Förändringar till nästa match - vi experter tipsar

jo så är de ju

HV spelade med otrolig energi och vilja mot Frölunda, det räckte för 3p mot ett ganska svagt Frölunda i 5mot5 men sylvassa i PP.

HV fick 2 mål i PP trots ett ganska urselt spel i just PP. Passningarna och ingångar är för dåliga fortfarande.

HV får jobba mycket för varje mål likt de senaste säsongerna inklusive guldsäsongen, det kräver att vi är så mycket bättre i 5mot5 än motståndaren för att vinna. Det håller inte i längden.

Den korta tiden som Ikonen fick i PP tyckte jag att han visade potential att vara en playmaker i PP, bra och hårda passningar från hans sida. Han ser jag gärna i PP1 på vänsterkanten med klubban in mot banan och styr vårt PP.

Mina punkter för nästa match är:

  • Ikonen i PP1 istället för 1 back.

  • Träna på en variant med överlappningar/screening för kontrollerade ingångar i PP.

Håller med, och framförallt…det är ju hjärnspöken i PP…hur får man bort dom?

Ganska enkelt, man ställer upp med en PP femma som inte varit med om flera års dålig PP historik.

Ikonen-Fröberg-Sandin
Kinwall Johnsson

När det gäller PP vill jag även framhålla vikten av bra tekningar.
Kolla hur många tekningar JL vann för Frölunda när de hade PP. Och vilket sätt han vann dem på. Han skapade tom tid för den frölundaspelare som pucken kom till.
Sedan är väl inte att vinna fler tekningar en fråga om taktik. Kanske snarare en fråga om hur man tränar, vad man tränar och vad man skall ha för spelare inne i PP.

// Henrik

Håller helt med, flyttar dock hellre upp Ikonen så han har sin utgångspunkt på blå och kan byta plats med spelaren framför honom. Är detta Önerud kan utrymme skapas för honom att använda sitt skott.

Sandin - Fröberg - Önerud
Kinnvall - Ikonen

Önerud är leftare och bör därför lira till höger för att komma i rätt lägen med klubban, på Sandins bekostnad isåfall. Där får man ta ett beslut kring vem man helst vill ha i rätt lägen, för mig är det Önerud > Sandin just nu iaf. Tycker också Holmström har en roll i PP, antingen på bekostnad av Fröberg vilket till viss del ändrar dynamiken, eller Ikonen där man får ta ett beslut kring vem man helt enkelt tycker är bäst. Martinsson hade jag också gärna fått in i 1PP, hackar det kan han ersätta Ikonen.
Vill man ha liknande dynamik i 2PP:
Sandberg - Holmström - Thörnberg
N. Andersson - Martinsson

Följande är också ett alternativ:
Holmström - Sandin - Önerud
Kinnvall - Ikonen

I sin grundform har man skotthot/playmaking från blå, där Önerud och Holmström kan byta plats med Ikonen/Holmström. Fronttrion har dessutom bra tyngd för sargdueller.

Oj, ja vad ska man dra för växlar av denna match mot serieledarna DIF. Vi vinner skotten med 33-15 och maler på bra. Dock finns inte edgen. Den där sista lilla svettdroppen uteblir. Killerinstinkten, vart är den? Sandin går rakt på mål och är åter en av ytterst få som verkligen går in helhjärtat. Andersson och Törngren tycker jag kämpar på, men sedan trampas det mycket luft. Bästa backar ikväll var Lauridsen och Williamsson. De gör det bra! Hugo, åter en bra insats.

Till lördag, ingen mer jävla pp-träning. Det är slöseri med tid och verkar skada mer än det gör nytta, åtminstone i folks huvuden. De tror ju inte på det, uppenbarligen. Spela Sandin i första pp för guds skull! I övrigt, se till att sätta ditt pucken.

8p på de tre senaste matcherna. Gott för självförtroendet.

Vissa spelare har stäppat upp, men några är fortsatt kalla och det hämmar övriga i kedjekonstellationerna.

Vi behöver få igång Ikonen, Fröberg, Önerud, F Sandberg, Thörnberg o Sundh.
Är Holmström på g nu?
Sandin behöver också han hettas upp!

Törngren o Jocke A spelar bra ihop… Vem ska vara tredjelänk? Sandin?
Camara är glödhet, så utnyttja det! Är det helfel att sätta honom ihop med Christian Sandberg igen, som ju gör ett mäktigt jobb i varje byte och dessutom ser hungrig ut!

Zion, när får han chansen?

Vad har vi för möjliga ändringar i kedjorna?

Ang. PP.

Vi ska vara glada att Brynäs, Oskarshamn och LHC hade en liten box och gav våra backar ytor. Detta menar jag är anledningen till att vårt PP varit bra de senaste matcherna.

Mot bättre lag måste vi minska motståndarnas box. Enklast gör man det genom att sätta 1 kille nära målvakten plus en forward som drar ner ena forwarden mot deras mål som gör att dom max har en forward som stör backarna vilket blir en mumsbit för Martinsson och Kinnvall som kan mata skott.

Den lilla boxen gör även att vi enklare plockar upp returer och behåller PPt i anfallszon.

Helt rätt angående pp. Vi har alltid svårt mot aggressivt försvar när vi är i numerärt överläge.

Bergström in och ansluter imorgon. Förhoppningsvis spelar han redan mot FBK på lördag :smiley:
Intressant att se vart han går in!?

