Nja jag vet inte. Jag menar inte att han var underskattad sett till förväntningar utan mer att det jobbet han bidrog med på isen var underskattat. Sen att han, tillsammans med Jason Krog, var en personlig favorit för nog att mitt minne av Riley är lite färgat.
Förväntningarna på Riley var väl även kanske inte helt korrekt satta och utifrån det/rollen han värvades för så kan jag hålla med om att det var en liten missräkning. HV71 hade ju på den tiden en uppsjö av centrar vilket gjorde att flera etablerade centrar fick hoppa mellan att lira ytter och center. Däribland Riley (även om han lirade mycket center). Riley tyckte jag dock var ganska vass vad gäller tekningar och bidrog alltid med ett gediget arbete. Ganska stabil tvåvägsspelare som glänste mer defensivt än offensivt. Gjorde sig ganska bra när han fick lira med Krog, som var en jävla konung!
Så nej till förväntningar så var han inte underskattad men jag anser att det jobbet han faktiskt bidrog med var underskattat. Lite samma kategori som Andreas Falk, Tanner Kero och Taylor Matson. Den typen av roll, som dessa herrar spelade, är ofta underskattad.
Skriver här så jag inte OT:ar diskussionen om seriösa rykten-tråden.
Tänkt lite på Leise. Tänkt lite på AI. Och konstaterar att det finns likheter.
Jag är i grunden inte emot underliggande siffror. Allt som kan ge oss en större helhetsbild är i grunden positivt. Det blir en hjälp. Precis som AI.
Men. AI förutsätter, enligt mig, att man i stort sett vet mer än AI om det man behöver hjälp med, att man faktiskt har koll på ämnet. Bara då kan man tolka och förstå vad för slags hjälp man faktiskt kan få.
Här tror jag för det första att Leise saknat den basala hockeykunskapen. Han är i grunden en ”teoretiker”, som han själv sagt, men han förstår inte hur han ska omvandla sina siffror i praktiken. Häri kommer nästa problem när två relativt orutinerade ledare som Blomman och Liljander börjar söka sig till Leise för svar. De ser honom som nån slags AI-gud som har svar på allt. På grund av att de inte bottnar och är trygga i sina egna roller blir Leises siffror och tolkningar ett slags facit. De lämnar därför över alldeles för mycket makt till någon som när allt kommer omkring vet mindre om sporten än dem själva.
Så här blir det ofta med nya teknik och nya trender. De flesta vill hoppa på det direkt, rädda för att tappa mark. Vissa väljer sedan på grund av okunskap att svälja det med hull och hår och ser den nya tekniken och det den ger som en sanning.
Jag tackar därför hockeygudarna att ”AI”-Leise och hans följare (Liljander kan ju omöjligt bli kvar) är ett minne blott i föreningen.
HV71 får en del av NHL-ersättningen för Herman Träff, då han gick från IKO till NHL efter en säsong. Någon som har koll på hur stor del av den vi får? Verkar ha varit framförhandlat av HV som en viktig del av dealen, när Träff lämnade oss för att ta steget ned till IKO.
Ersättningen är ca 3,6 milj kr per spelare (lite beroende på dollarkursen). Beloppet fördelas till de klubbar spelaren representerat de fyra senaste åren.
I fallet Träff får HV ersättning för tre år, ca 2,7 milj kr plus dealen med IKO för den senaste säsongen. Om vi bara gissar att HV åtminstone får 500 tkr så inbringar Träff ca 3,2 milj kronor. Kanske mer.
Dessutom har tidigare HV-junioren Gabriel Eliasson, som stack över till USA för två år sedan, signat med Ottawa. Det ger HV ersättning för två år, ca 1,8 milj kr.
Så i runda slängar får HV ca 5 milj kr i friska NHL- pengar.