Förändringar till nästa match - vi experter tipsar

Man ska ha i åtanke att Martinsson nyss varit småskadad. Kinnvall åkte på en elak smäll mot Örebro och har fortfarande lite känningar. Men Emil Johansson har inte varit bra alls de senaste matcherna. Dessvärre är han riktigt dålig även på träningarna och jag är tveksam till den attityd han visar upp på träningarna. Lite orolig för hur det ska gå för Emil faktiskt.

Om det är som du säger Zico så stärks ju känslan man hade när Emil drog. Att han tycker han är lite bättre än vad han faktiskt är.

Synd, för Emil är en back som ska gå före Persson alla dagar i veckan.

Men så till det konstruktiva igen.

Spela enkelt. HV har en självbild som om de vore ett topplag. Det är de inte. Varken resultatmässigt, spelmässigt eller sett till pappret.

Luleå hade inte bästa laget på pappret förra året. I mina ögon ett rätt mediokert lag. Men de spelade efter resurserna, och i en jämn serie räckte det till en andraplats.

Fattar att det är svårt att ändra självbilden över en natt. Det skulle ju dessutom vara mer eller mindre ett sätt att ge sig själva och allt man står för underkänt. Men HV skulle nog må bra av om man kunde pränta in i skallen på samtliga hur verkligheten faktiskt ser ut.

Så spela enkelt. Sarg ut. Håll tätt. Kontra. Utnyttja Frölundas misstag. Spela trökhockey, och sluta drömma tillbaka på guldet 2017.

Låter kanske snarare destruktivt, men sett till rådande omständigheter tycker jag det är en rätt vettig och konstruktiv idé.

Om det stämmer med Emil J så tycker jag man ska agera.

Man kan inte fortsätta att göra som man gjorde med Wännström förra året, låta dyra spelare knappt få spela.

Varför i helvete bröt man inte kontraktet med Wännström ? Jag älskade Wännström och tyckte han va skit grym men Hv gillade han inte, ändå så satt han på den dyraste FW lönen på bänken, Hv i ett nötskal det, man använder sina pengar så effektivt.

Hoppas inte det blir samma med Emil J nu, han lär vara en av våra dyraste backar också. Bryt kontraktet om man inte tänkt att ge han förtroende pga bristande attityd

Som den expert man är så gäller följande:

Vi kör helt enkelt med två toppkedjor så gott det nu går med denna trupp!

1:a Önerud - Fröberg - Sandin
2:a F.Sandberg - Holmström - Ikonen
3:e Thörnberg - C.Sandberg - Camara
4:e Sundh - Andersson - Thörngren

Backpar

Kinnvall - Johansson
Martinsson - Strömberg
Andersson - Lauridsen

PP1

Sandin - Fröberg - Ikonen
Kinnvall - Thörnberg

PP2
Camara - C.Sandberg - Önerud
F.Sandberg - Martinsson

BP1
Andersson-Sundh
Strömberg- Martinsson

BP2
C.Sandberg-Önerud
Lauridsen-Johansson

Fart genom mittzon och pucken ska tas in i zon med puckkontroll!
Bredda spelet så tid och utrymme ges(nu överbelastar man och sätter varandra i skiten)
Inte pressa så högt i banan utan samlad trupp och stå upp vid egen blå och tvinga motståndarna till att dumpa ner puck.

Där har ni nyckel till guldet damer och herrar :smiley:

In med Zion dock, Sundh kan få sitta på bänken, vi måste få in lite mer offensiv

  • 6 seniorbackar, låt de 1-2 bästa backparen tugga minst 21-23min per match.

  • Ungdomlig entusiasm. Belöna bästa forward och bästa back i J20 veckan innan med en plats i nästa hemmamatch för herrlaget. Inte att dom bara bidrar med gläde och entusiasm, dom bidrar även med ökad konkurrens.

  • Toppad PP1 som kör runt 1:30.

PP1:

                        [MÅL]
                        Sandin 

           Törngren     Önerud     Thörnberg      

                        Kinnvall
  • Bygg upp en kultur i laget där spelare som tar en onödig/självisk utvisning ber om ursäkt till resten av laget efter matchen.

Härligt! :smiley:
Håller med, Fröberg har potential helt klart och verkar vilja!

Håller med dig, som typ alltid Zico! :smiley:

Många mycket intressanta idéer och tankar, imponerande!

Viktigt att tänka på att inte gripas av panik, även om jag tycker att det borde matchas bättre och tävlas mer om istiden.

Vill se Sandberg i förstafemman och tycker Sandin och Önerud också bör vara i första eller andra.

Ny match ikväll och hoppas på mer kemi. Frågan är om det vore helfel att låta Filip Sandberg eller framförallt Önerud centra en femma för att få mer fart och ge plats åt Zion i bättre omgivning?

Thörnberg Önerud Sandberg - Tre ”Hv-killar” som ska gå i bräschen. Zion utmanar om FW-plats och sätter press.
Camara Fröberg Sandin - Ihopkok med 3 spännande spelare som lär gå hårt mot mål.
Törngren Holmström Ikonen - Törngren o Ikonen står för fart o Holmström behöver fart kring sig. Teknisk kedja.
Johnsson Andersson Sundh - Ren defensivfemma.
Zion - utmanar om plats högre upp och bör få 8-10 min per match redan nu. Storsvampen en fullgod ersättare till förste bäste center som inte sköter sig.

