Final 6: IF Björklöven - HV71

[size=150]IF Björklöven - HV71[/size]

Efter förlusten på söndagen så gäller det för
HV att vinna i Umeå på onsdagen. Skulle vara skönt
slippa en ev. 7e och avgörande match på fredagen.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Hmm! Klarade man inte av att avgöra hemma med 3 matchbollar då trycket blev för hårt för dem. Då undrar jag hur man reagerar borta med endast 2 matchbollar. Vill inte veta hur det kommer se ut om vi torskar i Umeå inför en 7:e avgörande.

Men all press är ju på Löven nu som måste vinna och då har de samtidig inget att förlora och kan släppa allt och bara köra vilket vi borde kunna utnyttja med vår skicklighet. Men det krävs också en hel del skitjobb vilket vi inte var beredda att lägga igår!
Sen har vi framförallt en spelare som är back som varken kan hantera passningar eller spela det fysiska spelet vilket syntes igår. Stressad och gör fel hela tiden. Norbe och Wennlund axlar den rollen mycket bättre och förstår inte hur Ytterell kan gå före. Att hans skott skulle vara användbart i PP köper jag inte som argument då man nästan aldrig försöker sätta upp honom. Norbe har också ett bra skott som alternativ.

Nu måste man ta till alla medel för att göra det bästa. Löven spelar mer fysiskt än Hv71 och då måste vi ha spelare som kan stå upp!
Man vet vad som väntar och vi måste åka mer skridskor och hålla ihop femmorna. Vi spelar borta och då behöver inte vi vara laget som bjuder på finliret utan stäng mittzonen och tvinga Löven dumpa.

Ångest kan ingen skjuts mig så man slipper deta

Vilken lång väntan. Varför tre dagar nu och inte två?
I och för sig bra om det finns minsta chans att Tommi kan spela.
Och att HV får tid att skaka av sig förlusten och i detalj säkra hur man ska spela och möta IFB. Med backup-planer för inte helt osannolika scenarion. Som att man tappar in ett snabbt mål, att Löven spelar hårt, att ”domaren är mutad och tutar…”, ”att skridskorna är för små”. Nu gäller det att vara förberedd. Och spela bäst ändå. Det är ju bannemig mantrat man åker ut till varje hemmamatch.

Annars känner jag mig som Alfons pappa när julen är över och hans syster försöker muntra upp honom och Alfons: ”Men det blir ju en ny chans på onsdag?”

Jag vill inte låta bitter, men att man har den inställningen som man hade igår, det kan ha kostat oss SHL platsen.

Man går ut och kan avgöra hemma, vad gör man ? inte en enda spelare i Hv går på mer än 70% som max, så otroligt besviken att se detta, man orkar alltså inte ge 100% samtliga matcher av en final ? dåligt med tacklingar, närkamper, allt var vekt, och det var inte att Björklöven var bra utan att vi inte kämpade.

Nu ska vi till Umeå igen och blir vi krossade hemma ? Nu har vår SHL plats gått från att känns ganska klar till att den känns 50/50 typ, vilket inte alls känns bra.

Att vi “gav” bort en match igår kan ha kostat oss en säsong till i allsvenskan vilket är SJUKT tragiskt.
Nästa säsong blir svårare med ett dopat DIF i allsvenskan.

Jag tror att HV trodde sig kunna lösa detta med “tuta-och-kör”. Det var nog säkert ingen som hade för lite energi eller taggning, men när man då möter ett lag som ligger tätt på och stänger ner så kan det lätt se ut som det gjorde. Och så börjar frustrationen komma vilket syntes på Kelleher som försökte lösa problemet på egen hand. Jag har skakat av mig katastrof-tankarna nu och tycker att det är sjukt skönt att onsdagens match går i Umeå och det blev en extra dag att landa i 2-7-förlusten och få upp smartness och energi. Nästa match kommer det vara HV som är noggranna och ser till att försvar är bästa anfall. Tror på en mycket tillknäppt tillställning eftersom Löven också har sett att detta är ett framgångsrecept. Jag tror dessutom på mycket efterslängar och spel över gränsen. Första målet kommer att vara mycket viktigt. Men nervös, det blir jag först på fredag! Men jag tror på vinst, ingen kan inbilla sig att det här går lätt.

Och med en dag extra finns lite extra chans för Huhtala att göra comeback och Matsons lår får återhämta sig lite till. Just de två tillsammans med Shinkan kommer att vara viktiga, och om Önerud kan ta rygg på dem så vore det bra. Så kan de ge utrymme för Forsberg, Kelleher och Powell. Och Bohm kan peta Ytterell. Söderberg eller Norbe? Jag har ingen aning, sätt en robot-arm på Andrae.

