Final 6: Brynäs IF - HV71

[size=150]Brynäs IF - HV71
Brynäs leder med 3-2 i matcher.[/size]

Mycket som inte går HVs väg nu men det är först till fyra som
gäller. En seger i Gävle och HV är tillbaka i serien så vi får inte
ge upp hoppet ännu.

[size=200]FORZA HV71!![/size]

Jag satt på O läktaren igår och fick väldigt bra överblick över spelet. Bulan har tagit efter Skellefteå á la 2013-14 (eller när de nu var bra).
Båda forwards tjuvar vid offensiv blå så fort deras backar har pucken. För att enklast vinna mot det måste man tackla bort den ena så man får ett fyra-mot-tre läge, varje gång. HV försöker ju inte ens ta bort dem… Man kanske måste skicka en Växjö-tar-guld-mot-Skellefteå-video till Lindbom.

Nya tag på torsdag och guldet hem till Jönnet på lördag.

Långt ifrån över, men blir tufft när även Thörnberg verkar vara borta denna matchen också. Inte bara för att han är kapten, utan för att han på egen hand kan göra ett mål ur ingenting alls. 2004 blev 2-3 4-3 och guld. Oavsett ska vi vara sjukt stolta över laget att ha tagit sig så här långt trots skador på nyckelspelare och budget för topp 6.

Känns som inget som talar för oss just nu och de är väl de som talar för en vinst och en 7e avgörande i kinnarps. Tunga skador, men bara jag som tänkt att vi skulle behövt byta målvakt?
Gillar Söderström och han är riktigt bra men alla Brynäs mål är fan likadana? Vinkelskott från tekningszonen högt.

Och ett icke fungerande PP!

Visst är det så att OM vi nu “bara” tar silver så ska vi vara stolta ändå med tanke på våra senaste år osv MEN det som gör detta så svårt för mig är att lixom, hade vi bara haft ett normalt pp så hade vi tagit guld, förstår ej att Lindbom och co inte har löst det ännu det har varit bedrövligt ett halvår utan att dom kommer på någon lösning, dessutom som vanligt står jag fast vid att även om vi har skador så är vi bättre än brynäs, Brynäs vinner matcher på inställning och taktik nu, dom anpassar sig efter vårat spel och neutraliserar oss medans vi inte gör någonting taktiskt för att knäcka brynäs.

Fyfan. Utan att på något sätt ta ut något i förskott är det bara vemod inför matchen på torsdag. Inte nog med att hela onsdagen kommer spenderas som ett totalt nervvrak utan även hela torsdagen kommer vara sådan pga att den extra vilodagen. Besvikelsen idag var gruvlig och även ifall jag tidigare känt att nu jävlar vänder vi på detta och tar vi bara en match borta så har vi alla möjligheter till att stå med matchpucken i två raka. Vi vände visserligen och vann senast i Brynäs, den euforin och glädjen då man verkligen kände att detta kan nog fan gå, visst ser det bra ut, den var obeskrivlig. Lika deprimerande var det att känna hur måndagens match började så bra för att sedan märka hur den där otäcka känslan av att snart kommer ett billigt skitmål i baken, och visst blev det så.

Jag är väldigt vemodig inför torsdagen och vill egentligen bara att matchen ska starta, inte för att jag är taggad eller har en positiv känsla, utan för att jag vill bli av med nervositeten och börja bearbeta en eventuell kommande förlust. Vetskapen om att vi tog oss enda hit med ett fantastiskt lag som har bjudit på grym hockey hela vägen, det är en mäktig känsla, varenda match i serielunken, kvarten och semin har varit som en enda stor revansch för dessa 7 år av förtvivlan. Bara tanken på att när allt äntligen fungerade, så blev det inte bättre än ett potentiell silver, det gör ont. Tanken på att EC som förmodligen gör sin sista säsong i HV kommer lämna som en avdankad förlorare och inte minnas för de fantastiska stunder med hockey och det guldet han tillsammans med laget lyckades bärga 2017, det gör ont. Tanken på att en kämpande Chris Abbott antagligen spelat sin sista hockeymatch i karriären inte ens fick chansen att påverka finalserien ute på isen, det är tråkigt. För att inte tala om de spelare som har ett uttalat stort hv-hjärta och har kämpat varenda match för att vi ska vinna, jag tänker på Sundh m.fl.

Jag hoppas så otroligt mycket att grabbarna gör det omöjliga och vinner borta och att det blir ett magiskt tryck i Kinnarps på lördag där EC stänker in det avgörande målet i SD efter att Sundh köttat sig igenom hela försvaret och levererat en passning av inte denna jord. Låt min negativa inställning bara vara en försvarsmekanism från min sida i ett försök om att inte ta en förlust för hårt, men tyvärr vet jag hur förkrossad jag kommer vara om det tar slut på torsdag. Så låt oss vinna detta, vi har väntat länge nog.

Låt Erik Brännström få speltid snälla. Något måste hända. Och låt Davidsson, Pettan, Thörnberg och Abbot hålla hur många brandtal som helst. Nu ska HV lyfta och hjältar födas. KomigennuförhelveteHVdettaskabaravinnas!!!

