Forna HV71-spelare och -ledare

Nja jag vet inte. Jag menar inte att han var underskattad sett till förväntningar utan mer att det jobbet han bidrog med på isen var underskattat. Sen att han, tillsammans med Jason Krog, var en personlig favorit för nog att mitt minne av Riley är lite färgat.

Förväntningarna på Riley var väl även kanske inte helt korrekt satta och utifrån det/rollen han värvades för så kan jag hålla med om att det var en liten missräkning. HV71 hade ju på den tiden en uppsjö av centrar vilket gjorde att flera etablerade centrar fick hoppa mellan att lira ytter och center. Däribland Riley (även om han lirade mycket center). Riley tyckte jag dock var ganska vass vad gäller tekningar och bidrog alltid med ett gediget arbete. Ganska stabil tvåvägsspelare som glänste mer defensivt än offensivt. Gjorde sig ganska bra när han fick lira med Krog, som var en jävla konung!

Så nej till förväntningar så var han inte underskattad men jag anser att det jobbet han faktiskt bidrog med var underskattat. Lite samma kategori som Andreas Falk, Tanner Kero och Taylor Matson. Den typen av roll, som dessa herrar spelade, är ofta underskattad.

4 gillningar

Hörde senast idag att AP köpt hus i Brunstorp.

Samtidigt sa samma person att en spelare från NHL / AHL köpt AP:s gamla hus men det kan jag inte bekräfta om det stämmer.

9 gillningar

Då får man dra fram tomtregistret när man kommer hem då :slight_smile:

5 gillningar

Kris Beech eller Jesper Fast möjligtvis?

1 gillning

När du kommer hem? Det är väl sånt man gör på jobbet för att få tiden att gå :wink:

9 gillningar

Bryter in här med absolut tråkigaste nyheten jämfört med APs hus.

Stakkestad till Leksand enligt Expressen. Var det inte snack om Fiskelunda?

Stakke verkar vara lite för bra för allsvenskan men lite för dålig för SHL. Lycka till i Leksand :+1:

2 gillningar

Så är det. Hade ändå vart kul att se han i en fjärdekedja i Frölunda. Hade kanske varit stabil där med en bra omgivning?

Lex Fredrik Forsberg

1 gillning

Med den skillnaden att Foppa hade såna spetsegenskaper att ett friskt lag borde kunnat hitta en plats för honom ändå.

5 gillningar

Då borde väl nåt lag ha gjort det vid det här laget?

4 gillningar

Mest sett rykten om Luleå och följa med Dennis Hall…

1 gillning

Hv produkten Manny Malhotra blir tränare i Vancouver. Alltid kul att hv fostrade spelare lyckas på andra sidan pölen……..

6 gillningar

Simon Holmström har köpt AP:s hus :+1:

20 gillningar

Vet du någon anledning till det när han har det så bra på andra sidan?

Nepp, ingen sån info :blush:

1 gillning

Han och hans tjej har sin bas här på somrarna

Skriver här så jag inte OT:ar diskussionen om seriösa rykten-tråden.

Tänkt lite på Leise. Tänkt lite på AI. Och konstaterar att det finns likheter.

Jag är i grunden inte emot underliggande siffror. Allt som kan ge oss en större helhetsbild är i grunden positivt. Det blir en hjälp. Precis som AI.

Men. AI förutsätter, enligt mig, att man i stort sett vet mer än AI om det man behöver hjälp med, att man faktiskt har koll på ämnet. Bara då kan man tolka och förstå vad för slags hjälp man faktiskt kan få.

Här tror jag för det första att Leise saknat den basala hockeykunskapen. Han är i grunden en ”teoretiker”, som han själv sagt, men han förstår inte hur han ska omvandla sina siffror i praktiken. Häri kommer nästa problem när två relativt orutinerade ledare som Blomman och Liljander börjar söka sig till Leise för svar. De ser honom som nån slags AI-gud som har svar på allt. På grund av att de inte bottnar och är trygga i sina egna roller blir Leises siffror och tolkningar ett slags facit. De lämnar därför över alldeles för mycket makt till någon som när allt kommer omkring vet mindre om sporten än dem själva.

Så här blir det ofta med nya teknik och nya trender. De flesta vill hoppa på det direkt, rädda för att tappa mark. Vissa väljer sedan på grund av okunskap att svälja det med hull och hår och ser den nya tekniken och det den ger som en sanning.

Jag tackar därför hockeygudarna att ”AI”-Leise och hans följare (Liljander kan ju omöjligt bli kvar) är ett minne blott i föreningen.

10 gillningar

HV71 får en del av NHL-ersättningen för Herman Träff, då han gick från IKO till NHL efter en säsong. Någon som har koll på hur stor del av den vi får? Verkar ha varit framförhandlat av HV som en viktig del av dealen, när Träff lämnade oss för att ta steget ned till IKO.

IKO går miste om NHL-miljon för Träff – efter avtal med HV71 – Barometern-OT

1 gillning

Ersättningen är ca 3,6 milj kr per spelare (lite beroende på dollarkursen). Beloppet fördelas till de klubbar spelaren representerat de fyra senaste åren.

I fallet Träff får HV ersättning för tre år, ca 2,7 milj kr plus dealen med IKO för den senaste säsongen. Om vi bara gissar att HV åtminstone får 500 tkr så inbringar Träff ca 3,2 milj kronor. Kanske mer.

Dessutom har tidigare HV-junioren Gabriel Eliasson, som stack över till USA för två år sedan, signat med Ottawa. Det ger HV ersättning för två år, ca 1,8 milj kr.

Så i runda slängar får HV ca 5 milj kr i friska NHL- pengar.

15 gillningar