Formationer 20/21

Sjukt spännande, vår FW uppställning är ju verkligen YBER intressant.

Tycker tyvärr inte det samma om backsidan men vi får väl se

Wedin Lias Törngren
Forsberg Fröberg Bergström
Zion Önerud Kokkonen
Sandberg Sandberg Olausson
Sandin

  1. In med Törngren i första. Ingen lär hänga med den kedjan.
  2. In med Forsberg ihop med Bergström som serverar mackor. Fröberg får ta mer defensiv roll.
  3. Tills Axel är tillbaka får Önerud gå in som center. Klok och kan säkert lyftas av det. Zion står för farten och Kokkonen för tyngden där. Målfarlig kedja.
  4. En stäng-ner-kedja, med bra kontringsspelare i Filip och Olausson.
    Sandin får hoppa in när förstått att han ska förtjäna sin istid. Tycker han ska spela PP.

Har verkligen noll koll på Olausson. Vad kan man förvänta sig av honom?

Bara jag som är lite överraskad över att Forsberg är så pass långt ner i hierarkin trots att han visat sin målfarlighet?

Nya Wännström kanske ? Forsberg är riktigt skillad offensivt, är han sämre i defensiven / backcheck ? Gillar Forsberg så hoppas han får ordentligt med chanser

Fan man skulle bli coach, vilken fingertoppskänsla. :wink:

Ganska uppenbart som många av oss sagt länge.

Vi har 5 av 5 offensiv
och typ 1 av 5 defensiv

Sjukt obalanserat lag.

Fast det ser ut som att man i anfallszon hela tiden snurra utanför motståndarförsvaret med kanske lite muskler. Som tur är löser HV det med att det finns många riktigt vassa skyttar som kan peta in de kvalitativa chanser som uppstår. Det behöver bli lite mer offervilja och djävlaranamma även i anfall. Det känns som att det var längesedan det var sån här frustration i supporterled som nu efter 0-4 i sista mot DIF. Jag hoppas att laget också har samma frustration och kommer ut taggade till tänderna mot Brynäs och LHC nu i veckan. För att avsluta med något positivt så tycker jag ändå att Fröberg som var tredjecenter men blev någon slags trygghet att luta sig mot, har haft en bra start på serien. Kanske kan vi ha nytta av att han har fått mycket istid i inledningen, även när Axel och Lias kommer tillbaka.

Och just det, denna tråd heter formationer 20/21:)

För att komma ur träsket bör vi prova:
Önerud-L.Andersson-Törngren (som ser förbannad ut för jämnan)
Wedin-Holmström-Sandin
Bergström-Fröberg-Forsberg
Kokkonen-Sandberg-Sandberg

Matcha Lias som forward så kanske han kan spela lite mer avslappnat dom sista matcherna.
Vill gärna se att vi verkligen maxar det material vi har en tid. Övriga forwards kan kika från soffan då de inte platsar.

Wedin-Stoa-Lias
Bergström-Fröberg-Forsberg
Önerud-Holmström-Sandberg
Olausson-Wennlund-Törngren

Kinnvall-Martinsson
Didde-Bertov
Arell-Andrae

Vill se 6 backar där de verkligen får chansen att spela ihop sig, den här jävla skiten man hållit på med att rulla på 7 backar måste upphöra snarast, det är ingen jävla Björnligan där alla ska få spela.

Återstår att se i vilken form Stoa är i när han landar i nästa vecka. I värsta fall behöver han några veckors träning och sedan x antql matcher på sig innan han är igång. Hoppas verkligen han är redo relativt snart att bidra på isen…

Nån som har koll på hur Stoa är defensivt ? Jag vet att han är sjukt vass offensivt men har ingen koll på hans defensiv.

Annars hade det ju varit spännande att se Stoa med Forsberg, om Stoa också kan täcka upp för Forsbergs bristande defensiv så är nog dom två farliga ihop, tror Bergström hade kunnat passa gött med Stoa också,

Wedin - ilomäki - Forsberg
Sandberg - Fröberg - Bergström
Törngren - Siikonen - Önerud
Nybeck - Wennlund - Wikström

Alternativt

Kokkonen - Ilomäki - Siikonen
Wedin - Sandberg - Forsberg
Törngren - Fröberg - Bergström
Nybeck - Wennlund - Wikström

Nja… baserat på följande tankar:

  1. Splitta inte den enda kedja som funkar.
  2. Törngren bättre lekkamrat till Wedin
  3. Miska ‘that’s sick dude!’ Siikonen får agera stöttepelare för Foppas avsaknad av defensiv tillsammans med Wennlund som är fryntlig.
  4. Sen är fjärdekedjan en konstinstallation.

