Om jag ska försöka mig på en summering av vad jag såg…
-Alla har fullt förtroende för varandra.
-Agne pudlade gällande uttalandet han gjorde. Fick frågan från en medlem hur man kan stötta HV71 på andra sätt än med pengar nu när man inte kan gå på matcherna. Agne hade inget svar på det men tar gärna emot förslag på det.
-Hult vänder stenar.
-På frågan om man har någon plan på att ersätta Lias/Sandin sa Snöret att man ju redan tagit in Stoa och att man alltid har koll på marknaden.
-Bästa va Kinells fråga men den har ju redan avhandlats i tråden
-Man står för sin spelidé även om man skruvar på den hela tiden.
Såg att någon annan här skrev att oron är större efter mötet än innan. Det är min bild med. Känslan är att man trots allt inte inser allvaret i situationen.
Kvällens roligaste är otvivelaktigt dialogen mellan shitkicker och lejacques. Uppenbarligen hade ni alldeles för höga, och felaktiga, tankar och “mål” med utfallet av medlemsmötet. Precis som HV71 har med sina förväntningar och mål.
För om man tänker efter, kan inte utfallet på medlemsmötet bli annat än det blev. Tills dess att styrelsen sparkar en VD har denne fullt förtroende. Fram tills dess VD sparkar sportcheferna har de ju fullt förtroende. Fram tills dess sportcheferna sparkar tränaren, har han fullt förtroende. Nåt mellanläge mellan fullt förtroende och sparken finns ju inte.
Och åtgärder att försöka vända den sportsliga trenden är självklart en pågående process där man inte kan vara helt transparanta. Det positiva budskapet för mig var att ekonomin tydligen inte blir så katastrofal som jag trodde. Dessutom tog väl Frejd ändå upp, så vitt jag kunde se, i stort sett alla frågor jag hann läsa i chatfältet. Kort sagt, det hela blev ungefär som jag trodde. Jag ids faktiskt inte lägga så stor vikt vid det.
Med det sagt, HV har fortfarande en svår och mödosam hockeyresa framför sig och vi fans har många hårslitande matcher framför oss.
Å andra sidan…innan januari 2021 gått till ända, kommer, sannolikt, beslut om att inget lag flyttas ner. Spelschemat efter alla coronapauser är redan nu orättvist och ohållbart. Och värre kommer det att bli. Tyvärr.
Kanske kanske att Coronan räddar oss från nedflyttning i år
Men nästa säaong då? Inget lär bli bätrre med nuvarade ledning.
Zico: varför tror du att ett sådant beslut kommer att tas?
Varför har det inte tagits hittills? Ska man utöka ligan eller kommer inga lag kunna kliva upp till Shl i år heller?
Många vet vilket läger undertecknad och Shitkicker tillhör. Därav ser vi och tolkar vi med största sannolikhet saker på ett annat sätt än de som tillhör motsatt läger.
Många av de mest kritiska frågorna idag kom från samma medlemmar.
Med det sagt. Hur objektiv och nyanserad jag än försöker vara så är slutsatsen efter dagens möte det jag skrivit tidigare.
HV är supermissnöjda med resultatet, men supernöjda med alla iblandade som bidragit till resultatet.
Sten-Åke sammanfattar det bäst när han först bedyrar Agne sitt förtroende, påpekar att Agne har ett stort förtroende för Johan och Johan, vilket han själv också har. Johan och Johan är i sin tur övertygade om att Rahm är rätt man att vända detta.
Zico: Jag hade nog inte förväntat mig någonting. Det surras mycket nu om att man inte ska ta dem ordagrant etc. etc. Det är bara så man kommunicerar, heter det.
Kommunikation är mer än ord. Det är hur man säger saker, vad man väljer att säga.
Idag ser jag en organisation som vid flera tillfällen bedyrar varandra sitt fulla förtroende. Att det är gruppen som skall göra det. Hult konstaterar ju själv att man inte ska lägga tid på att leta syndabockar. Det är alltså ingens fel, det som just nu utspelar sig mitt framför våra ögon.
Man kan absolut försöka få fram liknande poänger, men som sagt. Hur säger man det? Vad säger man?
Min puls var hög ikväll. Och det för att idag visade verkligen föreningen med all tydlighet att det är dessa herrar som ska göra det, ingen annan.
