Nja du missförstår nog vad jag menar eller så är jag otydlig. Skit sak samma. En individ som tar hand om gruppen är inte en enabler av destruktivt ledarskap.
Att någon kommer in och pekar med hela handen kan vara en chock för många men dessa individer tenderar att ta ledarflaggan och springa i den riktning de tycker är rätt. Ofta väldigt drivna och framgångsrika personer. Men i en grupp som behöver fungera så måste man även ha en individ som går sist och ser till att alla kommer med därför att de som tar ledarflaggan och drar brukar ofta tendera att inte alltid se de som inte hänger med.
Förstår faktiskt inte varför det måste vara så svartvitt bara. Vi sparkade en dåre vid rodret som stod för pennalism och maktmissbruk av höga mått. Att måla upp honom som något slags ideal för något som föder framgång skvallrar om att man inte förstår hur illa det verkligen var.
Hade vi prickat rätt med HC innan just AJ tog över tror jag mycket hade sett annorlunda ut åren efter det och då tror jag till det bättre. AJ-gate gjorde att man inte vågade annat än helt byta riktning, vilket brukar vara en naturlig reaktion på något som varit riktigt illa.
Vi hade trots allt en hyffsat fungerande stomme kvar där när AJ kom in. Det gjorde ju att det fanns möjlighet till att göra bra prestationer, som med det spel som AJ satte ihop med övriga tränare verkar ha fungerat bra.
Jag har inte hört talas om något annat än röda o gröna gubbar. Förstår givetvis att det inte bara handlar om det. Men tills jag får reda pp vad det handlar om så kommer jag vara positivt inställd till AJ. För se man till spelet ishockey så var han bra. Spelade en bra hockey umder honom.
Alla AJ hatare är bra på att säga vilken dåre han var , men lite sämre på att faktiskt tydliggöra exakt var det var som gjorde honom så hemsk.
Inget personligt mot dig Quila utwn mer generellt när det gäller AJ haters.
Min bild av Stillman är att han är förståndig. Han har ju också haft bättre insikt i vad som hände.
Men man undrar ju lite hur hans omdömme är när han pratar om AJ som framtiden samtidigt som man hört båda det ena och det andra om hur spelare behandlades under AJ.
Just det har gjort att jag alltid varit tveksam till Stillman som ledare och att jag inte var odelat positiv när han kom tillbaka som tränare. Han har lierat sig med en person som behandlar andra illa på ett nedbrytande sätt. Han är kanske dålig på att läsa av och förstå människor och gruppdynamik. Därför hoppas jag innerligt att Stillman inte följer med Anton Blomqvist. Stillmans tröja hänger i taket för allt han gjorde som spelare — det räcker så.
Jag tycker nog det har varit ganska klart vad som gjort honom till en dålig ledare. Om man nu följt allt som skrivits.
Min kortfattade bild av vad som framkommit, med mina egna bedömningar:
som spelare en dryg och ful person som uppvisade starkt svagsinta tendenser
gapig, på ett dåligt, Rahm-likt, sätt.
härskande ledarstil där folk på ett negativt sätt sätts i olika hierarkier, såsom röda/gröna gubbar, etc.
söndrande ledarskap. Ville tydligen bryta upp det gamla HV, (där kan han ju ha fått mandatet från Frick, men utförandet blev värdelöst dåligt) genom att markera mot och åsidosätta “stommen”.
otrevligt hård mot junisar, med bestraffning.
otrevlig och liten människa i stort, sett inte minst till hur han lipade i media och drog halvsanningar efter ha blivit sparkad.
Han hade en “mentor” som jobbade med “mental coachning” som var (min bedömning, baserat på hans egna videos på youtube) en komplett fraudster och galning som slickade sig själv i r**fven och pumpade upp sitt ego genom att name droppa “alla” kändisar han “jobbat” med. Lierar man sig med idioter och inte fattar det, så säger det en del om sig själv.
Hela härvan var en otroligt pinsam episod. Första ggn jag skämts ju mer media skrev om vår förening. Tyvärr har ju det följts upp av flertalet dåliga stories under åren. Tänker inte minst på historierna kring HC för damlag och den kultur av bajs som verkar ha frodats under vissa av de ledande personerna inom föreningen.
Så ja, allt det dåliga startade med AJ. Inte att han sprakades, utan att han anställdes. Jag minns den chock jag fick när jag hörde detta. En mycket större chock faktiskt, än när jag hörde om Kent.
Precis så kände jag med. Men eftersom vi inte vet hela historien bakom AJ-gate så valde jag att hoppas på att just den episoden var en tillfällig plump i protokollet.
Om den här punkten stämmer så kan jag förstå att det tog hus i helvete.
HV hade ju alltid gått som ett tåg och det var just stommen som gjorde det. Att nån ny tränare kom och gjorde sådär för att skaka liv i grejer måste varit som en chock.
Kanske det Stille såg också.
Sen kan ju mycket väl det andra stämma med. Att han hade en allmänt destruktiv ledarstil men har inte hört nån spelare prata ut om hur dåligt de mådde under AJ eller så så för mig är allt rykten.
Det är snart tio år sedan AJ tog över som tränare. Och sett till de senaste dagarna är han fortfarande ett hot topic. Ingen underdrift att AJ gjorde avtryck
HVTV- intervju med Erik Christensen. Inför “Erik Christensen Night” imorgon.
Han pratar bland annat om hur bra han trivdes i HV71 och hur han verkligen inte ville spela någon annanstans. Han berättar att han fick erbjudanden från flertalet andra SHL-klubbar under sin HV-sejour, men att det inte intresserade honom alls att gå till någon annan klubb. Totala motsatsen till legoknäckt. Sällan man ser en sån lojalitet hos utländska spelare, allra minst nordamerikaner.