HA-slutspelet 2022

Är medveten om att det är ganska långt kvar tills slutspelet drar igång.
Tycker dock det är intressant att följa hur det går för övriga lag eftersom det påverkar vilka vi kommer ställas mot.

Jag utgår från att vi kommer ta hem serien och därmed få välja motstånd (bland de två sämst placerade lagen) i kvart och semi.
Om vi inleder med kvartsfinalen är det i nuläget i stort sett omöjligt att sia om vilka vi kommer att ställas mot.
Men oavsett om det blir Mora, AIK, Tingsryd eller annat lag ska vi helt enkelt vinna i en serie i bäst av sju matcher.

Det känns som att topp sex är klart redan nu. Det innebär att laget som blir tvåa även de kommer få en ganska behaglig resa i kvarten.
Därefter blir det dock tajt. Två av lagen MODO/Karlskoga (det som slutar trea), Björklöven, Kristianstad och Västerås försvinner.
Det sämsta som kan hända enligt mig är att MODO, Karlskoga och Kristianstad tar sig till semi. Tror vi vill slippa Kristianstad och tvingas då eventuellt slå både MODO och Karlskoga för att nå SHL.

Kanska lite rörigt men det jag vill ha sagt är att jag mer än gärna ser ett scenario likt det när vi tog guldet 2017.
I det slutspelet slog vi som tvåa ut sjuan (Färjestad), åttan (Malmö) och femman (Brynäs).
Ganska sjukt egentligen.

Kort och gott, hoppas att Västerås eller annat lag på undre halvan kan ge oss lite hjälp på vägen.
Vill dock tro att vi har goda möjligheter att besegra samtliga lag men en lite enklare resa på väg mot målet skadar ju aldrig.

En liten korrigering: Valbara lag i kvartsfinalen är de FYRA sämst placerade lagen!

Tack, du har helt rätt.
Satan vad kaxigt (men dumdristigt) att välja femman bara för att markera att man inte är rädd för något lag. :laughing:

gav tråden ett nytt mer beskrivande namn.

Jag tror att vi får välja mellan VIK, Kristianstad, AIK och Mora.
Med helt lika förutsättningar så tror jag HV valt i denna ordning:
Kristianstad
AIK
Mora
VIK

Nu lär ju Mora och AIK ha extra matcher i benen innan kvartsfinalerna så det gör att man kanske väljer något av dessa lag då de borde vara mer slitna. Enklast att välja sämst placerade laget för att inte ge dem extra tändvätska. Nu ska vi vara så mycket bättre och bara välja det lag vi tror passar bäst och då tror jag inte VIK är aktuellt.

Sen borde det ju också bero på skadeläge, antal matcher i åttondelsfinalerna och annat men av de fyra lagen hade jag valt Kristianstad som jag tror är sämsta laget. Jag tror de kommer att tappa men troligen kanske ändå lyckas bli sexa i tabellen men kan mycket väl komma sjua. Resmässigt inga större skillnader förutom lite längre till Mora och lite kortare till skåneland men buss till alla.

Sen hade jag nog valt Karlskoga, lite hatstämning redan emellan lagen, i semi och hoppats på ett derby mellan Löven och MoDo i den andra. Två isf härliga matchserier! Dessutom miljövänliga och inga flygplan inblandade…

Resmässigt har jag alltid tänkt är irrelevant. Logistikmässigt är det ju samma för motståndarna. Och att man skulle välja ett potentiellt svårare motstånd för att spara några tusen har jag svårt att tro. Kanske att typ Vita Hästen måste tänka så, men inte HV71. Man tar nog det laget man bedömer ha störst chans mot.

Intressant att vi resonerar så olika.
Tror som sagt att Kristianstad är det sista laget vi vill stöta på.
Men men, återstår se vad Samuelsson & co väljer när det blir dags.
Först och främst ska vi se till att fortsätta det spel vi visat på sistone då jag tycker vi steppat upp (mycket tack vara Powell) samt ännu viktigare, hålla tummarna för att vi är skadefria.

Hur ser matchserierna ut? Lagat med hemma fördel börjar och slutar hemma vid fullt antal matcher?

H H B B H B H

Håller med. Tycker KIK är det laget som har varit mest framgångsrika i att störa HV.

Med facit i hand var väl vi det topplag som iaf på pappret förstärkte mest och bäst det senaste dygnet.
På spelsajterna sjönk vi från 1.90 till 1.75 att gå upp.

Vet man när biljetterna släpps? Planerar att ta mig ner till Jönnet till åtminstone första matchen – skulle vara bra att ha en plåt då.

Tycker inte riktigt någon av våra potentiella kvartsfinalmotståndare imponerar, möjligtvis Mora.

Eller imponerar kanske är fel ord, ändrar till skrämmer… :wink:

Har de bara någorlunda koll på “Pyskologin” så är det enligt mig bara skador på fel spelare som kan stå i vägen.
Underskattning eller “Måste” känslor som ger kramp kan ställa till det om de inte ser upp.
Men det handlar om hur HV agerar, inte om hur mycket flyt motståndarna har.

Utgår från att vi vill undvika Västerås och Mora.
Isf kommer valet att stå mellan Kristianstad, AIK, Västervik, Tingsryd eller Hästen (är medveten om det endast kommer finnas fyra lag att välja mellan).
I den bästa av världar kravlar sig Tingsryd vidare till kvarten även om det känns lite avlägset.
Vet att det ska mycket till för att något av ovanstående lag ska rå på oss i en serie över bäst av sju matcher men om valet kommer stå mellan Västerås, Mora, AIK och Kristianstad får jag en liten klump i magen.

Ja jäklar… Det kommer bli klumpar i magen oavsett tror jag.

Som nån annan klok medlem skrev:
Det var ett fiasko att vi åkte ur, men det är ett ännu större fiasko om vi inte lyckas ta oss upp igen.

Ångest.

Det är väl som Lindbom sa i dagens podd, man väljer nästan alltid den lägst rankade vid sådana här tillfällen. Det för att inte bjuda på någon extra motivation. Det enda är väl om det är jättestor skillnad på potentiella resor och dess avstånd.

Så vi lär väl också välja lägst placerade lag, oavsett vilket lag som hamnar där. Förmodligen blir det Västervik med tanke på spelschemat och att Tingsryd/Vita Hästen aldrig slår Mora/Kristianstad

Tror man väljer det lägst rankade laget med motiveringen “för att ta oss tillbaka till SHL måste vi kunna slå alla lag”.

Rätt tänkt tycker jag.
Är inte särskilt orolig förrän vi börjat spela mot topplagen.

Isf borde man ta sig an lag 5 för att markera. :wink:

Ju mer jag tänker på det ju mer gillar jag det där med att välja en kortare resväg. Självklart inte så man styr enbart på det. Men i en finalserie där alla nog kommer vara lite slitna ändå är det nog inte fel att ha fått sova/ vila några timmar extra i veckorna som leder in till finalserien. Fast där finns ju den lilla brasklappen att den längsta resan kan vara den vilsammaste då man kör den med flyg…
Jag vet inte men skulle tro att herrrna i motsats till damerna skulle få flyga till Ö-vik. Men de skulle nog inte få flyga till Västervik.
Det kanske finns någon som vet hur det skulle bli?

// Henrik