Märklig slutsats att dra.,
Färjestad har ju ett mycket bättre försvarsspel än vad vi har med så det hjälper ju målvakten mycket bättre.
Slutsatsen är att Brattström var en helt OK SHL målvakt hela tiden. Det är HV som lag som håller HA-nivå, inte Brattström som målvakt.
Han är nu ytterligare en i raden av spelare som är bättre före/efter sin tid i HV. Således kommer det inte hjälpa oss tillräckligt att sparka SC eftersom problemet är mkt mer djupgående.
Det är klart det inte enbart är bratten det är fel på. Men han var uppenbarligen inte rätt gubbe för oss just nu, lite som de flesta i vårt lag. Allt kokar ner till vår organisation, eller brist på. Det är inget “magiskt” som säger att alla vi värvar blir sämre. Det finns även tecken på att vissa blir bättre, Dichow just nu, Lenc tidigare med flera.
Dock saknar vi stomme och grund, att stå på. Vi har inte fast mark under fötterna, som förening. Vi har en ledning som inte presterar på “sm-guld”-nivå. Den har anställt Kent. Det räcker där. Man behöver inte leta mer fel än så. Vi har en inkapabel SC. Pga en inkapabel organisation. Men thats it.
Nej, det är ju inget magiskt. Men det måste vara många små saker som inte funkar. Jag blir allt mer övertygad om att vi enbart skulle vara marginellt bättre om vi bytte ut alla spelare och skaffade ny SC.
HV verkar sakna ödmjukhet. Man lyckas inte bygga gruppsammanhållning. Man tävlar inte på tillräckligt hög nivå och verkar vara kvar i försäsongen när pucken släpps omgång 1. Man anställer gamla kompisar som egentligen saknar meriter. Det finns ingen tydlig spelide etc.
Det kom ut en längre intervju med Stillman i söndags på hockeysverige.se:
I den snackar han bland annat om när AJ kom till HV och efterspelet:
Varför valde du att jobba i Ryssland?
– Efter året 2015 med Andreas Johansson, där man sparkade honom, kände jag att klubben var på väg åt fel håll.
– Jag hade fått ett jättetydligt uppdrag av styrelsen att sätta tonen för HV71 igen. Vi tappade av efter att vi vunnit 2010. 2011 vann vi serien, men åkte ut mot AIK i kvartsfinalen. Då fick Janne Karlsson sparken.
– Sedan var det tre, fyra säsonger där vi åkte ut i kvartsfinalen. Då kände jag att vi hade tappat mandatet.
– På våren 2014 fick jag ett jättetydligt uppdrag av Hans-Göran Frick i styrelsen att HV71 skulle ta tillbaka taktpinnen så vi behövde ha någon tränare som kunde ställa krav här igen.
– Då tog vi in Andreas Johansson. Vi ledde serien vid novemberuppehållet och laget hade en fantastisk utveckling. Det blev gnäll i laget och sedan fick Andreas sparken.
Berodde gnället på att Andreas Johansson var för tuff och ställde för höga krav?
– Ja, jag tror det. Alla klarade inte av kravställningen. Det här var ändå precis vad klubben eftersträvade. Likt förbaskat gick man den vägen. I december hade klubben förlängt med Andreas för att sedan sparka honom i mars. Då kände jag att jag skiter i det här och sade upp mig. Jag sa ”Det här är fel väg att gå, jag vill inte vara med längre”. När jag gick därifrån hade jag inget jobb.
…
Som utomstående betraktare får man en bild av att du är ganska soft i din ledarstil.
– Jag tror inte på att skälla eller stå och skrika på folk. Först handlar det om att alla ska förstå. Sedan gäller det att följa upp kontinuerligt vad man gör på isen. Är det inte tillräckligt bra måste man säga det.
– Man kan säga det på olika sätt, men det viktiga är att när man sagt det till någon och ställt krav på en annan person måste man då följa upp det också. När det blir bra eller fortsätter vara dåligt måste man uppmärksamma det. Det är så man kommer åt individen i långa loppet.
