Vissa delar har AJ rätt i men han är en ledartyp som tyvärr lätt splittrar en grupp och därmed var det nog rätt att bryta även om han hittade de punkter som är ruttet i hv. Synd ingen annan mer human såg de fel som var utan nu sparkade man bort AJ, vilket var antagligen rätt, men man ville inte titta på de saker som AJ hade rätt i
Man får tycka vad man vill om AJ. Jag var inte hans största fan.
Men spelmässigt spelade vi långa stunder som ett topplag under honom. Det var roligt att titta på, vi var fysiska, det gick fort, och framför allt vann vi oftast. Så något hade han ju där och då.
Sen tappade han gruppen, vilket till sist även speglade sig i resultaten. Men nog var AJ något på spåret, i alla fall sett till hur han ville att HV skulle spela och uppträda på isen.
Att komma och påstå att de som gnällde var mjukisar är ett underligt och aningen historielöst.
Samma “mjukisar” var de som tog guld och satte tonen för den mest framgångsrika period vi någonsin haft. De har gång på gång lyfts fram som anledningen till den sportsliga framgången, till att alla kämpade och tog i, gjorde sitt yttersta på träning och match. De satte vinnarkulturen genom sina insatser och sina personligheter. Genom att vara förebilder och pressa sig själva och andra till det yttersta. Eller vill du (eller någon annan) hävda att så inte var fallet?
Men nej, de är helt plötsligt “mjukisar” och istället så sätter man tilltron till AJ, som ju gjort så jävla bra saker i livet? jag menar, hans extremt framgångrika och trofe-fyllda tränarkarriär kan man ju inte ifrågasätta, eller hur. Låt mig nedan lista alla framgångar han haft som tränare:
…
Där var de, alla som fick plats på de första hundra raderna.
Jag håller med. Jag gillade verkligen det spel vi visade upp under AJ, men sedan kom fallet och det med rejäla efterverkningar.
Det gäller som tränare ha flera egenskaper som tillsammans leder ett lag framåt. AJ var uppenbarligen ganska bra på vissa saker, men också totalt värdelös på andra saker.
AJ perioden hade extremt negativ inverkan på HV-talanger. Det förekom också uppgifter om fysisk bestraffning, bland annat att juniorer fick köra idioten till de kräktes som straff.
Nu är det nog många som tagit ut sig såpass att de spytt men det är en jäkla skillnad att göra det frivilligt under tävlingsmoment och att bli tvingad av en gubbe som har stor makt och kontroll över ditt yrkesliv. Pennalism är ordet.
Jag glädjer mig att AJ inte har en tränarkarriär och hoppas att han idag är på en plats där han gör minimal skada.
Nädå. Jag är på samma linje som du. Har alltid varit. Felet är att man får inte nämna det. För då blir man idiotförklarad av folk som minsann vet.
Hade vi tagit AJ vägen så hade vi garanterat varit en toppklubb nu.
Framförallt hade vi inte bränt stillman. Två gånger.
Ingen idiotförklarar någon, dock kommer det alltid att lyftas fram allt det negativa kring AJ samt övriga omständigheter som alla pekar åt samma håll: det AJ pysslade med hade ingalunda placerat HV på något annat än sophögen. Troligtvis på en bråkdel av den tid som Hult behövde för samma sak.
Jo, det gick ju bra för AJ sedan. Året efter han var i HV, var han HC i Modo och hjälpte dem att åka ur SHL.
Ja vad spelar det för roll? Det han gjorde i Hv var bra. Hv spelade sin bästa hockey på väldigt länge och han förde dom till toppen. Slutade visserligen 5a om jag minns rätt.? Men vi slogs inte för att undvika kval. Vi var ett fan så myvket bättre hockey lag med AJ…
Vilka tränare har lyckats efter honom?
Vi är inte överens.
Räcker så.
Har för mig att vi fixade ett guld under Johan Lindbom. Räknas det? ![]()
Och för att fortsätta…pandemiåret blev vi 5:a också under Lillis Lund. Hade t o m blivit 2:a om vi vunnit mot Leksand sista matchen, som Agne B myntade.
Ryser i hela kroppen så fort det nämns…
Som sagt, vi valde Hultspåret och se vart det ledde oss… Till Nelson Garden, Metallåtervinning och allt vad fan skiten heter i HA. När man dessutom trodde att skiten äntligen skulle vara över får nån eller några jubelidioter för sig att anställa Kenth Norbergh och det blir ännu värre.
Vi skulle aldrig sparkat Janne Karlsson. Det var där det började gå utför. Efter det så är nog AJ den bästa tränaren av samtliga. Jag gillade även Rahm och tycker vi kastade ut honom alldeles för snabbt.
Hoppas inte Cederquist lockar med sig Lias till Frölunda nu…
Fast hans hockey var ju bedrövlig. Där håller jag inte med, vi skulle kastat ut honom långt tidigare.
Klart det räknas. Ett guld är ett guld.
Efter det guldet har vi varit en sväng i allsvenskan.
Sen har vi i princip parkerat i botten av tabellen.
För mig räcker det inte att vinna guld då och då.
Jag vill att vi ska hitta tillbaka till toppen. Och det på allvar. Det lär inte ske på många år tyvärr.
Ett SM-guld är ett SM-guld, såklart.
Men 7 år före det, till 7 år efter där vi är nu – hur har det sett ut för HV71? På det stor hela?
Har det varit 14 bra år från 2010 till nu?
När vi sitter här och tittar tillbaka så känns guldet som en slump/tur, the stars aligned, bra spelare den säsongen och utdelning på många unga samtidigt osv. För trenden senaste decenniet tycker jag inte backar upp – vi har ju snarare befunnit oss i ett haveri. Sparkade tränare på löpande band, ner i HA, generellt dålig stämning och nedbrutna spelare. Vi har nämnt det förr att det inte verkar vara så många spelare som tar kliv i HV – kan ha med omgivningen och ledarskapet.
Ingen tar ifrån Lindbom SM-gulden, men som tränare känns det inte som han kommer med speciellt mycket innovation eller nya idéer. Han matchcoachar ju knappt ens.
Därför man ska hitta assisterande som fyller upp ens egna brister. Peter Popovic är inte ett taktiskt geni men hans roll på bänken i tre kronor när det begav sig var att leverera en hårtork när det behövdes för att väcka laget. Mårts stod för tänkandet och Popovic för energin.
Funkar det varje gång? Givetvis inte men med en sån bänk så kompletterar man varandras dåliga sidor.
AJ skulle haft en individ som bara bryr sig om folk. Allmänt go gubbe som ser till att gruppen mår bra och kan få gruppen att sluta upp kring det han vill. Min fördom om Stillman och Olausson är att de är rätt analytiska av sig och bestod trion av en gaphals och två miniräknare så är det inte så konstigt om gruppen till slut mådde dåligt.
Så AJ borde bildat dreamteam med Challe Berglund?
Många sektledare och sadister har faktiskt en “enabler” som slätar över och ser till att allting kan fortgå, så du är absolut på rätt spår om man vill att en tränare som kvaddat två föreningar ska få riktigt lång tid på sig att bryta ner individer!