Här är tråden där vi diskuterar de rykten som är seriösa.
Här diskuterar vi inte lagbygget, inte drömmar, inte något annat än de rykten som finns i Silly season - Seriösa rykten (25/26)
Lindström kan vi väl gott som räkna in va?
Ja, gräv fram en länk till en artikel, lägg in det ryktet i “seriösa-tråden”. PLZ.
Menar ni att HV71 har scoutat en spelare?!
Det var droppen, nu tar vi helg, gubbar!
Här diskuterar vi seriösa rykten.
Vi har fransson och Hallqvist. Enda anledningen till att detta är lite rimligt är om Viggo G. lämnar, isåfall kan jag se en plats som 7/6 back.
Tack! Där har vi verkligen ett riktigt bra argument
Precis vad vi behöver istället för Engsund, Seppälä och Sjöholm. Låter faktiskt lovande.
Ja, kan back 6-7 bestå av den här typen av spelare istället så borde vi vara en bit på väg åt rätt håll.
Å ena sidan värvar vi i en åldersgrupp där vi redan har en väldig massa talanger på shl-nivå.
Å andra sidan fyller han ett uppenbart behov.
Om jag ska vara djävulens advokat tror jag han får det mycket svårare i shl där lagen är så pass strukturerade. Kanske att han tar en plats under försäsongen när det är slappare.
Känns ändå som en värvning som ska ge avkastning 2-3 år framåt och som kan oassa i en längre plan.
Nyfiken på hur Franssons siffror såg ut i år.
Försöker se det positiva med denna värvningen. Han verkar ju onekligen ha bra underliggande statistik. Är i en bra ålder (bra utvecklingspotential) och varit ledande i sin årskull under juniortiden. Bortsett från den gångna säsongen, som var hans första år som senior (alltid tufft), så har han tre raka säsonger med landslagsspel bakom sig.
Hans sista säsong på juniornivå gjorde han som 18-åring (ett år yngre än många) och stod då för 47 poäng på 45 matcher. Nästbäst av alla backar i J20-serien. Trea i den ligan var Axel Sandin-Pellikka på 36 poäng (om än mindre spelade matcher).
Ju mer man grottar ner sig desto mer spännande blir Lucas. Ser vi till vår nuvarande trupp så försvinner ju backar så som Axel Landen, Viggo Gustafsson och Victor Sjöholm. Förhoppningsvis även John Nyberg och Oscar Engsund. Troligen så kommer man nog även vilja låna ut Wilhelm Hallquisth, som hade en dipp förra säsongen, och då öppnas det upp platser längre ner i herrarkin. Vi behöver lite bredd och då inte i form av 30+ år gubbar utan istället unga, utvecklingsbara och framförallt billiga spelare. Där passar Lucas bra in. Ser vi även till vårat J20 så är egentligen den enda som kan slå sig in i A-laget nästa säsong, just nu, Karl Annborn och det är inget man kan räkna/förvänta sig utan mer en bonus. Viggos bror Malte Gustafsson behöver nog en eller två säsonger till innan han är redo.
Så med allt detta noterat så tycker jag ändå att man kan vara ganska trygg med den här värvningen. Det är väldigt låg risk med en potentiell hög utdelning.
Det här med att låna ut spelare hoppas jag vi slutar med.
Liljander ska ju tydligen själv sagt, enligt JP:s podd, att han tycker att man aldrig borde ha lånat ut Fransson.
Vi ska satsa på våra unga spelare. Ge dem speltid. I SHL.
I mina ögon är ändå en utlåning en rimlig lösning när det kommer till unga spelare som behöver speltid. De utvecklas väl mer om de får vara en någorlunda ledande spelare i HA, jämfört med om de får några ynka minuter per match i HV?
Att man inte skulle lånat ut Fransson håller jag med om, han är bra nog för SHL, men i flera andra fall står jag absolut bakom beslutet att låna ut till HA. De kan förhoppningsvis växa under en säsong i en ledande roll i HA, för att sedan spela vidare på sitt kontrakt säsongen därpå hos oss.
Om vi skulle ha Alsing, Pilut, Laleggia och Kaski i laget finns det noll möjlighet för tid i pp. Tycker i sådana fall att utlåning till ha och rejält med speltid är en bättre väg för en offensivt skicklig back.
Tror inte man ska se det så svart eller vitt.
Med det sagt vill jag också att vi satsar på våra unga backar och att de vi kan erbjuda rätt roll ska spela i a-laget.
Surrade lite med en kollega som har insyn i Löven.
Lagerberg är väl precis som tidigare nämnt. Bra peng, ung, lovande, spelskicklig back samt bra på att åka skridskor. Det som kollegan sa utöver är att han väger väl lite lätt i närkamper, behöver bättra på sin defensiv, där han slarvar endel. Men överlag en typiskt ung modern spelare. Med rätt omgivning kan han växa in i senior hockeyn.
Skridskostarka backar är ju ändå vad HV saknade lite förra säsongen, minus Joey och Alsing och även Fransson. Med tanke på vilken backsida Löven hade förra säsongen är det väl kanske inte superkonstigt att han inte platsade, för ett lag som satsar på att gå upp går väl spelare som Maione och Teocharidis naturligt före.
Ja, man ska naturligtvis kunna låna ut spelare. Men HV har medvetet valt att satsa på inköpt bredd istället för juniorer de senaste åren (och därför blir jag också skeptisk när det ryktas om att vi tar in en ny allsvensk breddspelare som till och med inte platsat i sitt HA-lag). Bara den här säsongen har vi haft följande spelare utlånade (finns det något annat lag som lånat ut så här mycket till allsvenskan den här säsongen?):
- Hugo Fransson
- Viggo Gustafsson
- Axel Landén
- Hugo Pettersson
- Herman Träff
Vi snackar liksom inga dussinspelare utan spelare som spelat i juniorlandslaget och/eller är draftade. Som jag skrev under säsongen. Om det är något HV faktiskt inte gjort under alla dessa år som det gått dåligt så är det att satsa på juniorer. I regel har man lånat ut, med samma anledning som nämns här ovan. Det är “bättre med speltid”.
Problemet. Vad tjänar HV på det?
Bara i år har vi två spelare som kommer försvinna till nästa år. Landén och troligtvis Gustafsson. HV har inte tjänat någonting på att ha dem utlånade. Och jag tror inte heller att vi blev ett särskilt mycket bättre lag av att låna ut Fransson, Träff och Pettersson.
Förr lånades unga lovande spelare ut i kortare perioder (vi snackar runt fem matcher) när de inte platsade och därför behövde speltid. Idag lånas spelare ut fast de oftast platsar, och då över en halv till en hel säsong.
Vill HV satsa på en billigare trupp framöver, vill HV satsa på kontinuitet. Då börjar det med att förvalta de unga spelare man har. Är de tillräckligt bra ska de spela i A-laget, oavsett hur många minuter det rör sig om.
Tillägg. Jag tycker det har blivit ett totalt feltänk i HV. Man värvar bredd (som i regel inte håller för SHL) och lånar ut egna unga spelare. Det borde vara tvärtom. Det är spelare som Lucas Lagerberg som ska lånas IN under säsong eller tas in på try out för att visa upp sig.