Förändringar till nästa match - vi experter tipsar

Startar en tråd för oss hobbyexperter på forumet, där vi direkt kan rikta oss till coachteamet om vad vi tycker ska förändras från en spelad match, till nästkommande. Vi kör på konstruktiva inlägg och är givmilda med våra superanalyser och tips och dukar fram till ett smörgåsbord för Lillis och co. Helt gratis :wink: Vore ju direkt dumdristigt att inte dela med oss av vår expertis. Snart kommer tränarstaben kunna strunta i analyser och videogenomgångar och gå direkt in här och få svaren på sina frågor. Nu kör vi (och tänk på att respektera varandras tankar och åsikter, som alltid!).

Tar tillfället i akt och ger mina tips, efter att ha analyserat matchen grundligt inatt :smiley:

Fanns absolut positiva saker att ta med sig från gårdagens premiär, men här är några saker vi verkligen bör ändra på till tisdag;

  • Persson petas:. Varför 8 backar? Nej, 7 kör vi nu på.
  • Zion in. Fart, oräddhet, mod och inspiration.
  • Sandin vilar som säkerhetsåtgärd och petar per automatik den FW som presterar sämst mot Frölunda. Var öppen med detta gentemot spelarna. Detta sätter press på övriga FW:s att prestera.
  • Johnsson 13:e FW, huvuduppgift BP, där han är riktigt viktig.
  • Sundh bort i PP. Finns bättre alternativ. Sundh ska ha en defensivare roll.
  • Mycket istid på backarna EJ, JK, NA och EM. De utgör vårt lags stora styrka och bör således utnyttjas väl.
  • 1 dundertoppad PP-formation som spelar 2/3 av PP. En andra PP som AVLASTAR. Har vi inte den breda spetsen, får vi vässa de vi har.
  • Noggrannhet i mittzon. För mycket pucktapp som ledde till kontringar här.
  • Ta avslut.
  • Trafik på mål.

Varsågod Lillis :slight_smile:

Gillar din konstruktiva attityd!
Är du tillgänglig för Lillis jobb :laughing:
/Jonni_h

Jag älskar posts som denna, men jag sitter här nu och känner att jag har NOLL ideer på hur man kan förbättra laget.
Laget är så mellanmjölk att det är svårt att göra något annorlunda som jag tror på riktigt skulle göra att vi började spela bra.

Men små saker:

Som många säger, Sätt Persson på bänken han har gjort sitt.
Vi har ingen kreativitet på forwardsidan, vad förlorar vi på att bänka någon av våra 10 brunkare och låta Zion få rejält med istid?
Att Sundh fortfarande spelar PP är ju ett hån emot alla andra forwards…
Trafik på mål är något som Hv vägrat i flera år, vad beror detta på ? är allt lite för bekvämt i Hv just nu? ingen som ställer krav?

EDIT: Bänka inte Emil Johansson till förmål för Persson och Williamsson…wtf ???

Kan givetvis utveckla mina tankar. :unamused:
Nja, har hållit till i div1, så fortsätter som hobbyexpert tillsvidare :laughing:

Kul att höra. Tror vi är lika nördiga båda två. Du kommer ju med klockrena förslag! :slight_smile:

Många säger mellanmjölk, vilket jag personligen tycker är ett mindre gediget uttryck, men förstår undertonen.
Mellanmjölk, platt, slätstruket, trubbigt - oavsett vad så får vi inte glömma att det finns stora styrkor i laget. Frågan är om man lyckas utnyttja dessa. Som många riktiga noviser hävdar, så är vår styrka främst vår backsida. Så man kan ju börja med att utnyttja detta i så hög grad som möjligt. Början på detta är att ge våra toppbackar mycket istid.
Bland FW:s anser jag tre vara hetast just nu. Önerud, Fröberg och Sandberg. Sätt ihop dom snart?

Och var ska du hitta den? :laughing:

Bra förslag hittils. Fyller på:

  • Snabba förstapass i all ära men vad vi främst behöver nu är smarta förstapass. Pass på forward med fart och alternativ. Nu slungas pucken iväg lite på vinst och förlust. Ta hellre ett varv till bakom buren och spela smart istället.
    -Spela spelare på den position de bör ha, dvs TOPPA laget! Tex ingen Sundh i PP, dela på bröderna Sandberg, det är slöseri på Svampens kvalitéer att ha Christian bredvid honom.
    -Vi måste börja vika in i banan, inga mål görs från sargen!

UNDERBAR TRÅD!!!

Jag ställer mig även bakom Quila’s förslag samt lägger till:

-Fröberg, minst sämst, har intentioner, hitta kompisar till honom (läs träna/spela ihop spelare som kompletterar honom) sätt honom i en vettig/minst trubbig förstakedja och PP!

