Historier om era matchtröjor

Vi är många som bär matchtröjor på matcherna, därför skulle det vara kul att höra lite historier om när ni köpte dem. Minns ni alla? Minns ni någon speciell? Minns ni er första? Minns ni matchen, eller har ni något annat minne?
För mig är tröjorna speciella, man bär dem bara på match, det är som finkläder. Visst, man blir kallad julgran av vissa, eller andra tycker det är barnsligt, men jag älskar dem.

Mina:

Hemmaställ 03/04:
Jag var 14 år och var på HV71-Frölunda semifinal 2:7 2004. Jag hade skrivit “HV71” i ansiktet med vattenfärg och ville ha en matchtröja. Stod på ståplats, det var bra drag, på andra sidan stod en lika stor skara Goa Gubbar, Huusko gled runt med sina gula handskar och Andreas Jämtin gjorde mål och firade vilt. HV vann med 4-2, en av de roligaste matcherna jag varit på.

Hemmaställ 06/07:
Hemmapremiär mot Luleå, rätt lugn sval stämning i hallen, typiskt för tidiga matcher. Det jag minns speciellt i den här matchen var att David “Tuppen” Fredriksson kvitterade till 4-4, tror jag, vet att han målade iallafall.

Bortaställ 18/19:
HV71-Frölunda i back to back. Var där med en polare som hejar på Frölunda, HV skåpade ut dem med 6-1, minns att Tedenby fick en bjudning av målvakten och gjorde mål.
Det roliga här var att jag hade några andra kompisar härifrån som var i ett annat sällskap, de hejar på Frölunda.
De hade varit nere i baren, varpå den ene skanderade högt “Fröööölunda!” vilket resulterar i att han blir utslängd eftersom vakten tycker han är full och han köper korv för 300 kr utanför bara för att värma händerna. :laughing:

Jag har tre tröjor till, men inga anekdoter.

Nu vill jag ha av er!

Hej gänget!

Jag samlar på matchanvända tröjor från vår fina HV-historia.

Har spelare som Liv, Eloranta, Davidsson, Stillman, M. Thörnberg, Jämtin, Ward m flr

Har även samlat på mig flertalet Stefan Liv masker.

Jag letar efter fler tröjor/masker till samlingen!

Äger ni någon dyrgrip?

1 gillning

Välkommen @MaxHV71
Vi hade redan en gammal tråd om matchtröjor, så jag flyttade ditt inlägg hit, och bumpade den gamla tråden som dog sotdöden.

1 gillning

Hur har du lyckats få tag i dem?

Har Thörnbergs hjälm 16/17 alt 17/18 lite osäker, signerad av kungen själv iaf.

Har en mängd nyare matchtröjor från de senaste 5-6 åren men min favorit är nog Taylor Matsons jubileumströja från 50 års matchen. Stor händelse i HVs historia och Matson är en personlig favorit.

2 gillningar

Hur har du fått tag i dem?
Auktioner?

Ja för det mesta, Thörnas hjälm köpte jag via facebook.

1 gillning

Här är min som jag vårdar ömt, fick den av en verkligt god vän som spelat i HV. En helt oanvänd Matchtröja som jag upptäckte en detalj på. Det sitter ett spänne på baksidan i ryggslutet som jag upptäckte nu, någon som vet?

Fight-strap??

Kan du förtydliga.

Fight strap har man för att tröjan ska hållas på plats och inte t.ex. dras över huvudet vid slagsmål.

2 gillningar

Pettans tröja?

Nej

Mattias Karlsson?

Äldre

Äldre än Kolan från den säsongen alltså… Morten Ask??:thinking:

1 gillning

Du fick ett PM med hela historiken, bardown också.

1 gillning

Fick med en riktig tröja, dock ej matchanvänd men ändå.

1 gillning

Snyggt, vilka namn på resterande tröjor? :slight_smile: