Hockeyallsvenskan 21/22

Var inte helt populärt att slänga in allsvenska namn i drömmartråden. Så tänker mig att det här är en tråd för oss supportrar som vill cope:a med tanken på att HV faktiskt kan spela i allsvenskan kommande säsong.

Lagbygge, tränarnamn, allsvenskan generellt. Här kan vi surra om allt.

Kan börja. Min bild av allsvenskan är att den är extremt oförutsägbar, och att det sällan är laget som värvar mest och dyrast som går upp.

Hur lång tid tror ni det skulle ta för HV att gå upp till SHL igen, och hur många år har man på sig innan man är “fast” som lag som SSK och Västerås?

Som Sanny redan påpekat, HV är nya Modo. Hamnar HV i allsvenskan så kommer de göra precis samma misstag. Värva dyrt men inte få utdelning. Åker vi ur så kommer vi aldrig gå upp igen.

Klarar vi kontraktet så måste vi rensa ledningen, från Lillis och uppåt. Inte en jävel ska vara kvar.

Vi var några som snackade om HV som nya Modo långt innan Sanny :wink:

Men ja, risken finns. Min förhoppning är att det nya styret i sådana fall kollar på just Modo och gör precis tvärtom. Hellre ett hundhår i allsvenskan än att man satsar bort sig totalt som Modo gjort.

Ja, Sanny är alltid 2a på bollen :sunglasses:

Kommer finnas två scenario Hv71 hamnar i.

  1. Hamnar vi här så kan Hv71 falla sönder och samman.
    Man kommer alltid tro på att man är ett storlag och leva på det.

Därför kommer det gå helt åt helvete är jag rädd för.
Har man inte under denna säsong insett allvaret så lär man inte göra det nästa heller.

  1. Man skickar allt och alla som varit med och grävt denna grav och man tar in en styrelsen som vet något om ishockey.
    Man börjar jobba på en 1-2 års plan och som ska ta oss tillbaka till finrummet.
    Men för detta krävs det personer som är kunniga och inte nickedockor som klappa alla medhårs som idag.
    Man bygger ihop ett lag med tydliga roller och att den som är bäst spelar mest. Inte idag att du som tjänar mest spelat oavsett insats.
    Zion och Olausson är två exempel på att det är så kontra Kokkonen, Holmström och Önerud t ex.

Att vi kommer tappa mer eller mindre hela laget får vi vara beredda på och därför måste man ändra om filosofin i juniorlaget.
Vi kan inte ta fram samma typer av spelare säsong efter säsong utan vi måste ta fram spelare med spetsegenskaper. Målskyttar spelade backar etc.

Idag tar vi upp spelare som ska in och fylla upp utan tydliga roller. När fick Hv71 upp en egen produkt som är sniper t ex? M. Thörnberg kanske?
Det är ett riktigt uselt betyg på en förening som säger sig ska vara ett topplag. Men här har det varit viktigare att juniorlagen gått bra än att få fram rollspelare till a laget. Det måste bli ändring om vi inte kasta bort alla våra pengar. Och gör vi det så är det inte fett på kontot länge till.

Nä detta kan vara slutet på Hv71 i finrummet och att man kommer tappa en del av intresset. För mig handlar det om att vara bäst. Kan man inte det så kan det kvitta. Då kan jag lägga alla dessa timmar på familjen istället!
Frugan kanske tillslut får tacka Hult att familjen helt plötsligt får ta del av mig mer.

Någon som vet hur det ser ut med kontrakt för “övriga anställda” vid degradering? Vissa kan jag tänka mig är vanliga anställda, medans andra har kontrakt, typ Hult och Davidsson + tränarna. Anställda måste väl sägas upp i vanlig ordning, men funderar på hur det är med de som är knutna till kontrakt.

Hamnar vi i allsvenskan hoppas jag HV tar ett djupt andetag och inte får hybris. Det är förbannat svårt att bygga ett lag som ska ta sig upp direkt utan ta ett djupt andetag och lägg en plan på att komma upp inom 3 år eller nått.

Klura på vilka junisar som kan bli bärande för ett allsvenskt lag. Ge dem förtroende och krydda med rutinerade spelare. Gärna nån stackare som varit medelmåttig SHL spelare som haft förmånen att åka ur några gånger och vet hur kul det är. De vet vad som krävs för att komma tillbaka med.