Det positiva jag tar med mig är att herrarna i fråga synades – den här gången av föreningens medlemmar. JP refererar och summerar det som sades rätt bra. Rubriken ljuger inte. Samtliga ställdes mot väggen ikväll. När har det hänt sedan den gamla styrelsen kuppades bort? JP:s artikel är dessutom nog den sämsta reklam man kan få. Dagens möte satte strålkastarljuset på en förening som är splittrad, där personerna som styr är ifrågasatta.
Sen tror jag som sagt att poletten kan ha trillat ned för någon eller några. Att de lever i en bubbla blev än mer tydligt idag. Att bubblan förstärkts under pandemin känns rätt naturligt. Men i dag fick de se en del av verkligheten.
Fick intrycket av att Sten-Åke var den som tog till sig mest. En halvtimme efter att han fått svara på en kritisk fråga tar han upp den igen och påpekar att de absolut inte är nöjda med de senaste årens sportsliga resultat. Han nämner för första gången drastiska åtgärder, även om det inte är aktuellt idagsläget.
Sten-Åke är gammal politiker. Idag tror jag han insåg att det kan komma att behövas tas lite tuffa beslut om han och nuvarande styrelse ska sitta kvar nästkommande år.
För som han sa själv. Det är upp till medlemmarna att bestämma vilka som ska styra HV. Jag själv kommer i nuläget rösta mot nuvarande styrelse, förutsatt ett annat alternativ plockas fram.
Ta, Brynäs t ex, som fick många matcher uppskjutna när andra lag var pausade. Sen blev man själva sjuka och får ännu fler matcher att plocka igen. Dessutom, alla lag har ännu inte haft corona. Ponera att kommande sjuklag ska möta just Brynäs som får ännu fler matcher uposkjutna. Reservdagarna är i princip slut om man inte ska tvinga ett lag att spela kanske upp till 4 matcher i veckan. Hur rättvist skulle det va.
Tror dessutom på ännu en smittvåg under vintern som förvärrar läget. Att man ännu inte tagit beslutet kan ha med cmore att göra. Man vill ha nerven kvar så länge som möjligt. Men det är bara spekulationer. Självklart ska ett allsvenskt lag få gå upp. Därmed blir det 15 lag i SHL nästa säsong.
Allt detta är självklart spekulationer från mig, men ändå fullt rimligt.
Jag tror också att det kommer beslut om att inget lag ramlar ur. Har inget att komma med i faktaväg mer än en känsla. Precis som du säger Zico så tror jag att Cmore spelar in massor. Utan nerv i matcherna kanske det inte blir lika många tittare och därmed uteblivna intäkter, då straffas sponsorerna ännu mer för färre ser reklamen osv. Allsvenskan kan dom omöjligt stänga två år i rad så något lag måste upp.
av någon anledning fick detta mig att skratta rakt ut. Oklart om det är av nervositet eller av att man kanske bara skall skratta åt detta gäng?
Nu Fick jag aldrig nån länk (inte för att jag hade kunnat se det ändå) så min åsikt om vad som sades kommer från er rapportering här, men jag instämmer i att detta möte troligen inte bidrog ett skit för att öka förtroendet för föreningen. Jag hade verkligen viljat ha en objektiv syn på detta möte från någon som är van att delta på liknande grejor, kanske mr röfvhök eller någon sådan person som kan läsa mellan raderna.
Sten Åke: ”Jag och styrelsen har ett stort förtroende för Agne i hans roll som klubbdirektör. Vi vet att hans förtroende för den sportsliga ledningen är starkt och orubbat.”
”Jag har personligen väldigt stort förtroende för Johan”
Johan Davidsson: ”Jag tror definitivt på Niclas Rahm” på frågan om Rahm är rätt person att svetsa ihop gruppen om man inte lyckats efter så här många månader.
Vsg, Diabolics. Läs mellan raderna. Den som vill får också gärna förklara HV:s kommunikationsstrategi
Som sagt. Kommunikation handlar även om hur och vad man säger.
”Starkt och orubbat”, ”Jag har personligen väldigt stort”, ”Definitivt”.
Att de dessutom vid upprepade tillfällen bedyrar varandra sitt fulla förtroende, trycker verkligen på det, kan jag inte tolka som annat än att de… ja, verkligen tror att det är de själva som sitter på svaren för att lösa detta.
