Formationer 20/21

Det vi vet är att en tilltänkt förstacenter samt back skall in i truppen.
Hur skulle ni vilja formera kedjor och backpar i höst?

Wedin-NY center-Bergström (öjöjöj vilken första kedja detta kan bli med rätt center :slight_smile:
Önerud-Fröberg-Nybeck (Önerud och Fröberg två stabila allround forwards ihop med kreative Nybeck som får sitt genombrott)
Forsberg-Holmström-Kokkonen (Lagkamraterna ihop igen tillsammans med Holmström som nu förhoppningsvis är i bra skick rent fysiskt)
Thörngren-Sandberg-Sandberg

Extra forwards: Ikonen, Wennlund
(Tycker FW sidan ser riktigt fin ut, kanske lite för fin med tanke på att jag gissar på att Ikonen lyfter en hyffsat hög lön utanför laget…)
(Centersidan dock ser lite oroväckande ut på “backup” fronten, dock vet jag inte vilka av våra befintlig FW+s som kanske kan vara backup CW ?)

Backar:
Martinsson - Kinvall (ett grymt backpar)
Ny back - Johnsson (Ser inte direkt någon av våra befintliga backar i ett andra backpar, däremot har vi ett gäng för kedja3 och nedåt det är Johnsson isåfall om han tar stora kliv i år vilket han kanske kan?)
Bertov-Strömberg (Bra defensivt backpar troligen)
Williamsson-Andraea (osäker på hur bra Andrea har potential att bli)

Backsidan tycker jag ser lite tunn ut faktiskt. Förstod personligen inte värvningen av Bertov när vi har Williamsson och Strömberg redan. Framförallt orolig offensivt, Martinsson Kinvall är grymma men sen då ? Johnsson kanske men…mja. Behövs MINST en riktig superback in i laget till

Wedin - Center - Bergström Om rätt center kommer in så kan vi ha en av seriens bästa kedjor.
Forsberg - Fröberg - Kokkonen Om de kommer in i det snabbt så har vi en grym andra kedja.
Önerud - Holmström - Thörngren En bra gnuggar kedja som också producerar poäng.
Ikonen - Sandberg - Sandberg Seriens absolut bästa 4:e kedja som kan bli obehagliga för motståndarna.

Reserver Nybeck, Wennlund
Måste ge Ikonen en chans att få visa upp sig. Tar han inte den så är Nybeck redo att ta den platsen.

Strömberg - Kinnvall
Johansson - Martinsson
Bertov- Andrae/Williamsson

Balansen måste finnas i backparet och det tycker jag man får här.
Williamsson/Andrae får dela men lär få rejält med speltid, men jag saknar helt klart en rightare till på backsidan.

Alnefelt/Gunnarsson ett mycket bra målvaktspar som jag tror kommer dela på spaden ett bra tag in på säsongen! Den som är hetast inpå ett slutspel blir den som förhoppningsvis vinner guldet åt oss.

Det är lite otäckt hur många vi har som borde få en chans att spela i bra omgivning för att verkligen kunna ta några steg framåt.
Nybeck tycker jag man absolut måste ge chansen. Och jag ser nog nästan hellre honom utlånad än som extra forward.
Wennlund tror jag också mår bra av att känna att han tas väl om hand. Jag är lite rädd annars för likheter med en spelare i DIF och en i Luleå… Men rätt behandlad kan han nog göra nytta några säsonger. Han har i mina ögon inte potential för att dra till NHL om något år.
Forsberg, Kokkonen behöver nog också lite tid för att spela in sig i SHL tempot. Ikonen och lillsvamp lär vara väldigt taggade. Framförallt svampen tror jag behöver lite förtroende och speltid för att ta sig tillbaks till dit han en gång var och sedan vidare.

Snart endast tre veckor till första träningsmatchen :stuck_out_tongue: Publik eller ej, jag ser fram emot att äntligen få se hockey och att vara arg på diverse beslut, domare eller egen tränare, det kvittar :laughing: Skulle kunna tänka mig att ställa upp laget som följande (drömscenario).

Bergström - Lias/ny - Sandin – Har för mig de fick någon match tillsammans och gjorde det riktig bra. (Kan varit samma pp bara)
Forsberg - Holmström - Wedin – Blandning av fart och spelsinne
Kokkonen - Fröberg - Sandberg – Vet inte riktigt vad man kan vänta sig av Kokkonen, men att sätta honom där kändes rätt.
Önerud - Sandberg - Törngren – Önerud kommer ju aldrig spela fjärdekedja-minuter men han måste upp flera steg för att förtjäna att spela 17-18 minuter per match.
Nybeck (Wennlund, Ikonen)

Kinnvall - Johansson (Tror på ett riktigt lyft från Emil denna kommande säsong och att det sedan blir Ryssland/NHL)
Williamsson - Martinsson
Strömberg - Bertov
Arell - Andrae

Efter att försökt formatera dessa kedjor känns det mindre troligt att Sandin faktiskt kommer komma, det då det blev väldigt trångt. Men jag är riktig nöjd med årets trupp (om vi får in en förstacenter), det känns som det är en bra mix av det mesta. Dock ska sägas att jag inte vill se Nybeck som trettonde utan både hoppas och tror han kommer gå in på fyra kedjor, vet dock inte var man skulle peta in honom och för tillfället känns det skönt att man slipper.

