Försäsongsturnering Gotland 2025

Gotland, herr we come!

4 gillningar

Nån mer härifrån som ska åka till Gotland nästa vecka? Kanske kunde tatt nån föröl innan match?

1 gillning

sKaPa nY tRåååd

EDIT: kommer här :blush: /Quila

Jag skall dit. Kommer sent onsdag. Torsdagsförmatchölbärs låter kanon.

4 gillningar

Finns ingen kvalserie på gotland va?

Vilka möter vi? Orkar inte googla :squinting_face_with_tongue:

Visby/Roma vet jag såklart

BIK och Örebro? Förväntar mig minst 8p

3 gillningar

BIK ska bli oerhört intressanta att möta, snacka om brunk och rak-hockey. Kan vi spela oss ur det och behålla pucken eller viker vi oss mot så pass fysiskt motstånd. Sen är det försäsong och vi möter ett HA:lag men ändå. Ska bli intressant.

3 gillningar

Ställer de Trym i kassen kan det bli knepigt sen ska man inte glömma bort mannen med det vita trollspöt. Hans insatser har straffat HV förr.

4 gillningar

Jag antar att dom kör någon sorts dubbel punktmarkering på Stakke. Sen om det räcker är en annan fråga?

2 gillningar

Blir tredje gången för mig och @_22_Bemersten Det finns ju en “titel” att försvara ifrån ifjol, haha!

Kul att det bara ökat på med Hv-folk för varje år, hoppas att trenden håller i sig även denna gång!

Vi bor en bit ifrån Visby men kommer vara i Visby inför matcherna så självklart finns det möjlighet att mötas upp för en föröl!

4 gillningar

Två år i rad har vi haft försäsong i Visby och två år i rad har vi fått kvala. Det är kanske dags att se vilken negativ påverkan den här skitturneringen mot allsvenska och division 1 lag har på vår förening.

Tillbaks till försäsong i södra Halland istället!

14 gillningar

Jag har själv varit på plats i Visby under “Svenska Spel Trophy”, och upplevelsen i sig är faktiskt riktigt trevlig. Det blir lite som en stor teambuilding-aktivitet för både spelare och supportrar. (Dock är Visby rätt dött såhär års). Ishall och anläggning påminner mer om 50-talet än nutid – skridskor slipas utomhus och spelarna vandrar i full utrustning genom sommarvärmen för att ta sig in och ut ur hallen. Som supporter är det charmigt och annorlunda, och jag tackar aldrig nej till att se HV i en riktig hockeylada.

Men själva turneringskonceptet? Antar att tanken bygger till stor del på att skapa garanterade vinster och en “lagkänsla”, men för HV:s del har det snarare blivit tvärtom. Vi har varit med flera år nu

• 2025: HV71, Örebro HK, BIK Karlskoga, Visby Roma

• 2024: HV71, Malmö Redhawks, IK Oskarshamn, Visby Roma

• 2023: Visby Roma, Frölunda, Djurgården, HV71

…och resultaten av dessa har inte direkt varit något att minnas.

Personligen hade jag gärna sett att vi bröt mönstret i år och testade något nytt. Att möta Div.1- och HA-lag i samma turnering känns inte särskilt utvecklande. Här hade jag föredragit något mer i stil med Strömstad Hockey Classic – där nivån är högre, matcherna mer jämna och man verkligen får en känsla för hur laget står sig mot SHL-motstånd inför säsongen.

Kort sagt: kul upplevelse i Visby som supporter, men sportsligt sett är jag tveksam till värdet för HV71 i längden.

3 gillningar

Jag tror att man fokuserar mer på vikten att fp ihop gruppen än att sättas på prov direkt mot redan ihopsatta starka SHL-lag. Förstår inte riktigt vitsen med att spela 8 försäsongsmatcher mot typ Färjestad, Växjö, Brynäs osv… eftersom de är långt före HV i processen. Det har innan talats om att det är viktigt att klubben får en go känsla och då kanske det är nödvändigt att börja mot lite enklare motstånd för att få ihop gruppen på ett bra sätt.

Själv tycker jag som nämnt innan att det vid denna säsongen är extremt viktigt att få ihop gruppen. Woods och Ang måste lära känna varandra bättre. Hatakka, Rindell och Lehtinen får lära känna varandra och slappna av lite på Gotland istället för att va stressade över fullt fungerande SHL lag som maler på match efter match. Hansson och Borgman behöver hitta den kemin de förväntas ha säsongen ut.

Jag är säker på att spelet kommer bli bättre denna veckan för vi fick se potentialen i Göteborg men det höll inte hela tiden. Jobba grabbarna tillsammans på men framförallt utanför isen så tror jag att laget kommer bli så mycket bättre. HV får ändå möta Rögle två matcher sedan och det är ett lag som är tippat topp-6 och räcker gott o väl som en värdemätare.

Jag sätter bara gruppen före tufft motstånd just nu för detta lag. Det är viktigast känner jag och därför är glaset halvfullt när jag blickar mot Visby :slight_smile:

7 gillningar

Jaha.

Glida lite på Gotland. Goa gubbar. Go stämning.

Sen en örfil av verklighet i två matcher med Rögle.

Stukat lag går på is i SHL. Lika sannolikt som scenariot ovan.

Glaset är nästan tomt.

:wink:

3 gillningar

Är det inga Svenska lag som drar utomlands på försäsongs”läger/turnering”?

Kloos är ju inte första spelaren med skatteproblem… Och sett till CHL är ju inte Tyska /Schweiziska lag sämre än HA…

Ganska stor skillnad i tid och kostnad för att få med en spelare.

Sedan vet jag inte hur det fungerar med försäkringar, bolagen kan lösa sådant men blir ändå en process även där.

Tack!

1 gillning

Frågan har säkerligen både ställts och besvarats i otaliga trådar tidigare, men jag lyckas inte hitta svar på min fråga.

HVs matcher i Visby sänds via JP som tidigare år, eller hur?

Yep, alla matcher inte bara HVs.

1 gillning