Fantastiskt bra rapporterat Lejacques, Shitkicker och övriga. tusen tack! Jobbade när mötet var men känns som jag såg streamen med hjälp av er rapportering.
Håller med om att man blev än mer orolig över många av svaren, men det är såhär man kommunicerar ut saker, fullt förtroende tills att det spricker och någon får sparken. Flera av dessa har kniven mot strupen och kommer inte sitta kvar särskilt länge till på sin position om inte vi börjar se en riktig vändning på detta.
Kinell skickade årets passning alltså Den gubben kan han!
Man får fortsatt känslan av att det är lite väl mysigt i korridorerna i katakomberna i H-G. Owe Thörnbergs frustration blir på något sätt mer förståeligt, samtidigt som det givetvis inte kanske är så polerat av honom alltid.
Hade önskat de tillagt att de är/ska vara medvetna om att de har press på sig att vända detta. För något i stil med det hade ju skickat bättre signaler om att det faktiskt är resultatbaserad elitverksamhet man bedriver. ”Fullt förtroende” och liknande kan jag förstå att de säger så länge ingen med säkerhet får sparken, men just ett tillägg om att man har press på sig…
Om Davidsson tex sagt att han definitivt tror på Rahm, men att han räknar med att få se en vändning på detta inom kort, så hade ju det låtit mer offensivt och som att det faktiskt är ett läge vi är i nu som inte accepteras och tolereras…
Quilla. Jo, men nog tycker jag det framkom att de kände pressen.
Som jag skrev. Sten-Åke tog ju upp kritiken ang. de senaste årens sportsliga resultat igen efter 30 min. Han ville förtydliga att man inte är nöjda med de senaste årens sportsliga resultat och att drastiska åtgärder inte är en omöjlighet. Men att de inte ser det som aktuellt i dagsläget.
Min känsla är att han ville visa att styrelsen är beredda att visa handlingskraft, även om de inte visat det alls de senaste åren. Så förhoppningsvis kan en och annan pollett trillat ned hos honom igår.
Tillägg. Tycker även det framkom att de var medvetna om att resultaten är viktiga. Rimmar dock illa med tanke på hur de agerat under åren. Så kändes mest som snack. På frågan om de svaga sportsliga resultaten inledde Johan med att förklara att det finns 14 starka lag i serien.
Sten-Åke sa nåt i stil med att SHL-samarbetet har gjort det möjligt för andra lag att växa.
Så trots hög lönebudget och höga målsättningar, var det alltså den starka serien som de båda nämnde som en första förklaring. Egentligen enda om jag minns rätt. Det andra var mest snack om sig och kring sig.
Tillägg 2. Var tvungen att lyssna igen på hur Hult kommenterade de sportsliga resultaten sedan 2014/2015. Så ingen tror jag hittar på Men det här var vad han sa…
Hult: “Varje år utav de här är unikt i sig. Förutsättningarna är också unika. Precis som Sten-Åke var inne på är SHL en väldigt konkurrenskraftig liga med 14 starka lag. Vi har, jag tycker också vi ska ha en offensiv målsättning som vi jobbar otroligt hårt med för att nå. Men när vi inte når målsättningen tycker jag vi absolut ska kunna ta kritik och hantera kritik. Jag tycker kritiken är befogad.”
Frejd: Hur tar du till dig den då? “Genom att jobba ännu hårdare och belysa de saker vi gör. Vända på de stenar vi vänder på. Vi kommer inte ha någon enskild person som vänder upp och ner på det. Det kommer vara att vi hjälps åt i föreningen och hanterar de här situationerna.”
Alla var tydliga med att det är stor press på alla och att alla känner av den stora pressen. Så däri ligger inte problemet, iallafall inte som jag uppfattar det. De var även tydliga med att alla är mycket missnöjda med nuvarande resultat, och även att man missat målsättningarna i en stor omfattning de senaste åren. Faktum är ju att man endast i undantagsfall nått målsättningarna och i regel missat dem, med nuvarande konstellation av styrelse och sportslig ledning. Så däri ligger väl egentligen inte heller problemet, åtminstone inte som jag uppfattar det.