Många frågetecken som bör rätas ut.

  • Producerar Thörna fortfarande? Enda chansen att få reda på det är att testa på riktigt. Här får han chansen och det är upp till bevis.
  • Hsn producerade massivt i DEL, men hänger han med även här. Pratar om Camara förstås.
  • Sandin? Var förra säsongen en tillfällighet, eller tar han ytterligare steg?
  • Tredjefemman? Mycket att bevisa där, så bara köra. Potentialen finns ju definitivt.

Flera frågetecken som egentligen borde ha börjat rätas ut under försäsongen, men hävdar man skjutit sig i foten lite här. Leta svar nu.

Mitt tips är att ge kedjorna och femmorna lite mer tid på sig att hitta kemin. Med andra ord skulle jag köra samma kedjor igen med undantaget att Sandin ev ska in. Då förmodligen på Johnssons bekostnad (ev med någon redan förutbestämd rockad).

Som jag ser det så behöver våra nya centrar lite arbetsro för att hitta både samspel i kedja och spelsystemets detaljer. Låt dem få det. Tror det är viktigt för framtiden. i övrigt håller jag med om att skapa och spela in en riktigt tydlig första PP-femma.

Skönt med vinst emot Frölunda men PP var fortfarande fruktansvärt dåligt, yes jag vet att vi gjorde ett mål i pp men det var också på det enda skottet i princip.

Vi spelade stundtals bländande anfalls hockey i 5mot5, sen i PP så är det det sämsta jag sätt utan att överdriva.
Måste ju vara någon form av hjärnspöke när samma killar kan dominera Frölunda 5mot5 men sen spela helt hjärndött med en spelare MER på isen…

Frågan är om man inte skulle testa en första pp femma enbart bestående av nya killar som kanske inte har samma hjärnspöke med sig som Önerud och gänget.

Sandin-Fröberg-Ikonen
Kinvall-Martinsson

Sorry. Men såg du matchen?

Önerud nätade ju efter grymt fint spel i PP. Dessutom assisterad av Fröberg och Nisse Andersson, som du inte heller vill ha med :smiley:

Näe. Idag funkade en hel del. Både för gamla och nya.

Kör med samma femmor. Mal, mal, mal. Så kanske vi kan bryta ner Luleå också.

Ja idag spelade man som ett lag byggt på karaktär och djup (testar nytt ord då jag inte riktigt tycker bredd är talande) ska spela. Skoningslöst med pannan före byte efter byte, jobba ut motståndarna. Frågan är om man orkar det över 50 omgångar till?

Detta inlägg :laughing:
Husmusen, bor du med hjärnspöken?

Gör inga förändringar till nästa match! :sunglasses:

Håller med husmusen om att PP inte såg bra ut, förutom sekvensen vid Öneruds mål. Extremt svårt med ingångarna till anfallszon och väl där överbelastar vi på lite yta för mycket, vilket gör att vi är lätta att låsa fast. Pucken behöver förflyttas snabbare. Kolla på Oskarshamn. Kan de, så kan vi. :slight_smile: Dock kan målet ge oss luft under vingarna. Önskar mer tid till pp1 (toppad) och avlastas av pp2 återstående tid.

Såhär ser jag på saken, bara för att man gör mål i PP så behöver det ju inte betyda att PP:t var bra rent tekniskt?
Spelet som framledde till Öneruds mål var fint absolut, men det var ca 20sek in i det ppt, det var första skottet?
Så rent tekniskt över de 5-6 PP man hade så fick man iväg ett skott, det skottet blev mål som tur var men är PP bra nu?
Nej ett skott på 5-6 pp är super IG, förutom det målet så var det riktigt bedrövligt pp.

Matchen i sig va go dock, 5mot5 så var vi mycket bättre än emot Rögle så det var fint att se. Men att sitta här och tro att PP är bra nu för att vi fick in ett mål, näe då säger jag nog att du har ett hjärnspöke istället :stuck_out_tongue:

Många bra svar igår och förhoppningsvis lite boostade självförtroenden både här och där.
Man krigade till 100% igår och trots lite virr i försvaret, så löste man det. Mycket tacklare Gunnar i målet med god hjälp från uppoffrande spelare som Didde bla.

  • Kedjan med Törngren, Andersson, Ikonen såg inspirerad ut. Fortsätt!
  • Sandbergs såg heta ut, men Camara trampar lite luft.
  • Förstakedjan med Fröberg, Sandin, Önerud kan nog bli något att lita på. Gillar intentionerna och tror jag underskattat både Sandin och Fröberg baserat på vad jag sett det sista.

BP okej, men Frölunda hade egentligen inga större problem att etablera tryck mot vår passiva box. Så finns utrymme för förbättringar där.
PP, fortsatt lättläst. Ett mål på individuell skicklighet ledde fram till ett mål dock, vilket ju alltid är bra. Ett spelgeni av rang fattas dock, det är tydligt.

Hade velat se Svampen i mer producerande omgivning, även om jobbet han gör ihop med sin storebror är stort!

Tror mycket löser när Gustafsson tillbaka lär ta Andersson elr sandbergsplats

Om han kommer tillbaka, ja. Det är inte helt klart vad Winnipeg vill göra med honom än. Han kommer oavsett vara bort en del pga JVM.