– Jag vill inte gå in och säga ”fan, vad dålig du är”. Det är ingen som mår bra av det. En tydlig kravställan, men du behöver inte ställa krav med knytnäven utan i stället göra det med öppen hand.
Tror ni det finns minsta lilla chans att han följer med Anton till HV?
Brattström faller ihop i Karlstad
Ja, nu känner man igen Brattström. Det blir nog tufft för honom även i Karlstad.
Släppt 3 av 8 skott. Ska han ha nått av målen?
iallafall 1
Nej, han är bränd.
Stillman fick i uppgift att ta tillbaka oss mot toppen. Inte ensam utan ihop med AJ.
Curlande spelare började gnälla och där och då blev HV71 en mjukisklubb.
Har sagt det tidigare att det va där och då HV71 blev en klubb utan kravställande. Med krav menar jag högt i tak och man nöjer sig inte utan man tävlar om sina platser dagligen.
Säger inte att AJ va perfekt men han leverade det Frick ville ha. Men med mjuka spelare så fick han ta smällen.
Efter det så har det bara rasat förutom en lyckad säsong där alla verkligen spelade på topp och kanske va det AJ jobb tidigare som gav oss guldet. Lindbom har ju inte visat något efter det. Så ni som höjer Lindbom till skyarna ska nog fundera om det verkligen va hans förtjänst egentligen. Kommer vi aldrig få veta men kan vara bra att ha i tanken att AJ kan varit den som bäddade för guldet!
Säger som jag sagt många gånger förr. Chansen att vi hade varit en etablerad toppklubb hade troligtvis varit mycket större om vi gått AJ-hållet än Hult. Men den åsikten är jag ganska ensam om…
Tror nog fler och fler inser att det antagligen är så.
Bättre att låtit den spelare som grät mest gått än AJ. Han lämnade ju oss efter guldet.
Då hade vi aldrig varit där vi är idag.
Nej jag är 100% bakom dig på den, det är ju precis så, tycka vad man vill om AJ men efter att han och Stille/olausson gick så har det gått spikrakt neråt. Övertygad om att vi fortsatt varit en toppklubb om AJ fick bestämma men kanske bara tona ner vissa saker “gula gubbar är känsligt tydligen”
AJ visade upp lysande resultat efter han lämnade oss., så lysande att han avslutade tränarkarriären ett par säsonger senare. En sådan extrem tränartyp har maximalt två säsonger i en och samma klubb i sig innan han skällt sig omöjlig överallt.
Det finns inte utrymme för den stenhårda Tichonov, Keenan, Babcock-stilen längre. Finns ingen som accepterar eller tolererar ett slikt tillvägagångssätt i en arbetsmiljö anno 2024. Eller 2015 för den delen. Du kan vara strikt. Du kan ställa krav. Du kan peka med båda händerna, men distanserar du dig från gruppen, försöker splittra den och får den att känna sig trängd och otillräcklig når du aldrig några resultat.
Det måste finnas kontinuitet, förtroende och ömsesidig respekt mellan parterna för att nå framgång i längden (hej, Sam Hallam). Du kan inte skrämma någon att lägga ner det extra arbete som krävs. Det fungerar inte så längre.
Den här AJ-Gate diskussionen igen alltså. AJ lyckades väl ingenstans och så inte heller i HV. Rätta mig om jag har fel, men visst hade han varken en spikrak eller lång tränarkarriär och finns fler anledningar till det än gula gubbar o.s.v. Det var inte efter AJ som skeppet kapsejsade, det var innan.
Jag är också inne på Stillman och Olausson spåret i den konflikten.
De har varit med tidigare och svårt att se att de skulle varit inne på fel spår. Är ju riktigt bra personer med hjärtat på rätt ställe.
Där började HVs långsiktiga problem och absolut ingen ljusning i sikte.
Petningen av Petrasek var så rätt då och man skulle inte lyssnat på honom och Davidsson då heller.