Tips till coachen, dvs till Tommy Samuelsson:

På fem matcher mot Björklöven har
Marcus Davidsson -6
Jonathan Davidsson -5
Simon Önerud -4
Jesper Kokkonen -4

Dessa spelare bör nog spelas sparsamt i fortsättningen. Om de ens ska spela. Uselt!

Vi kastade bort en match med vår taskiga inställning. Champagnen var på kylning, festlokalerna bokade. Det blev precis som Löven tränaren sa, “vi ska ner till Jönköping och förstöra festen”. Nu känner jag att det är helt öppet, med momentum för Löven.

Jag tror pressen blev för stor och spelet låste sig alltmer som IFB fick utdelning på sina lägen. Nu är det Björklöven som få pressen på sig eftersom de har hemmaplan och fansens förväntningar på att man bara ska vinna denna efter 7-2 på bortaplan. HV har ett bättre lag är Björklöven, men nu tror jag vi måste vara laget som spelar bortaplansspelet. Stänga till och utnyttja motståndarnas misstag som Björklöven gjorde mot oss. Kan vi locka ner dem ska vi kunna vända snabbt och panga in ett eller två mål, sen ett tredje i tom kasse.

En sjunde avgörande vill jag inte tänka på…

Att spelarna tar ut en seger i förskott är en sak.

Att vi supportrar gör det är en helt annan. Med fjolårets fiasko och den enorma satsning som gjorts för att gå upp direkt kan vi inte ha några andra förväntningar än att HV vinner en bäst av sju-serie mot Björklöven. I synnerhet när man har TRE matchbollar (varav en man pissade bort totalt).

Så fortsätt ha champagnen på kylning, köp en till. Sätt press på laget. Den här föreningen har verkat utan krav under alldeles för lång tid. Låt oss inte backa nu. Vi förväntar oss inget annat än att HV går upp. Det är de skyldiga både fans, medlemmar och sponsorer. Och ja, allt annat är ett supermegadeluxefiasko, särskilt nu.

Rätt. En seger av tre möjliga mot detta björklöven ska man väl ta.
Första chansen försvann igår, men det är fortsatt ett VÄLDIGT bra läge att ta sig till shl. Två matcher till att avgöra.
Tar hellre det än det motsatta så att säga.

Sen… om allt skiter sig får man väl bara spara champagnen till nåt annat kul. Livet går vidare oavsett!

Vi behöver inte bjuda upp till dans! Stäng mittzon och tvinga Löven att dumpa och sen när vi har puck sätter vi tryck! Vi måste inte forechecka och chansa utan här handlar det endast om att komma segrande ur matchen.

Sen hur det ser ut skiter jag fullständigt i! Men att låta Löven komma som de gjorde igår med öppna korridorer och noll tanke över hela banan funkar inte.

Att domarna kommer ta utvisningar på oss är jag redan säker på. Kokkonens höga klubba tog man för men höga klubban på Vesel och Torp såg man inte. Vi är vana att domarna ser det vi gör men har jävligt svårt att se den ryggsäckshockeyn Löven bedriver.

Vi ska vinna för vi är i grunden ett bättre lag men när ingen tar skiten framför deras målis så blir det svårt! Här måste alla ta ett gemensamt ansvar! Man har hela sommaren på sig att läka bort ett blåmärke. Det gör ont att vinna matcher men det gör fan så mycket ondare att förlora en match!

Önerud måste gå i bräschen nu och visa varför han är vår kapten! Nu går det inte åka och gömma sig!

Vi vinner lätt denna match. Åhman spikar igen. 7-0

Önerud har inte gått i bräschen sen 2017. Karln känns fullständigt slut som hockeyspelare.
Han håller knappt i allsvenskan. Så frågan är om han ska med till shl. Om vi nu tar oss dit.

Nu kommer säkert någon bli galen. När man kritiserar önerud. Men faktum är… att han är faan inte bra.
Inte alls faktiskt.

Håller med, han känns långsam och klen på nåt vis.

Ang Önerud så har det sett ut såhär rätt länge, ja typ sedan 2017. Vad säger Stillman i jnytt?

Vilken jävla baksmälla från igår. Vad i helvete hände? Hur kan man svika sina fans på detta sättet? Jag har inga höga förväntningar gällande återstående två matcher. Oj vad vi saknar andrae och Gunnar.

Ja, det var ingen kul match den förra, samtidigt är ju hockeyn så att det pendlar väldigt mycket …
Idag t.ex. mellan FBK och Luleå så är det som natt och dag jämfört med förra matchen …

De där fick mig må lite bättre faktiskt.

HV har fyra raka bortasegrar och Björklöven har bara vunnit två av fem hemmamatcher i semifinal och final. Statsen talar för HV!