Diskussion om seriöst rykte (25/26)

Målvakterna själva och särskilt Erik Granqvist hatar och prata om SVS%.

Dem pratar om GSAx = Räddade mål över förväntan.

Lehtinens GSAx 11.56
Alnefelts GSAx -3.64

En annan detalj som är viktig att titta på är vart man gör det flesta målen i det innersta slottet. Där skall en bra målvakt ligga över 85%

Inner slot SVS%
Lehtinen 87.78
Alnefelt 84.04

17 gillningar

Tack! Folk stirrar sig blinda på räddningsprocent vilket egentligen inte säger så mycket om en målvakt.

1 gillning

Lehtinen var riktigt svag i kvalet. Dichow var het. Dock så öste alla beröm över Lehtinen innan kvalet så han bör ju va hyfsat stabil men känns sådär ändå.

Sandström känns som ännu större chansning dock tror på Hugo 2.0 där.

1 gillning

Vad är det som känns sådär? Vi behöver en målvakt som tar mer puckar än förväntat.

När man har två sådana målvakter växer försvarsspelet. De känns lugnare, vågar hitta blad på ett annat sätt.
Då lyfter lagets självförtroende. Ett lag med det tar också fler poäng. Allt börjar bakifrån.

Bara för att man spelar i ett bottenlag betyder det inte att man är en bottenspelare.
Borgström, Laleggia, Ang osv…
Skulle alla andra lag välja bort dom bara för att dom spelade i HV som kom sist??

Jag tror att Lehtinen ihop med ett sjysst försvar skulle kunna vara helt fantastiskt.

6 gillningar

Det skriker nej inom mig att man är och tittar på spelare från ett lag som åkt ur. Samtidigt så vill jag slänga med, ja varför inte. Skulle man kunna sätta något mer hållbart, något som gör laget mer stabilt för varje kväll. Ja då torde även målvakterna växa. Det är ju synd att man sitter i en sådan rent ut sagt skit situation med kontrakt för att någon inte förstod bättre. För jag är osäker kring Hugo, har han kompetensen att utveckla sitt spel?

Hur ser statistiken ut om man tittar på de tre senaste säsongerna? Förstår om du inte har tid att kolla men det som jag tänker utmärker Söderström är hög nivå över tid.

Blir olika ligor etc. men målvaktsprestationer svajar så mycket att den statistiska uppgraderingen kanske ändå blir marginell.

Lehtinen VS. Söderström 23/24. Får dock tilläga att även här så har Lehtinen flest GP (i hela ligan), samt i Modos “nykomlingsår”.

1 gillning

Ge Dichow förtroende så är han en tillräckligt bra förstemålvakt. Och då spelar det mindre roll vem vi tar in som tvåa. Alternativet, att få in en tydligt bättre målvakt än Dichow, är det realistiskt?

2 gillningar

Dichow har fått chansen. Han visar sig ha en riktigt hög högsta nivå, men han klarar inte att hålla den över tid. dessutom har han en lägstanivå som håller HA klass tyvärr. Likadant med Hugo.

Det tråkiga är att det är lättare att räkna matcherna vi har förlorat pga av våra målvakter än tvärtom

2 gillningar

Ja, samtidigt tror jag han kom från ett bra år i Finland med sjuka 52 matcher.

Borde väl ändå vara typ 60% chans att Lassi är bättre än Hugo nästa år men sedan är också frågan hur mycket bättre? Är det värt risken och pengarna kontra att gå in med Hugo?
Hur ser det ut med våra ekonomiska muskler att byta ut även Lassi tidigt om han gör en dålig säsong?

Jag tror det är billigare och ger större effekt att byta huvudtränare och målvaktstränare.

Han har känt sig utfryst, förståeligt med tanke på att han blev av med sin plats i omklädningsrummet och inte ens fick vara med på träningar. Min känsla är att om Dichow får en arm om sin axel och ett tydligt besked om att han är förstemålvakt så kan han göra en jättebra säsong. Jag kan naturligtvis ha fel.

1 gillning

Har vi möjlighet på Lehtinen ska vi givetvis hugga omgående. Svårt att få en bättre målvakt på dagens marknad!

10 gillningar

Utfryst ligger nog i betraktarens ögon. Han fick chansen tidigt på säsongen när Hugo dippade. tyvärr så lirade han typ 3-4 matcher för att sedan bli sjuk eller få en känning. Det blev naturligt när han blev skadad/sjuk att Gliffen fick chansen och tog den. Tycker du att vi skulle ha haft 2 målvakter på bänken eller vad? Målvakterna tävlar på exakt samma villkor som utespelarna. Är du inte tillräckligt fitt eller bra så kommer någon annan få chansen och då går det ju inte lägga sig i ett hörn och böla.

Tycker att han har fått chanserna utan att bevisa att han håller över en hel säsong som första spade. däremot perfekt att varva som andremålvakt till någon som spelar stabilt över en längre period

Sjuk skillnad! Tack för informationen

1 gillning

Av vad jag såg i kvalspelet känns det “sådär”. Enbart det.

Då är frågan: vad är det du tittar på i en målvakt eller vad är det du söker i en målvakt över en hel säsong?

Lehtinen är en bra målvakt. Inget snack om saken. Däremot så hade Modo sämre försvar än vad vi hade men ändå stod han på huvudet många matcher. Sen tog bränslen slut då Modo inte va smarta nog att vila honom till kvalet samt att de inte va kloka nog att plocka honom sista perioden i match 3!

Alla experter såg ju Lehtinen som en klassmålvakt inför kvalet och under säsongen. Men bensinen tog slut!

Sen så drömmer jag också om en världsmålvakt men vi är där vi är i hierarkin! HV71 är inte där vi en gång va! Vi måste ta små steg framåt än tro varje år att det ska bli guld men slutar med kval!

Så ja tack till Lehtinen!

5 gillningar

Fast du kan ju inte dra en slutsats på om en målvakt är bra eller inte på 5 matcher i kvalet?

1 gillning