Men, hur skall de spela? Detta kan jag inget om… torpedhockey?

Sen måste spelarna sluta upp med dumma utvisningar, det finns ju enbart spelare med karaktär i laget (eller) så detta borde vara en lätt sak att åtgärda.

Materialet som Lillis menar ska leda till guld är så jäkla tunt så jag tror det är svårt att få till några fantastiska förändringar med det vi har.

Men. Jag skulle försöka plocka ihop killar som vi vet haft kemi tidigare. Lillis har ju tjatat om tålamod sedan förra sässen och därför konsekvent spelat med samma kedjor, trots avsaknad av kemi. Jag tipsar Lillis om att testa detta.

Sundh (alt. Johnsson)-Sandberg-Törngren (funkat förr)
Önerud-Andersson-Thörnberg (Thörnberg och Önerud har funkat förr. Slänger in Andersson pga att Önerud och Fröberg inte alls hittat varandra).

Resten kan man lotta in i kedjorna. Sämre kan det ju inte bli, eller?

Fan, bra tråd. Men sjukt svårt att hitta något som ska göra HV bättre i dagsläget. Uppsidan vi snackade om inför säsongen känns tämligen överskattad.

Den här tråden sätter ju fokus på lite av den kritik jag (och andra) har på allt gnällande: Det är inte så jävla lätt att vara konstruktiv, men det är jävligt enkelt att kritisera och leta, verkliga eller inbillade, fel.

Många av er som klagar gör det på saker som har hänt (spilld mjölk - vilket inte har i denna tråden att göra) men även saker som bör ske i framtiden (sparka-värva). Detta är enkla grejor att påpeka och orera över, ty det är inte möjligt att få kvitto på hur dessa ideer skulle falla ut. Uppgiften i denna tråd är mycket svårare.

Jag tror på lejacques ideer om att para ihop saker som fungerat hyffsat förr.
Ett förslag är Törngren-svampen + oklar person i ett försök att återskapa den kemin.
Önnerud - Thörna är som nämndes en bra kombo - gav sm-guld!

Dock, det stora är väl hur man hittar ett spelsystem som passar dessa konstellationer?

Jag tycker vi måste fokusera att hitta den kreativitet vi kan hitta det lag och fokusera och ge dem istiden.

1:
Önerud - Fröberg - Ikonen
Ikonen är väl den på pappret mest spelskickliga spelare vi har i truppen och vi måste ge han den speltid en sådan spelare kräver. Vet att Fröberg och Önerud inte alls funkade igår men kankse funkar bättre med en mer spelskicklig spelare bredvid sig än en nu rätt trög Thörna.
2:
F. Sandberg - Holmström/Gustafsson - Sandin
F. Sandberg behöver bättre offensiva spelare bredvid sig för att lyfta, han visade vissa goda intentioner igår men var alltför ensam i sin kedja. Här ser jag sen Gustafsson tar Holmströms plats när han är tillbaka men fram tillsdess har Holmström chansen att visa vad han går för. Tror Sandberg och Sandin kan hitta varandra med sin skridskoåkning och relativt lika spelstil. Holmström får hänga med så gott han kan
3:
Camara- Andersson/Holmström- Thörngren
För vara årets upplaga kanske detta är vårat snabbaste ytterforwardspar. Camara och Thörngren får bara åka och använda sin speed för att trötta ut motsståndarna och checka fast pucken i motståndarna zon och se till få tekning så vi kan sätta in de första två enheterna. När Gustafsson kommer tar Holmström Joakims plats och då får vi en mer offensiv kraft i denna 3 formation.
4:
Thörnberg - C-Sandberg/J.Andersson - Sundh/Johnsson/C. Sandberg
Ren checking line som skall spela i egen zon och vid försvar av ledning. denna femma skalla aldrig sättas in i offensiv zon.

PP1
Önerud - Fröberg - Ikonen
Martinsson - Kinvall
PP2
F.Sandberg - Gustafsson/Homström - Camara
Sandin - N.Andersson

det är verkligen nu i PP uppställningarna man anser hur dålig vi är på spelskicklighet och bygga upp spelet vi har knappt någon som kan styra ett PP…

Kanske kasta in Zion bredvid Svampen och Törngren i hopp om en ny Bumbi :slight_smile:

Jag tycker mig ha sett ett förändrat sätt att spela sig ur egen zon denna säsong. Vänsterback spelar cross över till högerforward och högerback cross över till vänsterforward. Ett svårt och riskfullt spel. Svårt för att passningarna måste va hårda och precisa, direkt på bladet till en spelare i fart och mottagaren måsta kunna ta emot passningen utan att den studsar iväg två meter för då är det kört.

Riskfyllt för att det är ganska lätt att läsa av och bryta passningen och då har man en 2 mot 1 emot sig. Spela enkelt i stället!

