Final 4: IF Björklöven - HV71

[size=150]IF Björklöven - HV71[/size]

Efter segern på onsdagen så gäller det för
HV att vinna i Umeå på fredagen. 3-1 i matcher
vänder aldrig höstlöven från Umeå.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Vågar gissa på att det snart är soppatorsk hos Löven. De strider med stort mod och viss idioti, men som det kändes igår med en storspelande reservmålvakt i HV så var Löven-hoppet slut efter Kokkonens soloräd. Jag tycker att Stråhle i efterföljande intervju tydliggjorde att även den mentala bensinen är slut. (Bättre att köra Samuelssons och HV:s mantra att det är en tuff finalserie med två bra lag och det kommer att svänga).

Jag tror att HV nu kan spela med axlarna lite lägre från öronen och sätter en 70/30-övervikt för HV imorgon. Det första målet kommer att vara otroligt viktigt och det sätter Shinkan. HV vet ju receptet, enkelt i egen zon och full fart i Lövens.

Har Löven kört slut tro?
Inför sista när man skulle jaga så kom man knappt in i zonen.
Hv trummar på och Löven är förhoppningsvis slut!

Var ju ganska många som gjorde analysen att Löven var slut redan efter första matchen, men det visade sig ju inte stämma.

Jag väljer att se försiktigt på situationen och inte ta ut något i förskott.

Tänker samma, tar inte ut något i förskott. Men jag vidhåller att ju längre serien varar desto större övervikt för HV pga skonsammare spelschema och skador etc. Om det blir en Game 7 är det nog 50/50 då lite av de normala reglerna sätts ur spel.

Jag hade inte dragit för stora växlar av det, HV såg ungefär likadant ut i måndags när man jagade i tredje, kom ingenstans. Känns väldigt viktigt att få ledningen.

Det snackades innan matchserien om att Rahimi skulle krypa under skinnet på HV-spelarna, precis som han gjorde mot Modo. Det verkar ha blivit precis tvärtom. Rahimi drömmer just nu mardrömmar om Huhtala och Torp. Har inget emot att en halvskadad Rahimi spelar vidare i finalserien. Han utgör inget hot och HV har lyckats få honom fullständigt ur balans.

Helt underbart att se att HV har alla delar av spelet och inte behöver krypa undan vid intimidation-hockey av Rahimi m fl. Utan svarar med eskalering. Huhtala och Torp är hjältar, inte bara med fysiskt spel utan också med tillhörande attityd och kyla. I ett sådant sammanhang finns det nog sparkapital i Shinkan också. Och en fantastisk cross-checking av Vesel efter Rahimis skott.

Idag hoppas jag dock att det blir lite mer hockey, full fart under rören på transatlant-kedjan och Davidssons+Törngren. Den kedjan borde ha ett namn. Typ express-kedjan eller liknande. Även om det inte alltid blir mål så måste det ju vara otroligt jobbigt för björklövens backar och backvikarierande centrar att vara i en miljö som virvlar av dessa tre spelare som måste vara något av den skriskostarkaste kedjan i svensk hockey. Och Foppa har ju visat hur mycket man kan släppa markeringen på honom.

Sammanfattningsvis tror jag att tåget har gått och björklöven står kvar på perrongen. Det enda som kan ändra det är HV71 själva.

Vinst idag och vi har tre chanser att avgöra. OTROLIGT VIKTIG MATCH. Kämpa HV!

Historisk kross ikväll. Ni kan öppna segerölen redan nu.

Jag brukar vara bitter, men jag tror också på kross ikväll

Tack, men jag väntar nog tills efter jobbet. Kan bli så dumt annars.
[size=50]Folk som snackar, andra som blir sura för att man inte bjuder, svårt att hålla jämna steg med dom som blir inspirerade och ger sig på t-röden…osv…[/size]

Rahimi frias och spelar ikväll
[url]https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/V9vQvW/bjorkloven-hv71-daniel-rahimi-stangs-inte-av-i-kvalfinalen[/url]

Som sagt dommaren är helt klart mutad.

Det var nog svårt att avgöra uppsåt där. Tur HV-spelarna är mognare än jag. Hade nog haft svårt att få de första slagskotten på mål ikväll :laughing:

Jävligt onödigt gjort av Rahimi där, men mycket beror nog på frustration. Jag personligen tycker att vore skandal om han hade blivit avstängd.

Seriöst, nån måtta på dumma inlägg får det väl ändå vara? Höj nivån!

Det kan ju bli intressant om Huhtala eller Torp drar iväg en rökare mot grönklädda under matchens sista minuter ikväll, oavsett vad det står på tavlan. Då jävlar skall ni få se på liv bland bjölkRövens fans. :smiley:

Klart han inte är mutad (kul och jävlas) men att dommarna inte är bra och rättvisa/konsekventa är en helt annan sak.

Ja ett ganska harmlöst inlägg. Jag är säker på att domaren är mutad och tutar och går på :slight_smile: (Men himmelen är inte mulen och vinden ligger inte på i Umeå. Källa yr.no)

Laget mitt emot oss får snart visa vad dom tål!