Jag kan ta jobbet som sportchef så kommer ingen av er drömma om Kenttää längre, jag är bäst och dessutom ödmjuk :smiley: :smiley:

Vi hamnar inte i allsvenskan.
Radera denna tråden, så jädra dåligt att ens öppna en sådan här tråd när säsongen fortfarande pågår…

Tycker man ska försöka satsa primärt på spelare med hjärta för klubben. Finns väl en hel del spelare med hv-anknytning som spelar i allsvenskan idag, eller i sämre ligor utomlands.
Kan man behålla talanger som Zion,Andrae och Olausson åtminstone något år så vore det bra. Sen ska man satsa på en riktigt,riktigt bra förstafemma som kan bära laget.

Får man behålla t.ex. Bertov, Önerud, Willamsson och Törngren ur nuvarande trupp så vore det en bra start. Heller inte främmande för att ställa frågan till bröderna thörnberg och kanske t.o.m christoffer persson för att få in lite rutin.
Som målvakt vill jag se Linus Söderström om han är 100% frisk.

Och nej, jag har inte gett upp än, men att vänja sig vid tanken lite är terapi för mig.

Ganska kul att ni som Hv71 supportrar diskuterar allsvenskan 21/22… Här bevisas det på nytt vilka negativa grejer ni håller på med, men man får ju ha sina åsikter i framtiden förhoppningsvis :wink:

Skrev du inte nyligen att du bara skulle läsa och inte kommentera?

Han är vår nya super moderator

Jag undrar ändå hur lagbygget inför nästa säsong ser? Man kan ju knappast sitta med ett blankt papper, även om det är det man vill påskina.

Hult verkar av allt att döma bli kvar. Hur makalöst horribelt det än må låta. Det märkligaste med det tycker jag är att sponsorerna inte verkar ställa några som helst krav. För annars hade Hult åkt med öronen före den 16/2.

Men, men, mannen, som trots att han under flera säsonger haft en av de största budgeterna i SHL att röra sig med, inte lyckats bygga ett enda lag på sina 7 år i klubben ska alltså bygga ett lag för allsvenskan. Hmmm, tänker kanske någon. Guldlaget 16/17 då? Tja, som jag ser det talar lika mycket för en lycklig slump, som att Hult var briljant när han satte ihop det laget. Plus att det fortfarande fanns några spelare kvar med hjärta för klubben. En av dem offrade t ex en pungkula för klubben. Och en målvakt som slog rekord i GAA m.m. Men som sagt, det lagbygget kan lika väl ha varit ren tur, som det kan ha varit skicklighet. Ser man till Hults övriga resultat så talar allt för att det mest var tur.

Hult har hyllats (av vissa) för att han vunnit “dragkampen” om vissa spelare och gjort en del högprofilvärvningar genom åren. Detta stämmer. Hult har lyckats landa ett och annat namn som höjt både ett och annat ögonbryn av imponerad förvåning runt om i hockeysverige.

MEN. Och här kommer det stora MEN-et. Han har inte lyckats bygga bra lag. Möjligen en gång, men inte fler. Hult kan se att en spelare är bra, men han kan inte se hur spelarna ska passa in, eller vilken roll den ska ha i ett lag, och hur spelarna och deras olika roller ska harmonisera med varandra i HV71s lag. Detta uttryckte Diabolics väldigt träffsäkert med sin symfoniorkesterliknelse. Om vi fortsätter på den liknelsen så kan Hult alltså köpa duktiga musiker, men han kan inte skapa en symfoniorkester som spelar samma musikstycke i samma takt i en harmoni som gör det njutbart att lyssna till. Eller i HVs fall spelare som tillsammans kan spela ett spel som är njutbart att titta på. Han kan lika uppenbarligen inte hitta en dirigent som kan leda orkestern. Men det kanske faller sig naturligt av att det saknas så många komponenter, eller musiker, att det omöjligen kan bli en orkester oavsett vem som dirigerar den…

Utöver det så har han kryddat lagen med mediokra spelare som får ett på tok för stort ansvar sett till skicklighet och prestation (t ex Fröberg: en tredjecenter som hux flux ska bli förstacenter och leda laget - det gick ju sådär…), skadebenägna spelare som spelar lika mycket/lite per säsongen beroende på hur man ser det, samt spelare från sämre ligor som inte är prövade på SHL-nivå, men som förväntas ta steget och leverera på samma nivå, utan att det märks.

Så frågan är nu hur denne man ska kunna bygga ett lag inför nästa säsong. För vad har han att bygga av? Hemvändare kan vi antagligen glömma. De man ev. skulle vilja behålla ur säsongens trupp kan vi antagligen också glömma. Och de skulle ändå vara försvinnande få. Toppspelare i allsvenskan antar jag redan har fått förlängt, eller ligger i förhandlingar om förlängning eller med SHL-klubbar, för att ta klivet upp.