Är jag fel på det när jag säger att vi har många forwards som nog förväntar sig mycket speltid?
Nu är vi väl iofs inte kända för att ha jättestor skillnad på speltid mellan femmorna men har svårt hitta spelare som skulle acceptera en lite mer undanskymd roll i en “fjärde” lina framförallt om Ikonen ersätts med någon som är tilltänkt högre upp i hierarkin.

Är inte helt säker på Ikonens ersättare om man inte får in Sandin på lån kommer vara en topp 2 kedjespelare, kan vara man får in en talangfull för 3, 4 femman också.

Med Sandin och Lias skulle jag sätta upp formationerna såhär
1:a
Wedin - Lias - Sandin. Lias och Sandin hittade varandra bra i PP i slutet så varför inte sätta ihop dem igen med Wedin på kanten. Denna kedja har potential att bli SHL bästa kedja. Blir lite våt i byxan vid tanken. Väldigt tekniskt kunnig kedja men mycket fart och skill. Ingen kedja att starta med i defenisiv zon.
2:a
Önerud - Fröberg - Bergström. Tyckte dessa herrar fann varandra i slutet av säsongen och var en tung kedja att möta. Kan lika väl vara 3:e femma då jag har svårt att särskilja mot 3:e, låt den kedja som är hetast för dagen spela. Kanske inte den snabbaste kedjan men har styrkan att hålla i pucken och nöta ner motståndarna med sin fysik.
3:a
Kokkonen - Holmström - Forsberg. Intressant kedja med potential, är en som kan växa under säsongen och kan på sikt ta över 2:a kedja positionen. Lite mer klassiskt balanserad kedja med lite blandad kompott av spelartyper. Holmström visade sin styrka runt jul och nu med bra rehabträning och knäproblem förhoppningsvis borta och med mindre press då vi har 2 andra duktiga centrar kan han blomma ut till den center han har potential att blir.
4:
Törngren - Sandberg - Sandberg. Klassisk 4 kedja som kan döda mycket tid i egen zone, Törngren är Sundhs ersättare då han är duktig i defensiven. Törngren o lill svampen har potential för högre och offensivare roller men de de måste ta dem, därav börjar jag med att sätta dem här.

Nybeck får var 13 och hoppa runt, Wennlund lånas ut

Backpar
Martinsson - Kinvall. Stabilt första backpar. Inga direkta frågetecken här.
Bertov - Johansson. Ett ok andra backpar med 2 allroundspelare med fokus på defensive. Båda har potential att bli bättre offensivt, är det dags för Emil att den nu?
Williamsson - Strömberg. Ett klassisk defensivt backpar som kommer få mycket speltid i defensiv zon och BP. Williamsson visade mot slutet en viss offensiv sida med sitt rätt bra skott faktiskt, kan han blomma ut?
Arell/Andrea får sloss om 7 platsen

1:PP
Wedin - Lias - Sandin - Önerud - Kinvall. Kinvall på point, Önerud framför mål. Vad kan gå fel?
2:PP
Bergström - Holmström - Fröberg - Forsberg - Martinsson. Holmström framför mål, Fröberg/Bergström som speluppläggare och Forsberg på skott. En helt ok 2:PP uppställning med mer fysik än tekniskt skickighet som 1, detta ger ett alternativt PP ifall första inte funkar.

Utan Lias och Sandin

1:
Wedin - NY - Forsberg Detta fall tror jag Forsberg får chansen från start att visa att han klara av att vara en topp målskytt
2:
Bergström - Fröberg - Önerud. Se ovan
3:
Kokkonen - Holmström - Sandberg/Ny/Törngren. Beror på vilken typ av spelare Hult hittar här. Rätt intressant kedja som kan växa på tid. Kan även få in Törngren här för att ge han en sista chans att visa sin offensiva potential.
4:
Sandberg/Törngren/NY - Sandberg Här de som blir över
Nybeck

Tre frågor/funderingar. Vingar till Lias? Hur skall man nyttja Sandin. Tror han kommer men sticker säkert under vintern. Så är det inte risk att man får ett sämre lag i April för att MrX får mindre speltid/utveckling fram till Jul?
Tredje funderingen rör Törngren. Vem får han leka med. Han gjorde en riktigt bra säsong. Jag tror det finns ännu mer. Kan bli en framtida trotjänare…

Tänk vilket radarpar Lias och Anton Wedin kommer att bli,med sin speed och spelskicklighet lär det bli några poäng inte minst i pp!!