På backsidan, lägg mycket istid på top 5, Andersson, Kinnvall, Martinsson, Johansson och Strömberg. Att bänka någon av dessa i första matchen är ju huvudlöst.

Forwardsmässigt kan man antingen göra som lejacques skriver, köra det som funkat förr. Men ännu hellre vill jag skapa lite kreativitet och lite olika uppbyggnad som också kan skapa lite kemi.

Många dissar Fröberg, men han tar sig mer och mer. Ganska snart kommer han att va en gigant. Min bedömning är att Önerud gör fler mål när han spelar hf. Ikonen var riktigt duktig i Brynäs när han kom på på vänsterkanten. För att få kedjor med lite olika skills och möjligheter, snabbhet, klokhet och power, tycker jag man skall prova så här.

Ikonen, Fröberg, Önerud
Törngren, C Sandberg, Sandin
Camara, Andersson, F Sandberg
Sundh, Holmström, Thörnberg

PP1
Ikonen, Fröberg, Önerud
Kinnvall, Andersson

PP2
Camara, Holmström, F Sandberg
Sandin, Martinsson

Allt som Quila redan skrivit :slight_smile:
Vill även lägga till:
Spela enkelt! Det är inte alls dumt när spelet ej stämmer. Sarg ut!
Peppa varandra! Sett sådär ut i båset under försäsongen och igår. Ja egentligen stora delar av föregående säsongen med. Kanske inte alls stämmer? Men sett en del matcher live och det gäller både gentemot vandra i laget och från coacherna. Obs gäller iakttagelser 18/19 och hittills 19/20.
Lills: Våga göra förändringar under match. Matcha hetare spelare för dagen hårdare.
Spela på 6 backar som rullar runt.

Mycket klokt som skrivits här. Slående är att man inte har ett grundspel som sitter. När det gå emot har man inget att falla tillbaka mot. Min tes är att man tänker för mycket på spelsystemet och då låser det sig istället när man inte är trygga i det. Känns som vi har spelare som reagerar och inte agerar. Mitt förslag är att lätta lite på tyglarna, spela enkelt. Inte vara överkonstruktiva i uppspel. Tycker vi bjuder på mycket genom chanspassningar och svåra uppspel.

Som tidigare nämnts ska inte Sundh spela PP. Nisse och Kinnvall ska INTE vara i samma PP. Vi behöver en rightare o en leftare med klubban innåt i båda PP.

PP1

Ikonen Fröberg Önerud

Kinnvall Thörnberg

PP2

F.Sandberg Holmström Camara

Nisse Johansson

När Sandin är tillbaka kan han gå in istället för Ikonen Holmström eller Camara vid behov…

Jag vet, men jag räknar med D.G nu, hoppas verkligen han kommer tillbaka! Plus att jag räknar faktiskt med ett nyförvärv kommer, en ytter. Jag sitter på mobil och därför kommer ingen motivering till uppställningen, får bli senare.

1a kedjan:
#64Martinsson-#28Kinnvall
#(ny)-#27Gustafsson-#11Önerud

2a kedjan:
#8Andersson-#17Johansson
#61Ikonen-#71Fröberg-#20Sandin

3e kedjan:
#9Strömberg-#3Lauridsen
#36Camara-#25Holmström-#23Nybeck

4e kedjan:
#34Williamsson-#6Persson
#10Thörnberg-#18Andersson-#16Sandberg

PP1:
#10Thörnberg/#17Johansson-#28Kinnvall
#61Ikonen-#27Gustafsson-#(ny)

PP2:
#8Andersson-#64Martinsson
#11Önerud-#25Holmström-#20Sandin

Klockrena femmor, håller med fullt ut om allt faktiskt…eller nej, Thörnberg i första pp hade jag inte haft, hade satt in Sandin där istället så får Thörnberg spela i andra pp

Det här går inte att understryka mer.

Våra främsta värvningar på förhand inför denna säsong fick denna istid i matchen mot Rögle:
Martinsson ~ 18min
Emil J ~ 11min
Kinnvall ~ 11min

I paritet mot de så hade Gélinas och Kurran i Rögle upp mot 24min istid.

Säger bara sluta dalta med alla ska spela lika mycket och ge istid till de som ska ha mycket istid så kommer dem växa och känna sig mer bekväma och inne i matchen. Både Martinsson och Emil J har tidigare legat kring 22-24min istid per match i Växjö resp. Djurgården.

Mår illa när jag läser det här…Man vill inte värva spets, men nu har man spets i laget ändå på backsidan men man utnyttjar den inte för man vill inte ha spets eller vad är det frågan om ? suck alltså. Våra top4 backar är hästlängder bättre än resterande backr så varför inte utnyttja dem ? mellanmjölks tänket alltså