Jaha hur blir femmorna nu när Bergström ansluter ?

1:
Bergström-Fröberg-Sandin
2:
Önerud-Holmström-Camara
3:
Ikonen-Andersson-Thörnberg
4:
Sandberg-Sandberg-Thörngren

Ja jag vet hur ni gapar nu om “VAAA Sundh på bänken?” men för mig så står valet mellan Thörngren och Sundh och där tycker jag Thörngren har en offensiv uppsida och framförallt en möjlighet att “explodera” i sin utveckling, något som Sundh inte har.
Sundh har dock en uppsida defensivt så behövs det mer defensiv så släng in Sundh istället då.

EDIT: Efter jag tryckade på “skicka” så blir jag fundersam över Andersson vs Holmström dock, kan vara så att jag tycker att Andersson ska vara andra center och Holmström tredje, Andersson har varit sjukt bra det senaste

Skulle DG komma hem så flyttar samtliga centers ett steg ner i hierarkin med DG som första center och Storebror Sandberg på bänken.
Johnsson till Allsvenskan

Samma femmor i PP också, sluta laborera med PP femmor det fungerar helt enkelt inte i Hv, dom får spela ihop 5mot5 och 5mot4

Tycker att Thörnberg inte är långt från en bänk heller. Tyvärr har hans ålder och hans sargade kropp börjat ta ut sin rätt.

Är det någon som sett lite träningar som kan säga något om hur kedjorna verkar bli formerade?
Hur verkar Bergström? Rostig? Vass?

Varken sett eller hört något men ska bli intressant att se. Hade jag fått bestämma hade han gått in som center mellan Camara och Sandberg och Holmström fått gå som ytterforward i fjärde vilket placerat Thörnberg på bänken. Alternativt OM det stämmer att Holmström är för dåligt tränad plockat av honom helt och gett honom två-tre veckor att fokusera på fysiken.

Enligt JP har Bergström och Johnsson spelat center mellan Ikonen och Törngren, i Jocke Andersson frånvaro. Han är ju dock tänkt som forward så vi får se hur det ser ut imon

Frågan är hur Bergström kommer att matchas, han har inte spelat en match på länge. Jag tycker nog att man bör slänga in honom i hetluften direkt led tanke på vilken match det är.

Har det stått någonstans varför J Andersson är borta? Sjuk? Skadad?

När laguppställningen lades ut på twitter innan matchen stod det att han var sjuk.

Gårdagen och på plats och min FBK:hejande far som vanligt. Skitbra platser och bra inramning. Luktade slutspel.

Riktigt imponerande första 10. Riktigt bra snurr i anfallszon och man hotade, även om skotten uteblev. Sista 10 tar FBK över med pp osv.
Andra perioden och vi trummar på och utökar ledningen förtjänstfullt. Sista perioden helt till FBK.

Rydahl grym och FBK var tunga att möta, det märktes tydligt. De trummade på och gav aldrig upp.

Avsaknaden av Jocke var stor. Hans betydelse för laget är mycket stort.

Backar: Nisse, riktigt bra fart. Lauridsen trummade på bra. Williamsson och Strömberg var tuffa och stod upp bra i defensiven. Övriga backar fullt godkända, men finns ännu mer att hämta.

Gunnar, riktigt bra! Svår sista period.

Fw: Thörnberg osynlig i första, men gjorde många bra grejer i varje byte i andra och tredje.
Sandin-Fröberg-Önerud, bra kedja! Camara nyttig och tuff, men vart var hans kedjekamrater? Bergström kommer bli viktig! Törngren har så mycket i sig och drar upp tempot ständigt, men gör lite onödiga saker som tyvärr fäller oss. Vill även berömma Johnsson som står för ett stenhårt arbete och alltid ger 100. Samma gäller Christian Sandberg, som visar oerhört mycket hjärta och pondus!

Frågetecken för Ikonen, Sundh och framförallt: Holmström!!! Vad händer?

Jämn match där FBK var något bättre mycket p.g.a. deras PP som alltid är starkt.
Törngren drar på sig 2 helt onödiga utvisningar i avgörande lägen. Camara, Ikonen och Holmström har det fortsatt svårt.
Upp för Önerud, Sandin och Frögren på forwardssidan.

Malmö borta ikväll. Tungt motstånd i en svår bortamatch. Tror det inte är helt fel att ha med Persson som 7:e back här. Tyvärr på bekostnad av Williamsson isf.

Bland FW:s är det för mig inget snack om vem som bör stå över i och med att alla (utom DG) finns tillgängliga.
Holmström hängde inte med mot FBK och bidrog med minimalt.

Önerud Fröberg Sandin - stark femma som börjar varva upp. Bra i spelet i båda zonerna.
Thörnberg Andersson Bergström - Jocke styr upp femman. Bergström sätter press på Thörna, som får ny energi.
Törngren Sandberg Sandberg - Försök till någon form av bumbi-liknelse. Törngren får fart på Filip.
Camara Johnsson Ikonen - Johnsson, underskattad men viktig. Kan Camara o ikonen hitta kemin?

Sundh - Perfekt att slänga in när det behövs i valfri femma. Tycker han (också) sett lite bekväm ut såhär långt, därav 13:e.

Nu tror jag ju inte det kommer se ut såhär, utan mindre byten. Törngren o Jocke har ju sett bra ut ihop och tror man kör vidare där, samtidigt som man plockar bort Johnsson. Tror inte man har modet att plocka Holmström igen tyvärr.