Så blir det naturligtvis som följer:

  1. Berget - frögga - svampen
  2. Törngren - Ilomäki - Wedda
  3. Foppa - Sick! - Wenna
  4. Zion - Önerud - Wikström

Jag vet inte, men känns lite tufft att Zion ska spela både RW och LW i fjärde :slight_smile:

hahahahah Fixat NU

samtidigt så var den ett “konstprojekt” :wink:

Stoa - Ilomäki - Wedin
Bergström - Fröberg - Sandberg D.Y
Önerud - Siikonen - F Forsberg
Nybeck - Wikström - Törngren
Wennlund

Ej ombytta: Holmström, C Sandberg, Kokkonen

Martinsson - Donovan
Murray - Kinnvall
Strömberg - Arell
Andrae

Ej ombytta: Bertov, Williamsson

Gunnarsson (Alnefelt)

Hot take att sätta Stoa i förstalinan, köper det. Jag tror dock det bästa vi kan göra med honom är att ge han ordentligt med förtroende. Killen må ej ha varit i form och verkar med tanke på frånvarolängden haft en ganska kämpig covid. Han kan även användas på en kant och ihop med skickliga spelare borde det lossna. Tycker inte han fått tillräckligt med förtroende för att kunna få det att lossna hitills. Tycker han var helt ok sista matchen han fick spela en del PP och så vidare, men sedan drogs mattan under honom för tredje gången. Kontinuitet och trygghet är precis vad vi behöver. Spetsen han har i sitt spel överväger stora delar av truppen.

Tycker vidare vi har för mycket rollspelare, och hade jag fått bestämma hade jag lämnat Kokkonen och C Sandberg utanför truppen i dagsläget. Wikström och Nybeck har visat framfötterna och bör få spela även fortsatt. En energikedja med dessa två tillsammans med Wennlund eller Törngren hade varit spännande. Även lämnat Axel utanför, tycker han kommit lätt undan och har inte visat mer än Stoa heller för den delen sista tiden, men är väl en “good guy in the locker room” med rätt pass.

På backsidan kan vi äntligen (!!!) mönstra två spelskickliga backpar. Har aldrig sett Murray spela, men han kan omöjligt vara sämre med puck än #9,#3 och #42. Jag vet att jag lever i en illusion och övertron på #9 och #3 kommer säkerligen bestå. Jag är en lekman men hade enbart använt #9 i en tydlig shutdown roll med begränsade minuter. Kanske inte alls. Men nu är vi där vi är med backsidan. Hade personligen hellre spelat Andrae mer.

Önsketänkade såklart här, men det är ju vad den här tråden är till för.

Några tankar.

Stoa är alltså inte i närheten av att ens visa försäsongsform. Att fortsätta ge honom chansen är lite som att be om att hamna i kval. Lillis har en sund syn på fallet Stoa. Vi har helt enkelt inte tid att spela igång honom. Alltså. Han måste bort.

Vad gäller Forsberg. Många vill se honom högre upp i hierarkin. Minnet är kort. Forsberg har fått x antal chanser i en toppkedja, utan att ta den. Tycker han varit som bäst när han fått sina 10-12 minuter med hårt jobbande killar som Wikström. Därför rätt meningslöst att sätta honom i en toppkedja, och särskilt nu när vi äntligen fått in två forwards.

Även om jag tycker det låter som en dålig idé att låta Önerud centra en fjärde med Zion gånger 2 bredvid sig så håller jag med Diabolic i övrigts. Rör inte kedjorna som fungerat.

2 saker:

  1. Ingen stoa. ABSOLUT inte i en toppkedja, den enda topp-prestation man kan förvänta sig av honom är i korv-kön
  2. Det finns ingen Sandberg D.Y. Det finns en Sandberg, en Filip Sandberg, en svampen. Sen finns det en Sandberg D.Ä. möjligtvis. Det är viktigt att vårda våra hjältar… :wink:

Ni har rätt till er åsikt och jag förstår var ni kommer ifrån. Hävdar dock att en del spelare behöver kontinuitet och känns som han kastats lite hit och dit. Komma till ny stad, ny grupp, ny omgivning etc. En match i PP hit, en match med 2 minuter speltid dit. Han må ha kommit dåligt förberedd, men han har inte fått den största hjälpen heller, i mitt tycke. Ser hellre en formsvag Stoa än en stekhet Kokkonen. Men det är bara jag, återigen.