Final 6: IF Björklöven - HV71

Tror det kan bli knepigt imorgon.

Final 2 såg nästan exakt ut som final 5. Björklöven såg ut att ha “flyt” och de fick väldigt “lätta” mål.
Hv o sin sida hade svårt att ens sätta passningar och såg otroligt osynkade ut. Särskilt i egen zon där de tillbringar mest tid.
Hatar slumpen. Det där “händer” liksom inte bara… Det beror på nåt.

Det är egentligen endast match 1 som övertygat på mig. Resten är inte alls så bra som man önskar.
Vi får hoppas på att de har en bra dag imorgon. Eller åtminstone en tillräckligt bra dag för att vinna.

Ja du… bra fråga. Det är nog snudd på omöjligt.

Med en frisk tacklingsduglig Huhtala så kommer HV klara detta. Med en semi-frisk Huhtala, högst osäkert om detta kommer gå.
Har sagt det från början. Han är HVs klart viktigaste spelare i ett slutspel. Bortsett från Hults 3 schweizerostar längst bak…

Först nu man är kapabel att skriva efter förnedringen senast.
Kul att träffa Sir Erdball igen, Lord Guld för första gången och sheriffen Diabolics.

Tack!

Carl Ljungquist JP
Glädjebesked för HV71 – stjärnan på is inför final sex

HV-stjärnan Tommi Huhtala missade den femte finalmatchen mot Björklöven. Men på tisdagen var han med på lagets isträning. Ett tecken på att forwardstuffingen är redo för comeback?
– Vi får se, säger 34-årige Huhtala.

Så här i slutspelstider är det ingen ”i morgon eller i går-mentalitet” som gäller för Tommi Huhtala. Det är han tydlig med att meddela.
I stället är det nuet som gäller för den rivige forwarden. Och när tidningen träffar den VM-meriterade hockeykämpen från Finland vill han inte ge något klart svar på om han kommer eller inte kommer att spela i den sjätte finalmatchen mot Björklöven.
– Vi får se i morgon (på onsdagen). Men det är klart att jag vill spela, säger Tommi Huhtala, som missade den femte finalmatchen i Husqvarna Garden i söndags efter att ha åkt på en skada i den fjärde finalbataljen uppe i Umeå på fredagskvällen.

Av tisdagens träning att döma såg i alla fall HV:s nummer 61 redo ut. Han genomförde träningen som ytterforward i den väletablerade HV-kedjan där också Tyler Vesel och Fredrik Forsberg ingår.

Kändes det bra på träningen?
– Ja, det kändes bra.

Var det frustrerande för dig att du inte kunde spela senast?
– Jag kan inte fundera på det. Det är ingen i morgon eller i går-mentalitet nu, det är dag för dag som gäller. Så är det när det är slutspel, det är bara att njuta av varje dag, säger Tommi Huhtala.

Inför onsdagens sjätte finalrond i Umeå leder HV71 matchserien mot Björklöven, som avgörs i bäst av sju, med 3–2. Vinner bortalaget match sex är finalen över och HV är ett SHL-lag kommande säsong.

Tommi Huhtala vet vad hans lag behöver göra för att knipa ytterligare en seger mot Björklöven, men han går inte in på någon längre taktisk utläggning.
– Vi ska bara fokusera på det vi kan kontrollera, fokusera på de rätta sakerna och bara ta det byte för byte, säger HV-forwarden.

Någon här som ska upp med bussarna?

Imorgon lyfter Saaben mot Umeå och jag hoppas verkligen passagerarna är påkopplande till 110% när pucken släpps. Det jag absolut inte vill se är ett tamt och slarvigt HV71 där löven får in ett tidigt mål. Hv ska jaga skiten ur varje motståndare som har puck, smälla på och spela på gränsen. Blir det en 7e match måste fysiskt spel ge oss fördel så smäll på av bara helvete!!!

Idag är det svårt att fokusera på något annat än kvällens match. Blir det en ny förnedring? Är det ikväll som HV visar styrka och visar att de är det bättre laget? Är det ikväll som alla tar rygg på Torp och visar vart skåpet ska stå? Såg en intervju med Wennlund, han var otroligt spelsugen och lovade att tackla allt och alla om han fick chansen. Där har Samuelsson en fullgod ersättare till både Söderberg och Ytterell. Hoppas Huthala kan gå för fullt, han känns som en joker ikväll. Första målet ikväll vinner, hoppas HV gör det.

Hade ingen bra känsla i söndags och den visade sig stämma. Redan från i måndags har känslan varit en helt annan och Huhtala som verkar spela blev den sista pusselbiten. Brukar inte vara stor i orden men idag går vi upp. Vi kommer att göra en av våra bästa matcher under hela säsongen. Ett HV som verkligen har bestämt sig visar att alla experter hade rätt att vi helt enkelt var det bästa laget.

Idag måste det ske! All in och visa vilka som är bäst! Energi, energi boys!

Jaha, nehe, då har man skitit 3 gånger i dag redan.

Psyke 0.

Otroligt viktigt att vi gör första målet! Löven behöver då köra sin buss än att de tar ledningen och parkera bussen framför målis. Då verkar vi ha ruggigt svårt att komma in till och skapa lägen.
Visa vilket jävla bra lag vi är nu boys!

Ångesten sköljer över en. Avgör idag hv. Annars avlider jag

Har inte varit nervös i slutspelet fram tills typ fredagens match. Nu är det jobbigt, på riktigt.

Värsta är egentligen början av matcherna när man som åskådare och tittare inte har något grepp om matchen och inte har en aning om vilket håll det lutar åt. Så ikväll funderar jag på att avvakta fram tills matchens första mål. Lägga tid och energi på barn och familj i stället. Usch. Jobbigt.

Jag har bestämt mig. Jag kommer inte kolla på matchen. Jag vågar inte.

Är inte nervös alls men det kanske beror på hur dåligt HV:s lagbygge sköts sista åren att man helt enkelt tröttnat på att se hockey med fyra jämna femmor och en medioker målvakt där bak.

Kul med spännande match ikväll hur som helst.

Ska inleda kvällen med AW med några ointresserade kollegor. Får hålla koll via stats.swehockey.se och då kan jag ju se om det är läge att slå på TV12 när jag kommer hem. Känns som ett ypperligt sätt att minska nervositeten. :slight_smile:

Krävs 12 vinster för att nå SHL, vi har 11. 4-1, 4-0, 4-2, vackra siffror.

Jag bestämde mig i söndags för att jag tar en 45 minuters löprunda kockan 19:00 idag. Totalt bortkopplad från alla frestelser att kolla tv, mobil eller forum.

Eller… Är det matchstart 19:30?!

Förbannade ångest. Jag blir galen snart. Orkar inte med en match 7.