Ja. ut med Reese eller Almqvist och in med Brännström.
Sätt Christensen på bänken och låt Brithen få chansen i första femman och Thörngren tar Brittas plats.

Dax att släppa allt vad broms heter och spela ut registret!
Finns inget att spara på utan ta denna match för att få chansen att lyfta bucklan i Jkpng!
Hoppas att spelarna inser vilket jobb som krävs att vinna en match, funkar inte med 20min för att vinna en finalmatch!

goa femmor på träningen.

Bengtsson in med stenlund och önerud.

Christensen spelade med Andersson Thörngren

MEN VÅGA Erik Brännström nu!

Gick det att tolka på nåt sätt ifall han kanske ska spela?

Är brännström ens med på träningarna?

Kaxigt :smiley:
Vill förstöra guldfesten
Nu har Brynäs 3-2 i matcher och på torsdag kan Gävlelaget säkra guldet på hemmaplan.
– Att åka till Gävle och förstöra deras guldfest, som de tror att de ska ha, ska bli skitkul. Vi har stor chans att vinna där igen, säger Andreas Borgman.
Christoffer Persson:
– Brynäs kommer att få guldfrossa. De har två dagar på sig att fundera på hur de ska fira, men det ska vi förstöra. När vi sedan vänder hem till Kinnarps ska vi köra över dem, säger HV-backen.
Hoppas att det blir så med

gd.se/ishockey/shl/brynastra … hela-tiden
“Brunäs hemresa från Jönköping blev försenat.
Det efter att Felix Sandström och Jonathan Granström fastnat i dopningskontrollen på bortaplan – igen.”

Som vi alla vet, handlar det om falukorv på plastgaffel, spetsad med skoter-moonshine. Inget nytt m.a.o.

Ser att mitt namn har nämnts i Jävle. Bra. Gillar eran HV-reklam, gillar eran Wikegård och framförallt - Johan Lindbooom.
Ni är självklart varmt ovälkomna till Sveriges Största Hockeyforum(alla vet det) och ta mer än gärna en debatt.
überbeweisen bist ein guter Start…

Vill se ett livligt bås imorgon, där alla hela tiden pratar och pushar. Ingen ska sitta tyst och ängslig. Nu ska vi vinna detta. Hjälpas åt på alla sätt som går. Tillrättavisa uppmuntra hejja på. Vi ska ta det tillbaka till kinnarps.

Måstematch, vinna eller försvinna. Kämpa för att överleva.
Målbild: förstöra “guldfesten”.

Sjukt taggad idag!
Ta ledningen, Linus ställer sej på huvudet, två snestudsar via benskydd och tänder in i mål och vi har en sjunde i Kinnarps på lördag!
Känner mej segerviss idag, Bengan i första kan vara draget som ger oss vinsten ikväll!
Kämpa HV Kämpa!

Om HV ska vinna ikväll så krävs enligt min mening följande:

  1. Att man låter viljan att vinna övervinna rädslan att förlora. HV ser så rädda ut för att begå misstag så att det är precis det som händer gång på gång - man begår en massa misstag och tappar puckar över hela banan.
  2. Att man går ner på folk. Christensen, Reese, E. Andersson bör få minimalt med speltid om ens någon. Persson, Arlbrandt, Borgman och Törngren kan inleda men bänkas om man behöver gå ner ytterligare på folk.
  3. Att man slutar vända tillbaka in i egen zon och ta burskydd (som om det vore 1987!) varenda gång man lyckas få tag i pucken i egen zon, utan istället åstadkomma de snabba spelvändningarna som är anledningen att man tog sig till final till att börja med.

Men tyvärr så består flera av intrycken trots 5 spelade matcher nu. HV känns valpiga och spända när Brynäs känns vuxna och bestämda. Brynäs får matcherna precis dit dom vill, medan HV jagar livet ur sig utan att åstadkomma speciellt mycket. Jag trodde att man vid det här laget skulle ha kommit fram till hur man ska hantera BIFs höga och intensiva press, men det har man tydligen inget svar på.

PP har jag gett upp, precis som laget också verkar ha gjort, så det kan man skita i att lägga kraft på.

Jag tycker att man istället ska lägga all kraft på att inte dra ner tempot med en massa burskydd och hemåtvändningar, utan istället försöka behålla farten framåt och uppåt i banan. Gå ner på folk och chansa framåt istället! Hellre en misslyckad pass mot offensiv blå som går till icing än en tappad puck i egen zon i ett försök att ta burskydd!

Jag hoppas och tror att HV vinner! Det är absolut ingen omöjlighet. Men saker måste göras annorlunda.

Kom igen, HV!

I alla matcher utom den första, har Brynäs gjort första målet och därmed satt HV i en position att jaga och därmed stressa.

A och O i kväll är att HV gör första målet och på så sätt får Brynäs att jaga i stället. Ett riktigt skitmål innan man spelat 5 min skulle sitta fint och så ett mål i pp på det.