Men det som enligt min mening gör det hela problematiskt är att trots att man är tydlig med sitt missnöje över resultaten och att man känner stor press, så har man orubbat och högt förtroende för varandra och alla inblandade. Så trots att man inte når sina målsättningar, har dyra trupper till förfogande år efter år som underpresterar sett till förutsättningarna, så gör alla ett jättebra jobb och alla är nöjda med varandra! Och då infinner sig ju frågan; men vem är då ansvarig för att det ser ut som det gör? Samt även frågan; hur ska ni få ordning på det här så att klubben istället börjar nå sina målsättningar i regel och endast missar dessa i undantagsfall?
Vissa menar att det är en mediastrategi att kommunicera fullt förtroende fram till dagen då dolken sticks rakt in i ryggen på vederbörande. Jag hoppas på ett sätt att ni har rätt, men själv är jag långt ifrån övertygad om att så är fallet.
Kommunikation handlar inte bara om vad som sägs, utan även om hur det sägs. Tittar man på kroppsspråk, vilka ord som används, tonläge osv., alltså allt som har med indirekt kommunikation att göra, så fick jag det tydliga intrycket att man faktiskt menar det man sa! Jag uppfattade inte att det var ett spel för galleriet eller antydan till att folk var falska. Men det är ju som sagt så som jag uppfattar det och jag påstår inte att jag har rätt.
Mitt samlade intryck var ”Business as Usual”, för man vet inte vad man ska ta sig till.
Hur men också i det här fallet vad man säger. Man behöver exempelvis inte säga att man har “orubbat” förtroende om det bara är ett spel för gallerierna. Man behöver inte säga att man personligen har ett stort förtroende osv.
Fyller på med lite citat i inläggen ovan som ni själva kan tolka.
Jag tycker att ni sammanfattat detta på ett fantastiskt bra sätt!
Jag har precis kollat på mötet i sin helhet som ligger ute på HV71:s Youtube kanal. Rekommenderas.
Sten-Åke tycker jag svarar på ett mycket förtroendeingivande sätt.
Agne svarar även han mycket bra på alla frågor men jag upplever att han ger ett något mer stressat och bekymmersamt intryck.
Johan Hults svarar ju på det han kan/vill plus diverse svammel likt vilken politiker som helst. Där är min upplevelse att hans ögon och kroppsspråk dock förmedlar något helt annat en det han de faco säger.
Har Johan gett upp?
Tror Hult fortfarande på detta?
Där kände jag väldigt mycket frågetecken.
Kan tycka det blir lite väl petigt om man ska börja märka ord och kritisera att valfri ansvarig inte ser ut att vara fysiskt nedslagen av pressen eller har fel tonläge när han pratar… Vissa vill få det till att styrelse/sportslig ledning/tränare inte bryr sig utan bara lyfter lön och går hem helt opåverkade av vad som sker i klubben. Helt fel om du frågar mig och det råder ingen tvivel, kan jag nästan lova, om att förändringar kommer ske om misären fortsätter. I alla strukturella nivåer. Dock så kommer man jobba utefter, och kommunicera, planen att det är de som satt oss i denna situationen som också skall vända på det - kritiserbart. Man kommer självklart inte heller säga något i stil med “vi jobbar på en framtid för HV71 utan Hult och Davidsson”, även om kanske så är fallet. Vore direkt skadlig.
Tror personligen det faktum att vi varit väldigt ojämna under säsongerna kan ha bidragit till att nuvarande sportslig ledning fått ha kvar sina jobb så länge. Jag vill påstå att ojämnhet i sig enbart är negativt, åtminstone för en klubb som HV, även om det innebär att man ibland får toppar. Men tror att man kontinuerligt under Hult och Davidssons tid sett att det finns något där som, om man bara kan bli jämnare i sina prestationer, kan leda till stor framgång. Vi har som sagt sett det bitvis under i princip varje säsong, bortsett från denna då, med 16/17 som någon form av utopi kring vad som kan vara. Såhär i efterhand, vilket jag tror det blir då nuvarande ledning inte lär vara kvar nästa säsong, kan vi säga att det var fel förhoppningar.
Tror också man anser att lagen vi ställt på isen, på förhand varit väldigt bra och har gett klubben förutsättningar att utmana om topplaceringar och guld. Gissar att man har uppfattningen att det inte är denna aspekten som fallerat, utan snarare att man inte alltid lyckats få ut den kvalité man besitter. Det ansvaret faller för mig i slutändan på sportchefen över tid, tror klubben i större grad beskyller de tränare vi haft. Återigen, över tid har detta visat sig vara fel.