickat ut Hult när resultaten inte kommit hade ingen av oss egentligen kunnat klaga?

Prove me wrong.