Kvar blir alltså de spelarna i nuvarande trupp som inte kan få kontrakt nån annanstans och de spelare som inte har fått kontrakt i allsvenskan. Alltså inte direkt toppspelarna… Och detta ska alltså en man som inte lyckats med ett enda lagbygge (förutom möjligen ett, som sagt) få ansvaret att sätta ihop en trupp av för att börja en ny resa uppåt(?).

Min känsla är att mardrömmen inte tar slut när HV degraderas - den börjar snarare…

Spot on.

Läget HV befinner sig i gör det, som du skriver, svårt för vilken sportchef som helst att sätta ihop ett lag.

Men att denne sportchef ska vara Johan Hult. Jag vägrar tro det. Jorden är rund, himlen är blå och Johan Hult är en dålig sportchef som ska få sparken.

Men HV har ju bevisligen inte samma syn på världen som många av oss andra.

Jag tyckte allt talade för att Hult inte skulle få förlängt efter fjolårets missade målsättning. Men HV-logiken gjorde att han inte bara fick ett, utan TRE nya år som belöning.

Enligt samma logik kommer Hult inte få sparken. Men jag hoppas att något har satts i rörelse i och med Sten-Åkes avgång.

Som sagt. Det kommer bli svårt för vilken sportchef som helst att sätta ihop ett slagkraftigt lag i allsvenskan. Och därför ska man nog inte räkna med att vi studsar upp direkt.

Men om den sportchefen är Johan Hult. Ja, då kan det nog på sikt handla om att vi slåss för vår existens, även i allsvenskan.

Tycker faktiskt vi får va rätt nöjda om Hult stannar kvar ifall vi skulle hamna i allsvenskan. Han har ju uppenbart koll på hur man värvar ett allsvenskt lag.

Nä men skämt o sido. En rutinerad sportchef med alla kontakter och allt det innebär som vill jobba i ett allsvenskt lag växer ju inte på träd direkt. Håller med att Hult rent baserat på resultaten misslyckats men har svårt att se några uppenbara missar utom värvningen av Stoa kanske. Det är lite hiss and miss. Samma för alla lag. Skillnaden är väll att HV fått ut absolut minst av vad som många ansåg vara bra värvningar. Är det Hults fel? Delvis kanske men knappast enbart.

Man ska också komma ihåg att de budgetmässiga smulorna som det i sammanhanget kommer att röra sig om för HV71 att bygga ett nytt lag av, kommer innebära att det är ÄNNU viktigare att sportchefen kan bygga ett effektivt lag av ett på alla sätt och vis klart mer begränsat material.

Legenden och eldsjälen Denny Eriksson, som var den som byggde upp HV71 till det som Stillman fick ärva och Hult m.fl. nu har fördärvat, hade både mottot och förmågan att “köpa för 50 öre och sedan sälja för en krona”. Under Stillmans ledning var förhållandet snarare 1:1. I Hults fall vet i tusan om “köpa för en krona och sälja för 50 öre” ens räcker för att beskriva hur lite man fått ut av de trupper, både spelmässigt men också ekonomiskt, som han har hanterat…

Så som sagt; med tanke på Hults uppenbara oförmåga att bygga lag och det lavinartat ökade behovet av att kunna bygga just effektiva lag, både ur ett spelmässigt perspektiv - men särskilt ur ett kostnadsperspektiv, så ser inte jag hur det ska bli möjligt att lösa detta.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Med Hult och Bengtsson kvar i ledningen så är sannolikheten för konkurs högre än att HV spelar i SHL om 5 år.

Denny hade vänt dig i graven om han sett hur illa skött HV blivit. Denny var som du säger en legend, han är saknad!

Inte alls orolig att Hult inte hittar sina drömmarn. Han kommer gå på samma linje. Värva spelare från div under (div 1) detta fall och sen spetsa med övriga lags 3-4 formation spelare att leda laget. Han kommer aldrig ändra sin stil och inte hv heller. Spelar ingen rolll hur resultatet går. De bryr sig inte tillräckligt om resultatet det är givet

OM HV spelar HA nästa säsong - vad kan det innebära för konsekvenser för klubben och staden? Förutom minskade TV-intäkter och publikbortfall, vad kan HV förlora ekonomiskt? HV är ju en viktig ambassadör för staden, kommer även staden förlora på att ev åka ur högsta serien? Kommer publiken fortfarande komma till matcherna (när nu det blir) eller står arenan halvtom? Hur såg det ut för Modo/Dif när de spelade i HA?

Väck mig ur denna mardröm och säg att detta bara är ett hypotetiskt tänkande, tack!