Final 1: HV71 - Brynäs IF

[size=150]HV71 - Brynäs IF[/size]

Brynäs slog Frölunda i den sjunde och avgörande matchen och gick till
final mot HV71. Så det blir en repris på 1995 års final och hoppas
resultatet blir detsamma. Ett HÅÅVEE GULD :smiley:

JP: jp.se/article/klart-med-hv71s-finalmotstand/

Jnytt: jnytt.se/article/de-far-hv71 … -sm-final/

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Konkurrens om först matchtråd och korrekt vann :slight_smile:

Fan, fortfarande irriterad med Brunäs istället för Frölunda. Nåja. Ska sova på det.

Men Roger Rönnbergs ansiktsuttryck efter förlusten mot brunäs
var obetalbar :smiley: Ursäkta min skadeglädje :mrgreen:

Imponerande av Brynäs att ha slagit ut både LHC och Frölunda. Dessutom med utklassningssiffrorna 6-0 i två utav matcherna. Det kan man inte snacka bort. Brynäs har precis som HV fyra jämnstarka femmor och en målmaskin i Kevin Clark.

Det som talar för HV är vår sanslösa form på sistone. Vi har vunnit 15 av de senaste 17 matcherna. Vi har en bättre målvakt och ligans bästa defensiv. Vi har släppt in minst mål i serien och slutspelet. Vi har spelat färre matcher, har hemmafördel och inte haft några svackor i slutspelet som Brynäs har haft. HV spelar med ett genomgående högre tempo än vad Brynäs tidigare motståndare har gjort och kan vi hålla uppe det så vinner vi den här matchserien med 4-1 eller 4-2 i matcher.

Enda vi ska passa oss från ær utvisningsbåset. Så har brynæs inte en chans

Konstigt nog så känns Brynäs som det lag som vi kommer få det enklast mot. Hade någon innan slutspelet sagt att vi fick välja mellan Brynäs, Färjestad och Malmö i en kvartsfinal så tror jag många hade valt mellan Färjestad och just nämnda Brynäs. Men alltid enklare i teorin än i praktiken. Men jag väljer att sticka ut som tidigare och säger 4-0 i matcher till HV71. Ett avgörande uppe i Gavlerinken med andra ord. En repris rakt av från 1995. Det hade vart något det.

Låg i morse och tänkte på en annan sak. HV71 har i ärlighetens namn haft en ganska behaglig resa fram till finalen. Jag är faktiskt inte alls lika säker på att vi hade vart i final om vi hade fått möta lag som Skellefteå eller Växjö i en semifinal t.ex

På något sätt känns det som hela denna säsongen är ämnad för HV71. Allt i slutspelet har gått vår väg. Att lag som både Frölunda, Skellefteå och Växjö är borta var det nog inte många som hade tippat på försäsongen.

Nu går vi in som favoriter i finalen och jag är övertygad om att klarar vi den pressen och vinner första matchen här hemma i morgon så kommer vi vinna guldet.

Såg matchen igår mellan Frölunda och Brynäs och tyckte mig se att Brynäs (trots att dom vann) såg otroligt trötta och sega ut. HV71 har fått vila ut och ladda om. Sen läste jag tidigare idag att Brynäs står även utan hotellrum p g a bilmässan på Elmia, samt IDOL skiten som är i stan också. De får väl ta in på hotell i kranskommunen :smiley:
Någon istid fanns tydligen inte heller.

Nåja, efter klockan 18 imorgon så har vi svaret vem som leder matchserien.

FORZA HÅÅVEE

Äckligt nervös. Hade hellre mött Frölunda för då vet man vad man får. Brynäs är årets mest opålitliga lag, på gott och ont. Ena dagen knappt slutspelsmässiga för att andra dagen vara bäst i serien.

För att stilla min nervositet började jag kolla tillbaka på tidigare slutspel. Och förutom hemmaplansfördel och färre spelade matcher är det en hel del som talar för att HV vinner guld.

  • Sedan bäst av sju infördes har aldrig ett lag som varit lägre rankat än topp 4 vunnit guld. Senast var Brynäs 1999, men då avgjordes som sagt slutspelet i bäst av fem…
  • Sedan bäst av sju infördes har det som mest varit tre matchserier i varje slutspel som slutat med att det lägre rankade laget vunnit. Brynäs vinst över Frölunda är den tredje i årets slutspel… Senast fyra lägre rankade lag vann sin serie var 1999 då Brynäs vann guld. Men då avgjordes det som sagt i bäst av fem.
  • I regel är det en fördel att få vila längre än sina motståndare inför finalen, vilket också brukar sluta med guld. Växjö, 2015, och Modo, 2007, är undantaget.
  • Laget som fått längst vila brukar i regel vinna första finalmatchen.

Utöver statistiken är det självklart mycket mer som talar för HV. Men jag försöker som sagt hitta tendenserna som talar för guld för att lägga band på nerverna. Se det här inlägget som någon form av självhjälp. Hua!

Det som oroar är Brunäs vassa PP och Kevin Clark.

Att alla gubbar på jobbet är Brunäsare gör inte saken bättre.

Å andra sidan får vi inte underskatta Brynäs spets och power play. Lindblom är i sitt livs form och Clark gjorde 8 mål på Frölunda i semin.
Deras PP är livsfarligt , de behöver bara ett fåtal sekunder för att ställa upp och skapa chanser.
Spelare som Sundh och Brithén måste vara i storform om vi ska ta detta.

Vi måste vara oerhört noga med att inte bjuda på powerplay. Tycker att HV har svårt att komma igång efter vila så det blir verkligen spännande imorgon. Jag är väldigt nervös och spänd men om man hade fått välja lag i en final så hade man ju valt bort Växjö, Skellefteå och efter mitt huvud Frölunda. Med risk att sticka ut hakan så tycker jag att det var Frölunda som inte kom upp i nivå mer än att Brynäs var bra.

Brynäs borde vara något mattade inför matchen imorgon. :unamused:
Man hinner inte hem till Gävle för att ladda utan åker direkt till Jönköping, något
som kan vara till HV:s fördel. Brynäs har några slutspelsrävar i form av Granström
som kliver fram och blir tongivande för laget, hv får se upp och inte ta onödiga utvisningar här :neutral_face:
Viktigt att HV driver upp ett högt tempo från start, tålamod och vaksamma på Brynäs vassa kontringar.
Nu kör vi :smiley:

Backarna Elias Fälth och Simon Bertilsson kommer inte till spel.
jnytt.se/article/viktiga-bac … -i-brynas/

Christoffer Törngren väntas göra comeback och mycket glädjande. Stekhet på fysen enligt fystränaren Johan.
En Törngren i form vet vi alla vad han kan men samtidigt oroande när en inte lirat sedan? Dålig koll.

Jäkla nervöst nu och lär inte sova en blund. Har iofs varit uselt sedan lädervästarna i kvarten.
Sticker ut näbben och tippar 4-1 i matchserien.

Han gjorde om inte en hel match så iaf några byten nån match, vet inte om det var när Bengtsson utgick efter Hardts tackling? Såg iaf bra ut, så det ska nog vara lugnt.

För övrigt känner jag mig ganska säker på att vi är först till 4 iaf, precis som Malmö kan säkert Brynäs sno nån match när allt studsar med osv, men över 7 matcher ska vi vinna detta!

Helt fantastiskt med final! Så jäkla viktigt att Hult och Davidsson vann maktkampen 2015.

Enligt Sveriges Radios undersökning tror 54% att Brynäs tar SM-guld!

Inte för att det spelar nån större roll, men kan inte låta bli att känna mig lite kränkt. :smiley: Skulle vara fint med ytterligare några blågula röster så att vi vänder på siffrorna och får laget att känna att “allmänheten” tror att HV är på rätt spår!

t.sr.se/2oj9oyX

Tingsryd’s Niklas Rubin är back-up till Söderström idag. PW är har känningar av en skada enligt JP.

Hur tidigt innan match börjar insläpp?

Nu jävlar bara kör vi!!! Kom igen nu HV, kom igen nu alla blåa män och kvinnor. Nu går vi för guldet och vi gör det tillsammans!
HV skall känna att halva Småland är bakom dom! De är vi mot världen!

Nu går vi för de!! Tror stenhårt på er HV! Förlåt för alla negativa kommentarer under säsongen. Men kärleken är så stor och hatar när de går emot. Nu jävlar kör vi!! Faan va taggad man är. Skulle nästan vilja vara med och spela.men hade inte blivit så jävla bra. :unamused:

Guldet ska hem!!

Nervös så här inför men kan vi köra på från start och i 60 fulla minuter i högt tempo och bra fysiskt spel, utan att bli för överhettade och ta onödiga utvisningar så ska vi ta hem denna matchen.

Brynäs har en fruktad 1:a kedja och kan vi neutralisera den så är hälften vunnet!

Vi har bättre målvakt och mycket bredare trupp. Kan vi också blanda fysiskt spel med finess så trycker vi ner Brynäs.
Tålamod o inte bjuda på spelvändningar så fixar vi detta!

Är snart på plats och kommer ge järnet på läktaren!