Ja, håller med! Grymt. Äntligen en riktigt vass förstakedja. Tredjelänken? Forsberg? Sandin? Ny spelare? Önerud? Bergström? Ska inte heller utesluta att Filip Sandberg hittar tillbaka till spelet 2017 och skulle därmed kunna utgöra en tredjelänk i den kedjan.

Vi komemr bli svårstoppade!

Att Wedin och Lias kommer spela ihop är självklart. Om vi får in Sandin tror man trycker in han där pga han o Lias fann varandra i slutet.

Törngren är den mest svårplacerade. Man vill ha han högre upp men vem vill man dunka ner i 4? Kokkonen? Forsberg? Önerud?. Men tror faktiskt en kedja med Törngren sandberg*2 kan vara jobbig att möta. Skulle vilja se kokkonen o Forsberg får fortsätta ihop för göra övergång till SHL gå fortare och därmed får törn och svamp börja i 4. Sen när Sandin drar kan nån av dem ta platsen ifall de tar chansen.

Jag har funderat mer på Sandin. Jag vill nog inte ha honom i första PP. Jag vill ge en PP formation så god tid som möjligt att lära känna varandra. Man kanske då förlorar några poäng i vinter men man vinner en extra förlängning i April… Om Törngren kan ta sig in i en ledande kedja tror jag vi har kontinuitet i många år. Jag tror inte han är så attraktiv för NordAmerika eller attraherad av KHL. Skulle vara Schweiz som stjäl honom annars kan han bli kvar länge. Men frågan är om han klarar det. Statsen säger väl nej men ändå känns det som det borde finnas något där. Kanske tänker jag med hjärtat mer än skallen?

LillSampa-Lias-Wedin
Foppa-Holmström-Bergström
Kokkonen-Fröberg-Törngren
Önerud-Sampa-Zion
(Wennlund)

Kinnvall-Martinsson
Williamsson-E.Johansson
Andrae-Strömberg
Bertov (Arell)

Hugge (Gunnarsson)

Varsågod där har vi facit för årets liner :wink:

Givetvis fel :smiley:, såhär blir det (ser oavsett väldigt bra ut på förhand):

Kinnvall - Martinsson
Strömberg - Johansson
Williamsson - Arell
Bertov

Wedin - Lias - Sandin (så gott som klar)
Bergström - Fröberg - Önerud
Törngren - Holmström - Forsberg
Kokkonen - C.Sandberg - F.Sandberg
Nybeck

Håller snudd på med helt om den uppställningen håvesjuttioett,ev att Bertov petar ner williamsson och om Sandin ansluter ser det grymt ut framåt,seriens bästa anfall skulle jag vilja påstå.

Här finns det mesta,spets,rutin,talang och kämpaglöd…jag är otroligt nyfiken på vad Forsberg kan uträtta i Hv tröjan,kan mycket väl bli en sniper i pp även på SHL nivå,kommer få stort förtroende misstänker jag!

Törngren-Lias-Sandin (Zion när Linus drar)
Wedin-Fröberg-Bergström
Forsberg-Holmström-Kokkonen
Önerud-Sandberg-Sandberg

Zion
Wennlund

Kan tycka det är tufft att sätta Simon i en fjärde men vem vet, han kanske kan spela med Lias och Törngren när Sandin försvinner.
Att separera Forsberg/Kokkonen känns bara märkligt, tror de mår bra av att iaf få inleda tillsammans.
Vill så gärna att Lill-Svampen ska få en större roll men tusan, tror inte han kan konkurrera högre just nu!

Mja aldrig Thörngren framför Önerud enligt mig. Jag ser hellre en “riktig” första kedja med Wedin-Lias-Bergström

Anton Wedin - Lias Andersson - Linus Sandin
Simon Önerud - Linus Fröberg - Alexander Bergström
Christoffer Törngren - Filip Sandberg - Zion Nybeck
Jesper Kokkonen - Axel Holmström - Fredrik Forsberg
Christian Sandberg - Max Wennlund

Det här är de rätta kedjorna för säsongen, vad tycker ni?
Fy fan vilken spets grabbar!!!

Anton Wedin–Lias Andersson–Christoffer Törngren
Simon Önerud–Axel Holmström–Zion Nybeck
Fredrik Forsberg–Linus Fröberg–Alexander Bergström
Filip Sandberg–Christian Sandberg–Jesper Kokkonen
Max Wennlund, Linus Sandin

Såhär har de ställt upp under träningarna enligt
rakapuckar.com/blog/RwOrBLEaBeL … MYcxwZJclU

Ser hyper intressant ut,sedan så ska Sandin petas in där med någonstans,som sagt seriens bästa anfall!!

Wedin/Lias få en att dregla,kommer förmodligen dominera dessa båda herrar.

Är nästan bara säkra kort framåt,visst Forsberg/Kokkonen vet vi inte riktigt vad dem står sig i SHL.